پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | افزایش جان باختگان زلزله «مغرب»

افزایش جان باختگان زلزله «مغرب»

بنا به اعلام سازمان زمین‌شناسی مغرب، زلزله جمعه شب در ۷۰ کیلومتری جنوب شهر «مراکش» به بزرگی 7 ریشتر و طی 100 سال گذشته در این منطقه بی‌سابقه بوده است





۱۸ شهریور ۱۴۰۲، ۲۳:۲۵

|پیام‌ما| براساس آخرین اعلام وزارت کشور «مغرب» زلزله جمعه شب این کشور، به بزرگی 7 ریشتر، بیش از هزار کشته و هزار و ۲۰۰ مجروح برجای گذاشت. این آمار تا عصر شنبه تأیید شده است و منابع خبری می‌گویند که شمار کشته‌شدگان و مجروحان در حال افزایش است.
جمعه شب، دورترین قسمت شمال‌غربی قاره آفریقا، سرزمین «مغرب» تا کوه‌های «اطلس» با زمین لرزه‌ای به بزرگی 7 ریشتر، چنان لرزید که در نخستین ساعات امدادرسانی و پیش از شروع عملیات آواربرداری، شمار کشته‌شدگان عدد یک‌هزار را هم رد کرد.
براساس آنچه شبکه الجزیره روایت کرده است، تلویزیون رسمی کشور مغرب امروز شنبه در خبری فوری به نقل از وزارت کشور از افزایش شمار قربانیان زلزله شدید در این کشور خبر داد.
تا لحظه تنظیم این گزارش، شمار جان‌باختگان این زلزله مهیب که در یک قرن اخیر در این منطقه بی‌سابقه بوده، به یک‌هزار و ۳۷ نفر و شمار مجروحان نیز به یک هزار و ۲۰۴ نفر رسیده است. سازمان زمین‌شناسی مغرب از وقوع یک زمین لرزه ۷ ریشتری در عمق ۸ کیلومتری زمین در نقاط مختلف این کشور خبر داد. براین اساس این زمین لرزه که در ساعت ۲۳ شامگاه جمعه رخ داد، اکثر مناطق این کشور را دچار آسیب‌های جدی کرده است. بیشترین میزان آسیب‌ها در این زمین‌لرزهٔ شدید به مناطق قدیمی در شهرهای مختلف این کشور و ساختمان‌های با عمر بالا وارد آمده است.
مرکز ملی تحقیقات علمی و فنی مغرب مستقر در شهر «رباط» اعلام کرد که طبق ارزیابی‌های اولیه این زمین لرزه در استان‌های «حوز»، «مراکش»، «ورززات»، «شیشاوه» و «تارودانت» خسارت ایجاد کرده و قربانی گرفته است.

مرکز ملی تحقیقات علمی و فنی مغرب مستقر در شهر «رباط» اعلام کرد که طبق ارزیابی‌های اولیه این زمین لرزه در استان‌های حوز، مراکش، ورززات، شیشاوه و تارودانت خسارت ایجاد کرده و قربانی گرفته است

یورونیوز نیز به نقل از رسانه‌های مغرب نوشت: «این قوی‌ترین زمین لرزه‌ای است که تا به امروز در این کشور رخ داده است. تلویزیون تصاویر بعد از زلزله را نشان داد که بسیاری از مردم از ترس پس‌لرزه‌ها بیرون از خانه‌های خود حضور دارند. نیروهای اورژانس همچنان به‌دنبال بازماندگان در زیر آوارهای ساختمانی می‌گردند. تصاویر دیگری که به‌صورت آنلاین به اشتراک گذاشته شده است، مردمی را نشان می‌دهد که در نزدیک مسجد الکتبیه متعلق به قرن دوازدهم و یکی از مشهورترین مکان‌های دیدنی شهر در حال دویدن و فریاد زدن هستند. رسانه‌ها گزارش داده‌اند که مسجد آسیب دیده است اما وسعت آسیب هنوز مشخص نشده است. مناره ۶۹ متری این مسجد با نام «بام مراکش» شناخته می‌شود. مراکشی‌ها همچنین ویدئوهایی را منتشر کردند که نشان می‌دهد بخش‌هایی از دیوارهای قرمز معروف اطراف شهر قدیمی مراکش که یک سایت میراث جهانی یونسکو به حساب می‌آید آسیب دیده است. رسانه‌های محلی گزارش دادند که جاده‌های منتهی به منطقه کوهستانی در اطراف مرکز زمین لرزه به دلیل ریزش سنگ مسدود شده است و تلاش‌های امداد و نجات را کند کرده است.»
این رسانه‌ها همچنین می‌گوید: «سازمان زمین‌شناسی ایالات متحده اعلام کرد که شدت اولیه این زمین لرزه در ساعت ۱۱:۱۱ دقیقه شب به وقت محلی ۶.۸ ریشتر بوده که چند ثانیه به طول انجامید. این نهاد همچنین گزارش داد که پس لرزه‌ای به بزرگی ۴.۹ ریشتر ۱۹ دقیقه بعد رخ داد. مرکز زمین لرزه روز جمعه در نزدیکی شهر اغیل در استان حوز تقریبا در ۷۰ کیلومتری جنوب شهر مراکش بوده است. سازمان زمین شناسی ایالات متحده اعلام کرد که مرکز زمین لرزه ۱۸ کیلومتری زیر سطح زمین بوده است در حالی که آژانس لرزه‌نگاری مغرب آن را در ۱۱ کیلومتری زیر سطح زمین عنوان کرد. طبق گزارش‌ها، زمین لرزه‌های کم عمق خطرناک‌تر هستند. زلزله در شمال آفریقا تقریبا نادر است. زمین‌لرزه‌ای در سال ۱۹۶۰ به بزرگی ۵.۸ ریشتر در نزدیکی شهر آگادیر رخ داد و هزاران کشته برجای گذاشت. زلزله اگادیر باعث تغییراتی در قوانین ساخت و ساز در مراکش شد اما بسیاری از ساختمان‌ها به‌ویژه خانه‌های روستایی برای مقاومت در برابر چنین لرزشی ساخته نشده‌اند.»

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:

،





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *