پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | بررسی «عفاف و حجاب» به روش «صیانت»

بررسی «عفاف و حجاب» به روش «صیانت»

۱۷۱ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با بررسی لایحه عفاف و حجاب در کمیسیون مشترک موافقت کردند





بررسی «عفاف و حجاب» به روش «صیانت»

۱۵ مرداد ۱۴۰۲، ۲۲:۱۸

مجلس روز گذشته لایحه جنجالی عفاف و حجاب را اعلام وصول کرد اما تصمیم بر سر چگونگی بررسی این لایحه در جلسه غیرعلنی انجام شد. نماینده چابهار می‌گوید که در همین جلسه غیرعلنی، طی یک رأی‌گیری استمزاجی، نمایندگان مجلس رأی به بررسی این لایحه در یک کمیسیون مشترک دادند. این همان اتفاقی است که درباره طرح صیانت رخ داد.

 

«معین الدین سعیدی» نماینده چابهار در مجلس درباره جلسه دیروز مجلس به ایلنا گفت: «در جلسه غیرعلنی، نمایندگان با یک رای‌گیری استمزاجی با اصل ۸۵ شدن لایحه عفاف و حجاب موافقت کردند.»
رأی‌گیری «استمزاجی» نوعی رأی‌گیری است که در آیین‌نامه داخلی مجلس نیامده اما به صورت عرفی در مجلس اجرا می‌شود. در این نوع رأی‌گیری، حتی اگر نمایندگان موافق یا مخالف کاری باشند، رئیس مجلس می‌تواند تصمیمی را برخلاف نظر نمایندگان اجرا کند. همچنین بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی، مجلس شورای اسلامی می‌تواند در موارد ضروری، صلاحیت وضع قوانین آزمایشی را به کمیسیون‌های خود تفویض کند. اما این اصل یک شرط مهم برای این کار گذاشته است و آن «وجود ضرورت» است. به ین ترتیب به نظر می‌رسد رئیس مجلس از قبل قصد داشته تا تصویب لایحه عفاف و حجاب را به یک کمیسیون ویژه واگذار کند و حتی اگر نمایندگان مجلس با این تصمیم مخالفت می‌کردند نیز چنین تفویضی رخ می‌داد. حال آنکه در جلسه دیروز بنا به گفتهٔ سعیدی، ۱۷۱ نفر موافق تفویض به کمیسیون ویژه بوده‌اند و تنها ۴۰ نفر با این تصمیم مخالفت کرده‌اند. پیش از این طرح جنجالی صیانت که بر اساس آن محدودیت‌های گسترده‌ای برای اینترنت در نظر گرفته شده بود نیز در کمیسیون ویژه تصویب شده بود.

نماینده چابهار: بخش عظیمی از جامعه نقدهای جدی به این موضوع دارند. ضمن اینکه من تأکید بر حفظ حرمت شرعی و سیاسی حجاب دارم، معتقدم با این روش‌ها نمی‌شود جامعه را ترغیب به تبیین فلسفه حجاب کرد

نماینده چابهار همچنین گفت: «متأسفانه عزیزان ما یک رأی‌گیری استمزاجی کردند که لایحه عفاف و حجاب را شامل اصل ۸۵ کنند و بدون اینکه به صحن بیاید و همهٔ نمایندگان نظراتشان را اعلام کنند، مانند طرح صیانت به یک کمیسیون مشترک می‌رود و بدون اینکه مردم در جریان جزئیات قرار بگیرند روی آن بحث می‌کنند.»
سعیدی ادامه داد: «بخش عظیمی از جامعه نقدهای جدی به این موضوع دارند و شاید این موضوع را جزء اولویت‌ها ندانند و ضمن اینکه من تأکید بر حفظ حرمت شرعی و سیاسی حجاب دارم، معتقدم با این روش‌ها نمی‌شود جامعه را ترغیب به تبیین فلسفه حجاب کرد.»
او افزود: «این رأی‌گیری استمزاجی به نظر من نگرانی‌ها را در این مسئله بیشتر می‌کند، چرا که جامعه احساس می‌کند فارغ از چشم و نگاه آنها در کمیسیون مشترک بررسی خواهد شد و همان اتفاقی که برای طرح صیانت افتاد در این لایحه هم اتفاق خواهد افتاد بدون این که نظرات کارشناسی قاطبه نمایندگان اتخاذ شود.»
سعیدی همچنین گفت: «عنایت داشته باشید که رأی استمزاجی بوده و برای رسمی‌شدن آن، جمع‌آوری امضا خواهند داشت تا حداکثر در هفتهٔ آینده رسماً اصل ۸۵ شدن لایحه به رأی گذاشته شود.»
این‌نماینده مجلس درباره تعداد آرا اخذ شده در این رأی‌گیری استمزاجی گفت: «۱۷۱ رأی موافق دادند یعنی حدوداً بالای ۷۴ درصد نمایندگان موافق اصل ۸۵ شدن لایحه عفاف و حجاب بودند و تنها ۴۰ نفر مخالفت کردند.»

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *