پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | وزارت نیرو: هوا گرم است همراهی کنید

وزارت نیرو: هوا گرم است همراهی کنید

بر اساس اعلام وزارت نیرو اوج تقاضای مصرف برق در روز شنبه به بیش از ۷۱ هزار و ۵۰۰ مگاوات رسید





۳۱ تیر ۱۴۰۲، ۲۱:۱۵

آنطور که هواشناسی می‌گوید، دمای هوا در بسیاری از شهرهای کشور در روزهای آینده افزایش خواهد یافت. همین موضوع نگرانی‌ها از وضعیت تولید برق در کشور را افزایش داده است. موضوعی که از مدت‌ها قبل با هشدارها درباره ناترازی تولید و مصرف گاز طبیعی و به تبع آن ناترازی در برق آغاز شد و حالا باعث شده تا از ابتدای فصل گرما، مقامات وزارت نیرو همواره از «لزوم همراهی مردم» با رسانه‌ها صحبت کنند. دیروز نیز سخنگوی صنعت برق کشور ابراز امیدواری کرده بود تا با همکاری مردم، هفته بسیار گرم پیش رو با «برق مطمئن و پایدار» طی شود.

 

«مصطفی رجبی مشهدی»، سخنگوی صنعت برق گفت: با توجه به روند تدریجی افزایش دما که از اواخر هفته گذشته آغاز شده است، امیدواریم با همکاری خوب مردم و مشارکت در مدیریت مصرف برق، هفته بسیار گرم جاری را با تامین برق مطمئن و پایدار پشت سر بگذاریم.
او با بیان اینکه بر اساس پیش‌بینی سازمان هواشناسی، روند تدریجی افزایش دما که از هفته گذشته آغاز شده است و پیش‌بینی می‌شود نصاب جدیدی در اوج بار تقاضا در هفته جاری ثبت شود، گفت: امسال علاوه بر مشترکان با مصرف کمتر از الگو، حتی مشترکان پرمصرف هم می‌توانند با اندکی کاهش مصرف نسبت به دوره مشابه سال گذشته در این طرح شرکت کرده و پاداش دریافت کنند.
رجبی مشهدی با تاکید بر اینکه شبکه برق کشور پایدار است، گفت: امیدواریم با همکاری خوب مردم و مشارکت در مدیریت مصرف برق، این هفته بسیار گرم را با تأمین برق مطمئن و پایدار پشت سر بگذاریم.
به گفته مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران، بر اساس پیش‌بینی مرکز ملی راهبری شبکه برق کشور اوج تقاضای مصرف برق در روز شنبه به بیش از ۷۱ هزارو ۵۰۰ مگاوات رسید که رقم بسیار بالایی است و مشارکت همه هموطنان در کاهش مصرف می تواند تضمین کننده پایداری شبکه سراسری برق کشور باشد.

سخنگوی صنعت برق: امسال علاوه بر مشترکان با مصرف کمتر از الگو، حتی مشترکان پرمصرف هم می‌توانند با اندکی کاهش مصرف نسبت به دوره مشابه سال گذشته در این طرح شرکت کرده و پاداش دریافت کنند

معاون وزیر نیرو: ۲ سال بدون خاموشی برنامه‌ریزی شده
از طرفی «همایون حائری»، معاون برق و انرژی وزیر نیرو در بندرعباس خطاب به مسئولان واحدهای نیروگاهی گفت: با توجه به قرار داشتن در فصل گرما و پیک بار تابستان، واحدهای نیروگاهی، روند تولید حداکثری خود را ادامه دهند تا با اطمینان کامل، تابستان امسال را مانند سال گذشته، بدون خاموشی سپری کرده و شاهد تولید پایدار و مستمر برق در سطح کشور باشیم.
او گفت: در دولت سیزدهم و با مدیریت و راهبردی شرکت مادر تخصصی تولید برق حرارتی، مدت دو سال است که در سطح کشور و به‌خصوص در استان هرمزگان، خاموشی اتفاق نیفتاده است.
مردم برای «همراهی» چه کنند؟
ایسنا گزارش کرده که از ۷۲ هزار و ۵۰۰ مگاوات رکورد مصرف برق در هفته گذشته، بیش از ۳۰ هزار مگاوات مربوط به سیستم‌های سرمایشی بوده است. مصرف برق کولرهای گازی اعم از اسپلیت و داکت اسپلیت بیش از پنج برابر انواع کولر آبی است، این در حالی است که توجه به تنظیم دمای آسایش مکانیزمی قابل قبول برای صرفه‌جویی در مصرف برق این سیستم‌ها است.
این خبرگزاری نوشته است: نکات ساده و در عین حال مهمی پیرامون نحوه استفاده از اسپلیت و داکت اسپلیت‌ها وجود دارد که شهروندان می‌توانند در صورت رعایت این نکات مصرف برق خود را به مراتب کاهش دهند. از جمله نکات مهم در این رابطه آن است که شهروندان به ویژه در مناطق عادی دمای کولر گازی خود را در فصل گرم سال روی دمای آسایش ۲۴یا ۲۵ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنند. در همین راستا لازم به نظر می‌رسد مشترکانی که از دستگاه کولر گازی استفاده می‌کنند، دستگاه خود را به اینورتر مجهز کنند؛ از آنجایی که هنگام روشن شدن کولرهای گازی جریان لحظه‌ای برق به شدت افزایش پیدا می‌کند، نصب دستگاه اینورتر باعث می‌شود که این شدت مصرف در هنگام روشن شدن مجدد دستگاه کاهش یابد و در مجموع مصرف برق کولر کمتر شود.
با توجه به اینکه کولرهای گازی برق قابل توجهی مصرف می کنند و در نتیجه میزان مصرف ماهیانه برق یک خانوار از میزان نرمال بقیه مشترکان بالاتر رفته و مشمول محاسبه برق با تعرفه غیریارانه‌ای می‌شوند، بسیاری سوال می کنند که دمای آسایش کولر گازی چه دمایی است که هم خنکی لازم حاصل شود و هم کمترین استهلاک برای دستگاه و همچنین کمترین افزایش مبالغ قبض برق را به همراه داشته باشد.
کولر را روی دمای آسایش تنظیم کنید
با در نظر گرفتن این نکته که تنظیم دمای کولرگازی، نقش بسیار مهمی در کارکرد صحیح، استهلاک، و مهم‌تر از همه مصرف برق کولرگازی دارد، به هر میزان که دمای کولرگازی روی درجه صحیح‌تری قرار گیرد موجب می‌شود که کمپرسور از مدار خارج شده و فقط فن داخلی دستگاه کار کند و تا زمان و دمای مشخص، کمپرسور روشن نخواهد شد؛ همین مساله سبب کارکرد کمتر کمپرسور و درنتیجه کاهش استهلاک و همچنین مصرف برق کولرگازی خواهد شد. مهم اینکه این مورد زمانی اتفاق خواهد افتاد که دمای تنظیمی کولر به‌صورت واقعی و درست انتخاب شده باشد.
دمای آسایش به مفهوم دست‌یابی به نقطه‌ای است که هم احساس آرامش کنیم هم در دراز مدت مجبور نباشیم با پرداخت هزینه‌های گزاف سرویس کولر و همچنین قیمت بالای قبض برق به دلیل افزایش تصاعدی و قرار گرفتن در رده جریمه مشترکان بدمصرف قرار بگیریم؛ این نکته در زمان اوج مصرف اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند که اگر دمای آسایش خود را به خوبی تنظیم نکنیم ناچاریم هزینه بیشتری به خصوص به دلیل تعرفه بالای برق در زمان اوج مصرف بپردازیم.
در نتیجه با بررسی کامل شرایط و بنا به نظر متخصصان این حوزه تنظیم کولر در دمای ۲۴ تا ۲۵ درجه، راهکاری موثر در صرفه‌جویی است و اکثر متخصصان دمای ۲۴ درجه را دمای آسایش می‌دانند.
استفاده بدون توجه به دمای آسایش برای سیستم‌های سرمایشی، سهم بار مصرفی بخش خانگی را در قبال صنعت بیشتر کرده، این در حالی است که در کشورهای پیشرفته بیشترین میزان مصرف به بخش صنعت تعلق دارد که این هزینه کرد منجر به تولید ارزش افزوده می‌شود و ما نیز باید بتوانیم به این سمت حرکت کنیم.
برای کندانسور کولر گازی سایه‌بان بگذارید
اما چطور می‌توان مصرف برق کولرهای گازی را کاهش داد؟ کافی است در هنگام خرید کولرهایی را انتخاب کنید که دارای برچسب انرژی با درجه A یا B باشد زیرا مصرف برق کمتر و کارایی بیشتری نسبت به سایر کولرها دارند. از سوی دیگر کولرهای گازی باید متناسب با شرایط آب و هوایی مکان زندگی انتخاب شود، استفاده از کولرهای گازی مناطق معتدل در مناطق گرمسیری، ضمن افزایش مصرف انرژی، سرمادهی و عمر کولر بسیار کاهش می‌یابد.
درحالی که به گفته کارشناسان سرویس کولرهای گازی پیش از شروع فصل گرما به کارکرد بهینه آن کمک خواهد کرد، قرار دادن سایه‌بان برای کندانسور کولرهای گازی محیط خانه را خنک تر و مصرف انرژی را کمتر می‌کند، همچنین کاشتن یک یا چند اصله درخت در نزدیکی کولر گازی حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد موجب کاهش مصرف انرژی خواهد شد.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:

، ،





مطالب مرتبط

معدنی از طلای قابل کشت

دانشمندان می‌گویند گنجینه‌ای ۱۰۰ ساله از گندم می‌تواند به امنیت غذایی در جهان کمک کند

معدنی از طلای قابل کشت

«اکوآرت»، جنبشی هنری برای نجات زمین

آموزش هنر اکولوژیک می‌تواند به ایجاد فرهنگ محیط‌زیستی در مدارس و جوامع کمک کند

«اکوآرت»، جنبشی هنری برای نجات زمین

معیارها و مؤلفه‌های انتخاب رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست

شبکه تشکل‌های مردم‌نهاد محیط زیست در نامه‌ای به رئیس‌جمهور منتخب اعلام کرد

معیارها و مؤلفه‌های انتخاب رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست

ضرورت تأسیس مرکزی منسجم برای پژوهش‌های محیط زیستی

برای پاسخ به ابرچالش‌های کشور چه باید کرد؟

ضرورت تأسیس مرکزی منسجم برای پژوهش‌های محیط زیستی

ریل‌گذاری اشتباه برنامۀ هفتم در ارزیابی محیط‌زیستی

آیا دولت چهاردهم ارزیابی محیط‌زیستی را نجات می‌دهد؟

ریل‌گذاری اشتباه برنامۀ هفتم در ارزیابی محیط‌زیستی

ویژگی‌های سکان‌دار محیط‌زیست ایران

کارشناسان و فعالان محیط‎‌زیست پاسخ می‌دهند

ویژگی‌های سکان‌دار محیط‌زیست ایران

احتمال وجود عامل انسانی در شروع آتش‌سوزی جنگل‌های «دزپارت»

فرماندار شهرستان «دزپارت» اعلام کرد:

احتمال وجود عامل انسانی در شروع آتش‌سوزی جنگل‌های «دزپارت»

 کربن پنهان در بهسازی ساختمان‌ها در برابر آب و هوا

 کربن پنهان در بهسازی ساختمان‌ها در برابر آب و هوا

آلودگی هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد

آلودگی هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد

آتش‌سوزی دوباره در جنگل «اولنگ»

آتش‌سوزی دوباره در جنگل «اولنگ»

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر