پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | تغییر اقلیم و سرمایه‌گذاری بر طلا

تغییر اقلیم، پیامدهایش، هراس‌های مرتبط با تصمیمات و سیاست‌گذاری‌های پیرامون آن متخصصان بین‌المللی در همه حوزه‌ها را بر آن داشته است تا در راستای انعطاف‌پذیری و کاهش خسارات تمهیداتی بیندیشند

تغییر اقلیم و سرمایه‌گذاری بر طلا

از آنجا که آثار تغییر اقلیم تهدیدی برای رفاه جهانی و رشد اقتصادی محسوب می‌شود، صاحبان دارایی و سهامداران صنعت و فعالان حوزه اقتصاد نیز در جستجوی راهکارهایی در راستای تاب‌آوری در مقابل بحران‌های پیش‌بینی‌شده هستند





تغییر اقلیم و سرمایه‌گذاری بر طلا

۱۰ تیر ۱۴۰۲، ۲۲:۳۱

تغییر اقلیم، پیامدهایش، هراس‌های مرتبط با تصمیمات و سیاست‌گذاری‌های پیرامون آن متخصصان بین‌المللی در همه حوزه‌ها را بر آن داشته است تا در راستای انعطاف‌پذیری و کاهش خسارات تمهیداتی بیندیشند. از آنجا که آثار تغییر اقلیم تهدیدی برای رفاه جهانی و رشد اقتصادی محسوب می‌شود، صاحبان دارایی و سهامداران صنعت و فعالان حوزه اقتصاد نیز در جستجوی راهکارهایی در راستای تاب‌آوری در مقابل بحران‌های پیش‌بینی‌شده هستند.
سرمایه‌گذاران نهادی نیز همواره درصدد بررسی مجدد پرتفوی (portfolio) فعال خود هستند تا مطمئن شوند که دارایی آنها در برابر تغییر اقلیم و تصمیمات مبتنی بر حرکت به سمت کربن صفر حفظ شود.
تصمیمات اقتصادی نوین باید مبتنی بر لزوم بازنگری بخش‌های آسیب‌پذیر به قصد بازسازی و بسترسازی به منظور نوآوری‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری‌های آینده‌نگرانه و هم‌راستا با صیانت از محیط زیست باشد.
بسیاری از تحلیلگران و پژوهشگران در جستجوی سرمایه‌گذاری امن معتقد هستند که سرمایه‌گذاری و نگهداری طلا به عنوان بخشی از یک سبد سرمایه‌گذاری متنوع این سبد را در مقابل تغییر اقلیم انعطاف پذیرتر می‌کند. آنها متکی بر دلایل محکم اعتقاد دارند که سرمایه گذاری بر طلای فیزیکی و محصولات با پشتوانه طلا ردپای کربن را در سبد سرمایه گذاری کاهش داده و به مرور زمان و با رشد فناوری با هدف کربن زدایی هرچه بیشتر سبد، سبب افزایش همسویی آن با اهداف کلیدی سیاست‌گذاری‌های تغییر اقلیم و کاهش آسیب پذیری می‌شود.
متخصصان معتقد هستند طلا از نظر ساختار بازار و پویایی زنجیره تامین و حفظ ارزش سرمایه گزینه‌ای منطقی به نظر می‌رسد، زیرا قابلیت ارائه عملکرد بهتر در سناریوهای مختلف اقلیمی بلندمدت در سطوح مختلف دارایی را دارد. به ویژه اگر پیامدهای تغییر اقلیم منجر به ایجاد یا تشدید نوسانات بازار شود.
اگر تصمیمات در اقتصاد جهانی اتخاذ رویه کربن صفر باشد نیز طلا دارایی امن‌تری محسوب می‌شود. موارد مذکور در حالی است که ردپای کربن سالانه در تولید و بهره‌وری طلا در حال حاضر صفر نیست و رقمی حدود ۰.۴ درصد برای آن گزارش شده است. برای تولید هر اونس طلا مقادیر زیادی سنگ استخراج و پردازش می‌شود. استخراج طلا باعث آلوده شدن خاک و سفره‌های آب زیرزمینی می‌شود. برخی معتقدند معدنکاری طلا به نوبه خود یکی از آلاینده‌ترین فعالیت‌های اقتصادی جهان است. به گونه‌ای که برای تهیه یک حلقه طلا حدود ۲۰ تن زباله معدنی تولید می‌شود.
بهره‌گیری از سیانید سدیم برای جداسازی طلا از سنگ و خاک یکی از معضلات این حوزه است. به علاوه گردوغبار ناشی از خرد شدن طلا و پسماندهای سمی نیز برای هوا و محیط زیست مخرب هستند. هرچند که فعالان حوزه طلا نیز به دنبال یافتن راهکار کاهش و به صفر رساندن کربن تا سال ۲۰۵۰ و مطابق اهداف توافق پاریس هستند. از سویی بر این باورند که هم‌اکنون حجم کل انتشار کربن برای تولید جهانی طلا به طور قابل توجهی از سایر محصولات عمده معدنی مانند فولاد و آلومینیوم و زغال سنگ کمتر است و براساس همه موارد ذکر شده، نقش طلا را در افزایش مشخصات پایداری و کاهش رد پای کربن در سبد سرمایه‌گذاری مثبت ارزیابی می‌کنند.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:

،





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

مطالب مرتبط

آتش تمرکززدایی بر جان جنگل‌های حاره‌ای

دود فساد سیاسی در چشم اقوام و محیط‌زیست اندونزی رفت

آتش تمرکززدایی بر جان جنگل‌های حاره‌ای

پایش کمی و کیفی ۶۰ درصد تالاب‌ها

معاون سازمان حفاظت محیط زیست خبر داد

پایش کمی و کیفی ۶۰ درصد تالاب‌ها

نمی‌توانم بدوم

افزایش دمای کره زمین و آلودگی‌ها در حال تهدید ورزش و جان ورزشکاران در نقاط مختلف دنیا است

نمی‌توانم بدوم

«آزادی آلودگی» به‌معنای زمین‌های غیرقابل سکونت است

انتخابات جهانی زیر سایۀ نئولیبرالیسم

«آزادی آلودگی» به‌معنای زمین‌های غیرقابل سکونت است

قلمروی ناشناخته تغییر اقلیم

سال گذشته میلادی زمین حدود ۰.۲ درجهٔ سانتیگراد بیش از پیش‌بینی دانشمندان گرم شد

قلمروی ناشناخته تغییر اقلیم

ایران جزو آسیب‌پذیرترین کشورها از بلایای طبیعی

ایران جزو آسیب‌پذیرترین کشورها از بلایای طبیعی

تغییر اقلیم؛ بحران جدید بناهای تاریخی

در سمینار بین‌المللی تأثیر بحران‌های طبیعی بر بناهای تاریخی مطرح شد

تغییر اقلیم؛ بحران جدید بناهای تاریخی

اهمیت تاثیر تغییر اقلیم بر سلامت و ایمنی کارگران

رئیس انجمن متخصصین بهداشت حرفه‌ای مطرح کرد

اهمیت تاثیر تغییر اقلیم بر سلامت و ایمنی کارگران

رکوردشکنی اقلیمی

بارش‌های برق‌آسا و وقوع سیلاب در ایران و کشورهای حاشیه دریای عمان خسارت‌بار بوده است

رکوردشکنی اقلیمی

تغییر اقلیم حساسیت بهاری را افزایش می‌دهد

تغییر اقلیم حساسیت بهاری را افزایش می‌دهد

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *