پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | برنامه «کُره» برای همگانی‌کردن محصولات قاعدگی

چطور مطالبات اجتماعی به قانون‌شدن نزدیک می‌شوند؟

برنامه «کُره» برای همگانی‌کردن محصولات قاعدگی

پژوهش تازه‌ای که یک سازمان غیرانتفاعی دربارۀ گرانی غیرمتعارف محصولات بهداشت قاعدگی در «کره جنوبی» منتشر کرده است، باعث شده مطالبۀ همگانی و رایگان‌شدن این محصولات در کُره در یک قدمی قانون‌شدن قرار گیرد‎





برنامه «کُره» برای همگانی‌کردن محصولات قاعدگی

۱۰ خرداد ۱۴۰۲، ۲۱:۵۵

مطالبات مردمی در «کُره جنوبی» برای دسترسی همگانی و رایگان به محصولات قاعدگی بالا رفته‌است. دختران جوان کره‌ای معتقدند که محصولات بهداشت قاعدگی مانند نوارهای بهداشتی، تامپون‌ها و کاپ‌ها باید در دسترس آنها قرار بگیرد و دولت وظیفه دارد با آنچه «فقر قاعدگی» می‌خوانند مبارزه کند. اما این مطالبه ناگهانی به‌وجود نیامده است و فراگیرشدن آن، نتیجۀ عوامل کوتاه‌مدت و رخدادهای بلندمدتی است که بر حافظۀ اجتماعی مردم اثر می‌گذارند.

 

به گزارش وب‌سایت KoreaHerald دو عامل بر شکل‌گیری این مطالبه که کارشناسان معتقدند به‌زودی به قانون تبدیل خواهد شد، اثرگذار بوده‌اند؛ نخست، فعالیت «حزب عدالت» که حزبی کوچک، پیشرو و جوانگرا است و دوم، نتایج پژوهش یک سازمان غیرانتفاعی به‌نام «شبکه محیط زیستی زنان کره‌ای» است که نشان داد محصولات قاعدگی در کُره تا 40 درصد از میانگین جهانی گرانتر است.
کشور کره دارای پایین‌ترین نرخ باروری در جهان است. «جانگ هیونگ»، نمایندۀ حزب عدالت، در سخنرانی خود در مجلس ملی کُره این واقعیت را به‌عنوان یک مسئلۀ اجتماعی مطرح کرده و معتقد است که مبارزه با فقر در سطوح و وجوه مختلف تنها راهکار دولت برای مواجه‌شدن با این مسئله است. حزب او پیشنهاد داده است که «قانون حمایتی رفاه جوانان» اصلاح و بازبینی شود و زنان 9 تا 24 سال دسترسی رایگان به محصولات مختلف و باکیفیت قاعدگی داشته باشند.
اگر جانگ بتواند حامیان کافی از احزاب دیگر پیدا کند، به‌زودی اصلاحیۀ این طرح به قانون تبدیل خواهد شد. به‌نظر می‌رسد پژوهش جدید شبکۀ محیط زیستی زنان کره‌ای نقش زیادی در فراگیرشدن این مطالبه داشته و احتمال حمایت احزاب دیگر از این طرح بالا رفته است.

اصطلاحی که «جانگ هیونگ» نمایندۀ پیشروی «حزب عدالت» در مجلس ملی کُره به کار برد، توجه رسانه‌ها را جلب کرده است. او می‌گوید که «مدیریت قاعدگی» باید به‌عنوان «حقوق زن» در نظر گرفته شود و قانون وظیفه دارد از امن و بهداشتی‌بودن فرایند مدیریت زنان بر تجربۀ قاعدگی خود کسب اطمینان کند. جانگ این سخنرانی را به مناسبت «روز جهانی بهداشت قاعدگی» ایراد کرد

اصطلاحی که این نمایندۀ پیشرو در مجلس ملی کُره به کار برده است، توجه رسانه‌ها را جلب کرده است. او می‌گوید که «مدیریت قاعدگی» باید به‌عنوان «حقوق زن» در نظر گرفته شود و قانون وظیفه دارد از امن و بهداشتی‌بودن فرایند مدیریت زنان بر تجربۀ قاعدگی خود کسب اطمینان کند. جانگ این سخنرانی را به‌مناسبت «روز جهانی بهداشت قاعدگی» ایراد کرد.
او گفت: «سالهاست که کُره در به‌رسمیت‌شناختن حقِ زنان بر بهداشت و سلامت کوتاهی کرده است.»
قیمت بالای محصولات قاعدگی بارها و بارها در رسانه‌های کُره‌ای مطرح شده بود. اما انتشار نتایج یک پژوهش به رسمیت‌گرفتن این مطالبه کمک بسیاری کرد. براساس پژوهش «شبکۀ محیط زیستی زنان کره‌ای» قیمت محصولات قاعدگی در کره از متوسط جهانی 40 درصد بیشتر است.
اثرگذاری بلندمدت: فعالیت اجتماعی در فضای مجازی
سال 2016 بود که مجموعه عکسی از دخترانی که توانایی خرید نوار بهداشتی نداشتند، در شبکه‌های اجتماعی کُره معروف شد. ماجرا از اینجا آغاز شد که دختر جوانی در یک رسانۀ اجتماعی پرسیده بود: «اگر پول نداشته باشم، آیا می‌توانم از دستمال کاغذی به‌جای نواربهداشتی استفاده کنم؟» دختر دیگری هم در حالت مشابهی پرسیده بود: «آیا می‌توانم از کفیِ کفش و یا حوله در مدت قاعدگی استفاده کنم؟»
این پرسش‌ها به‌سرعت در فضای مجازی به اشتراک گذاشته شدند و آغازی بر به‌رسمیت‌شناختن «فقر قاعدگی» به‌عنوان یک مسئلۀ اجتماعی در کُره شدند. در سال 2021 بالاخره دولت مجبور شد قانونی را تصویب کند که براساس آن افراد فقیر بتوانند دسترسی رایگان به محصولات قاعدگی داشته باشند.
اما «جانگ» و حزب عدالت اعلام کرده‌اند که تنها 173هزار نفر در این قانون بهره‌بر هستند، یعنی تنها 4.4 درصد از زنان بین 9 تا 24. او معتقد است شکاف‌های قانون و شکاف‌های سیاستگذاری باید مشخص شوند و معلوم شود که چرا فقر قاعدگی کاهش نیافته است. کنترل قیمت‌ها و دسترسی همگانی به این محصولات ممکن است چارۀ کار باشد.
«کانون وکلای زنان کُره» هم بلافاصله نتایج پژوهش منتشرشده، درخواست حزب عدالت، و مطالبات مردمی را تأیید و بر ضرورت آن تأکید کرد. این سازمان صنفی اعلام کرده است که سلامت قاعدگی زنان و دختران به‌صورت غیرمستقیم و مستقیم بر نرخ پایین باروری و فرزندآوری در کشور تأثیر می‌گذارد.
این سازمان‌های غیرانتفاعی به‌همراه چندین گروه مدنی مطالبه‌گر در کنار یکدیگر اعلام کردند که دولت وظیفه دارد نقش خود را در «حمایت باروری» ایفا کند و با تبعیض و آزار زنان به‌دلیل تجربۀ قاعدگی مبارزه کند.
پیوندهای بین‌المللی: راهِ اسکاتلند
اسکاتلند اولین کشوری در جهان بود که در سال 2022 محصولات قاعدگی را در این کشور برای تمامی شهروندان فارغ از جنسیت آنها رایگان اعلام کرد. حزب عدالت کُره جنوبی در برنامه‌ریزی طرح خود از تجربه اسکاتلند الهام گرفته است.
نابرابری اقتصادی و آگاه‌شدن شهروندان نسبت به این مسئله، به‌ویژه در سطحی بین‌المللی، نیز در شکل‌گیری مطالبات اجتماعی در کُره مؤثر بوده است. نتایج یک نظرسنجی جدید نشان می‌دهد شهروندان خارجی مقیم کُره زندگی بهتری نسبت به شهروندان کُره در این کشور دارند و براساس «شاخص‌های شادی» شادتر هستند. در این نظرسنجی 20 هزار نفر در محلات مشابه شرکت کرده‌اند. بیش از 50 درصد این افراد اعلام کرده‌اند که از زندگی در کرُه بسیار راضی هستند و دوست دارند در این کشور بمانند.
دولت کره جنوبی سرمایه‌گذاری هنگفتی برای ارتقای چهرۀ این کشور در جامعۀ بین‌المللی انجام داده است. برنامه‌های دولتی و سیاستگذاری‌های اجتماعی باعث شده‌اند تبعیض علیه شهروندان خارجی بین سال‌های 2020 – 2022، تا 15 درصد کاهش پیدا کند.
شهروندان جوان کُره فکر می‌کنند توسعه باید ابعاد انسانی داشته باشد و در سرعت بالایی که کُره در توسعه پیش گرفته است، مسئلۀ نابرابری اقتصادی و اجتماعی باید مد نظر گرفته شود.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر