پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | درگیری به وقت «نیمروز»

نیروهای مرزبانی ایران و نیروهای امارت اسلامی افغانستان به دلیلی نامشخص به تبادل آتش پرداختند

درگیری به وقت «نیمروز»

بنا به اعلام خبرگزاری ایرنا دو نیروی مرزبانی ایران شهید شدند





درگیری به وقت «نیمروز»

۷ خرداد ۱۴۰۲، ۰:۰۰

|پیام ما|پس از درگیری‌های لفظی مقامات ایران و امارت اسلامی افغانستان بر سر حقابه ایران از رودخانه هیرمند، پیش از ظهر دیروز نیروهای مرزبانی ایران و نیروهای طالبان به تبادل آتش پرداختند. بنا بر گزارش‌های رسمی، این درگیری بعد از ظهر دیروز به پایان رسید. بنا بر اعلام خبرگزاری‌ ایرنا، این درگیری منجر به شهادت دو نیروی مرزبانی ایران شد. همچنین پایانه مرزی میلک(پل ابریشم) واقع در شهرستان هامون به دلیل درگیری‌های مرزی تا اطلاع بعدی بسته شد. اگرچه نماینده زابل در مجلس، علت درگیری را «حمل مواد مخدر» توسط یک گروه از سوی افغانستان اعلام کرد اما منابع خبری دیگری در این باره اظهار نظر نکرده‌اند.

 

درگیری روز گذشته پلیس مرزبانی ایران و نیروهای امارت اسلامی افغانستان روز گذشته حوالی ساعت ۱۰ صبح آغاز شد. محل این درگیری، مرز مشترک ایران و افغانستان در شمال استان سیستان و بلوچستان ایران و منطقه «ماککی» ولسوالی «کنگ» در ولایت نیمروز بود. این منطقه به «مرز نیمروز» مشهور است.
آنطور که خبرگزاری‌های داخلی ایران گزارش کرده‌اند، علت این درگیری دقیقا مشخص نیست و منابع خبری افغانستان نیز در این باره خبری مخابره نکرده‌اند. با این حال به نظر می‌رسد که این درگیری، ادامه درگیری لفظی سیاستمداران ایران و امارت اسلامی افغانستان بر سر حقابه رود هیرمند باشد.
ابراهیم رئیسی روز ۲۸ اردیبهشت ماه در سفر به استان سیستان و بلوچستان گفته بود: «به حاکمان افغانستان اخطار می‌کنم، حق‌آبه مردم سیستان و بلوچستان را به فوریت لحاظ کنند.» برخی مقامات طالبان به این صحبت‌های رئیسی با لحنی تمسخرآمیز واکنش نشان دادند. اما سه روز قبل امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران اعلام کرد که «طالبان تمام واقعیت افغانستان نیست» و ایران تا پیش از تشکیل دولت فراگیر، امارت اسلامی افغانستان را به رسمیت نمی‌شناسد.

نماینده زابل در مجلس: صبح شنبه گروهی حامل مواد مخدر به سمت مرزهای ایران در حال حرکت بودند که نیروهای هنگ مرزی کشورمان با آنها درگیر می‌شوند و در پی آن، نیروهای مسلح افغانستانی هم به حمایت از این گروه به سمت نیروهای ما تیراندازی کردند

مذاکرات مقامات پس از درگیری
خبرگزاری تسنیم گزارش کرد که «در این درگیری از سلاح‌های سبک و نیمه‌سبک و توپخانه استفاده شده است. با این حال اخبار مبنی بر بهره‌گیری نیروهای ایرانی از موشک کاملاً کذب است.» این خبرگزاری همچنین نوشته است: «اخبار مبنی بر هدف قرار داده شدن فرودگاه زرنج در افغانستان توسط نیروهای ایرانی غیرواقعی و کذب است» و اعلام کرده که درگیری‌ها در اطراف «روستاهای ساسولی، حاتم و ماککی» به وقوع پیوسته است.
بنا بر اعلام منابع رسمی، پس از شروع درگیری‌ها مکاتبات و تماس‌هایی میان سفارت ایران در افغانستان و وزارت دفاع دولت طالبان برقرار شده است و دو طرف مشغول بررسی دلایل وقوع این تنش هستند.
دستور فرمانده پلیس
مرکز اطلاع رسانی مرزبانی سیستان و بلوچستان در بیانیه‌ای که ساعت ۱۵ دیروز منتشر شد، درگیری را بین «مرزبانان جان برکف هنگ مرزی زابل» و «افراد مسلح ناشناس» اعلام کرد که «مرزبانان با برتری آتش سنگین و تحمیل تلفات، خسارات جدی را به آنان وارد کردند.»
اما دقایقی پس از این بیانیه، «سردار قاسم رضایی»، جانشین فرمانده کل انتظامی کشور طرف درگیری را «نیروهای طالبان» اعلام کرد.
رضایی گفت: «حدود ساعت ۱۰ صبح امروز (۶ خرداد ماه) نیروهای طالبان از سمت کشور افغانستان بدون در نظر گرفتن و رعایت قوانین بین المللی و حسن همجواری با انواع سلاح مبادرت به تیراندازی به پاسگاه ساسولی واقع در حوزه هنگ مرزی زابل کردند که با واکنش قاطعانه مرزبانان دلیر و شجاع فراجا مواجه شدند.»
او ادامه داد: «در پی شروع درگیری‌های مرزی از سوی طالبان، سردار احمدرضا رادان، فرمانده کل انتظامی کشور، با ابلاغ دستورات قاطعانه لازم به مرزبانان تأکید کرد که شجاعانه و قاطعانه از مرزها دفاع کنند و به هیچ احدی اجازه تعدی و نزدیک شدن به مرزها را ندهند.»
نماینده مجلس: درگیری به دلیل حمل مواد مخدر بوده است
اگرچه منابع رسمی از نامعلوم بودن علت این درگیری خبر داده‌اند، اما «محمد سرگزی»، نماینده مردم زابل در مجلس دیروز به خبرگزاری خانه ملت گفت که این درگیری به دلیل حمل مواد مخدر بوده است.
او گفت: «این گونه درگیری‌ها سابقه‌هایی در مدت اخیر و پس از استقرار حکومت طالبان داشته است. اما بر اساس اطلاعات کسب شده از مسئولان محلی، صبح شنبه گروهی حامل مواد مخدر به سمت مرزهای ایران در حال حرکت بودند که نیروهای هنگ مرزی کشورمان با آنها درگیر می‌شوند و در پی آن، نیروهای مسلح افغانستانی هم به حمایت از این گروه به سمت نیروهای ما تیراندازی کردند.»
بسته شدن «پل ابریشم»
همچنین «ایوب کرد» مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای سیستان و بلوچستان گفت: «پایانه مرزی میلک(پل ابریشم) واقع در شهرستان هامون به دلیل درگیری‌های مرزی تا اطلاع بعدی بسته شد. هرگونه مبادلات اقتصادی در مرز میلک با کشور افغانستان تا اطلاع بعدی تعطیل است.»
او ادامه داد: «درگیری صبح روز شنبه بعد از گذشت ساعاتی به پایان رسید اما همچنان مبادلات تجاری بین دو کشور تعطیل است.»

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر