پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | مزرعۀ­ باد، رسیدن به نقطه­‌ای بی‌بازگشت

«جانوران» (As bestas)

مزرعۀ­ باد، رسیدن به نقطه­‌ای بی‌بازگشت

رامی هیجان‌انگیز محصول سال ۲۰۲۲ به کارگردانی «رودریگو سوروگوین» است که فیلمنامۀ آن را با «ایزابل پنیا» نوشته است





مزرعۀ­ باد، رسیدن به نقطه­‌ای بی‌بازگشت

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱:۰۰

«جانوران» (As bestas) درامی هیجان‌انگیز محصول سال ۲۰۲۲ به کارگردانی «رودریگو سوروگوین» است که فیلمنامۀ آن را با «ایزابل پنیا» نوشته است. در این فیلم «دنیس منوچه»، «مارینا فویس»، «لوئیس زاهرا» و «دیگو آنیدو» به ایفای نقش پرداخته‌اند.
این فیلم محصول مشترک اسپانیا و فرانسه است و به زبان‌های گالیسی، فرانسوی و اسپانیایی فیلمبرداری شده است.
طرح این فیلمنامه با الهام از وقایع واقعی یک زوج هلندی در سانتوآلا نگاشته شده است که به بررسی مسائل مربوط به بیگانه‌هراسی و تشدید خصومت بین همسایگان می‌پردازد.
اولین نمایش جهانی فیلم در هفتادوپنجمین جشنوارۀ فیلم کن در سال 2022 بود که شامل نمایش‌هایی در سن سباستین، توکیو و شیکاگو نیز می‌شد. در 20 ژوئیه 2022 در فرانسه و در 11 نوامبر 2022 در اسپانیا اکران شد.
«جانوران» در سی‌وهفتمین دورۀ جوایز گویا 17 نامزدی دریافت کرد و در 9 رشته از جمله بهترین فیلم، کارگردانی، فیلمنامۀ اصلی و بازیگر نقش اول مرد (دونی منوشه) برنده شد. همچنین برندۀ جایزۀ سزار بهترین فیلم خارجی نیز شد.
فیلمبرداری این فیلم در 16 سپتامبر 2021 آغاز شد و در 13 دسامبر 2021 به پایان رسید و به گفتۀ­ خود سوروگوین این فیلم را «به‌عنوان یک وسترن» فیلمبرداری کرد.
داستان این فیلم در حومۀ گالیسیا روایت می‌شود و یک زوج فرانسوی دوست‌دار محیط زیست (آنتوان و اولگا دنیس) را دنبال می‌کند که در دهکده‌ای کوچک ساکن شده‌اند و به‌دنبال ارتباط با طبیعت، کشت و فروش محصولات و بازسازی املاک متروکه هستند.
در داستان این فیلم آمده است که شرکت نصب توربین‌های بادی به‌خاطر بادخیز بودن منطقۀ گالیسیا، به ساکنان منطقه در عوض نصب توربین در حومه مبلغی را متقبل خواهد شد، اما آنتوان و اولگا با این معامله مخالف هستند و پای امضای توافقنامه نمی‌روند. درحالی‌که فردی به نام «زان»، همراه با اکثر روستاییان، تمایل به معامله دارند تا روستا را ترک و فرصتی برای زندگی بهتر را برای خود فراهم کنند. بااین‌حال، حضور آنها باعث خصومت چند نفر از همسایگان می‌شود، که از جمله آنها برادرانی به نام زان (مردی انعطاف‌ناپذیر که به تعامل با قدرت عادت دارد) و لورن (برادری که در جوانی بر اثر سانحه با اسب دچار زوال عقلی شده است) هستند.
درام فیلمنامه دقیقاً همینجا شکل می‌گیرد؛ کشمکشی که اگر به دید کلاسیک نگاه کنیم هم کشمش بین انسان با انسان است هم کشمکش بین انسان و طبیعت.
می‌توان گفت جانوران از موارد بسیار اندک است که صددرصد نگاه منتقدان را جذب خود کرده، البته که این امتیازها بی‌ربط به انتخاب موضوعی چنین حساس و به‌روز نیست و قاب‌های شگفت‌انگیز «الکس د پابلو» و طبیعت بی‌نظیر گالیسیا همچنان مرعوب‌کننده است که می‌تواند حتی هر منتقد کارکشته­‌ای را جادو کند.
در آگوست 2022، اعضای آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسپانیا، «جانوران» را در فهرست کوتاه سه فیلم برتر پیش‌گزینی خود برای ارسال به جوایز اسکار برای بهترین فیلم بلند بین‌المللی در کنار «آلکاراس» و «لالایی» انتخاب کردند.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:

،





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر