پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | زلزله «ملارد» تلفات نداشت

روز گذشته زلزله‌ای به بزرگی 3.9 ریشتر منطقۀ ملارد در استان تهران را لرزاند

زلزله «ملارد» تلفات نداشت

این زمین‌لرزه ساعت ۱۰:۲۸ صبح روز 15 اردیبهشت‌ماه در حوالی ۵ کیلومتری غرب ملارد رخ داد که عمق کانونی آن ۸ کیلومتر گزارش شد





زلزله «ملارد» تلفات نداشت

۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۰:۰۰

روز گذشته زلزله‌ای به بزرگی 3.9 ریشتر منطقۀ ملارد در استان تهران را لرزاند. این زمین‌لرزه ساعت ۱۰:۲۸ صبح روز 15 اردیبهشت‌ماه در حوالی ۵ کیلومتری غرب ملارد رخ داد که عمق کانونی آن ۸ کیلومتر گزارش شد.
در پی وقوع این زمین‌لرزه پایگاه‌های هلال احمر به حالت آماده‌باش درآمدند و به گفته شاهین فتحی؛ مدیرعامل این سازمان، شهرستان‌های شهریار، رباط کریم، ملارد و شهر قدس جهت اعزام سریع به محل وقوع زلزله در حالت آماده‌باش قرار گرفتند و تا لحظه تنظیم این خبر تلفات مالی و جانی گزارش نشد.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری تهران:
زلزله خسارت جانی و مالی نداشته است
اما خوشبختانه به گفته سخنگوی سازمان اورژانس کشور این زمین‌لرزه تاکنون خسارات مالی و جانی نداشته و سه تیم ارزیاب به محل حادثه اعزام شده است.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری تهران نیز تایید کرد که این زمین‌لرزه خسارتی نداشته است و گسلی که موجب زلزله در ملارد شد، خطرناک نیست و غیرفعال است.
به گزارش ایرنا، حامد یزدی ‌مهر با تاکید بر اینکه طبق اعلام کارشناسان و مؤسسه ژئوفیزیک گسل ملارد یک گسل غیرفعال است و هر از چند گاهی لرزه‌ای ایجاد می‌کند و جای هیچ نگرانی وجود ندارد، گفت: طبق اعلام کارشناسان با توجه به مشخصات این گسل همانند گسل‌های دیگر در سطح کشور عموما حرکاتی خفیف داشته و تخلیه انرژی‌های زمین از طریق گسل‌ها امری کاملا طبیعی است.
او همچنین اعلام کرد که همزمان با وقوع زمین‌لرزه، جلسه ستاد مدیریت بحران در شهرستان ملارد به ریاست فرماندار محترم با حضور تمامی دستگاه‌های شهرستانی تشکیل شد و اوضاع کاملاً تحت کنترل است و همه اجزا شهرستان در آمادگی ۱۰۰ درصدی قرار دارند.
رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی:
این منطقه از نظر وجود گسل‌های لرزه‌زا فعال است
به گزارش اکوایران، رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در مورد زلزله رخداده توضیح داد که «فاصله رومرکز این زلزله به شکل مستقیم تا محدوده مجازی تهران دارد حدود ۵۰ کیلومتر و از دریاچه خلیج‌فارس در منطقه ۲۲ که ساختمان‌های مرتفع فراوان است و این لرزش در آن ساختمان‌ها احساس شده است حدود ۳۰ کیلومتر فاصله دارد. در مجاورت شرقی این کانون زلزله شهرهایی همچون شهریار، ملارد، شهر جدید اندیشه واقع است. این نقطه در جنوب شرق کرج در ۳۰ کیلومتری رخ داده است.»
علی بیت‌اللهی همچنین اضافه کرد که به نظر می‌رسد «امتداد گسل نه چندان بزرگ چاقو» دلیل وقوع این زلزله باشد: «همچنین این نقطه رومرکزی زلزله در جنوب گسل اشتهارد واقع شده است.»
به گفته او این منطقه از نظر وجود گسل‌های لرزه‌زا فعال است و در چند سال گذشته زلزله‌های ملارد در نقطه شمالی‌تر این گسل با بزرگی بالای ۵ حتی تهران را تحت تاثیر قرار داد و سبب ترس ساکنان شهر تهران شد.
مدیر روابط عمومی اورژانس کشور:
از لحاظ تجهیزات مشکلی نداریم
بابک یکتا، مدیر روابط عمومی اورژانس کشور نیز آماده‌باش نیروهای اورژانس تهران خبر داد. به گزارش ایسنا، او با بیان اینکه تمام پروتکل‌های آماده‌باش از سوی نیروهای اورژانس رعایت شده است، گفت: «با بیمارستان‌های زیر نظر دانشگاه ایران و تهران هم هماهنگی لازم انجام شده و این بیمارستان‌ها نیز در حالت آماده‌باش قرار دارند.»
او در پاسخ به این سوال که آمبولانس‌ها از لحاظ تجهیزات لازم با مشکلی مواجه نیستند؟، توضیح داد: «از لحاظ تجهیزات مشکلی نداریم. آمبولانس‌ها هم از نظر استقرار و هم سوخت‌گیری برای امدادرسانی در حالت آماده‌باش هستند. آمبولانس‌ها هم از نظر سوخت و هم از نظر امکانات و تجهیزات امدادرسانی شارژ شده‌اند و در محل استقرار ایمن قرار گرفته‌اند.»
یک زلزله‌شناس:
این زلزله به معنای رخداد زمین‌لرزه بزرگتر نیست
مهدی زارع، زلزله‌شناس، درباره احتمال وقوع زلزله بزرگتر به «خبرآنلاین» توضیح داد که «وقوع یک زمین‌لرزه با بزرگای ۳.۹ الزاما به معنی رخداد زمین‌لرزه بزرگتر نیست.»
او دراین‌باره ادامه داد: «اگر این ناحیه با توالی زمین‌لرزه‌های متعدد بررسی شود و همچنین اگر پس از این زمین‌لرزه زلزله‌های دیگری اتفاق بیفتد، دراین‌صورت می‌شود نگاه دیگری به لرزه‌خیزی امروز منطقه غرب تهران داشت، درغیراین‌صورت منطقه را به عنوان یک منطقه گسله می‌شناسیم و راستای گسل ماهدشت-جنوب کرج در این ناحیه به عنوان یک گسل فعال کاملاً شناخته شده است.»
زارع همچنین به ایجاد فرونشست گسترده و وجود ارتباط میان زلزله و پمپاژ آب‌های زیرزمینی اشاره کرد: «حدوداً طی ۳۰ سال گذشته حدود ۵۰ میلیارد مترمکعب آب از زمین استخراج شده است، براساس بررسی‌های شش سال گذشته در ناحیه استان تهران و البرز به نظر می‌رسد بین پمپاژ گسترده آب و افزایش سطح لرزه‌خیزی در منطقه ارتباط وجود دارد، در همین منطقه (منطقه وقوع زلزله) فرونشست زمین قابل توجه است که این هم در ارتباط با پمپاژ آب‌های زیرزمینی بوده است.»

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *