پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | آبرسانی سیار به 38 هزار نفر در اصفهان

آبرسانی سیار به 38 هزار نفر در اصفهان

305 روستا در این استان به آب شرب پایدار دسترسی ندارند





آبرسانی سیار به 38 هزار نفر در اصفهان

۶ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۰:۰۰

نخستین ماه بهار سپری شد و اصفهان فقط دو ماه تا رسیدن به تابستان زمان دارد، آن هم در شرایطی که با وجود بارش برف زمستانه قابل توجه در زردکوه سیراب کننده زاینده رود، شرکت آب منطقه ای این استان اعلام کرده است که مجموع ذخیره آب سدهای بزرگ استان اصفهان به ۵۲۷ میلیون مترمکعب رسید.

 

بنا به آمار منتشر شده در وب‌سایت اطلاع رسانی این شرکت، ذخیره سد مخزنی زاینده رود با ظرفیت نرمال یک میلیارد و ۲۳۹ میلیون مترمکعب به ۴۲۷ میلیون مترمکعب رسید که نسبت به سال گذشته ۲۸ درصد افزایش داشته اما در مقایسه با بلندمدت (۵۰ سال)، ذخیره آب این سد ۴۶ درصد کاهش یافته است.
همچنین سد گلپایگان، ۳۵.۸۰ میلیون مترمکعب آب ذخیره دارد که حجم آن نسبت به سال گذشته در مدت زمان مشابه ۶۳ درصد افزایش را نشان می‌دهد. ذخیره سد قره‌آقاچ سمیرم نیز به ۲۳.۷۰ میلیون مترمکعب رسیده است. گزارش این شرکت می‌گوید حجم این سد در مدت مشابه سال گذشته ۱۴۵ درصد و در مقایسه با بلند مدت ۱۰ درصد افزایش ذخیره آبی دارد. سد خمیران در تیران و کرون تاکنون ۷.۰۶ میلیون مترمکعب ذخیره آبی داشته است و ذخیره این سد نسبت به سال گذشته ۲ درصد افزایش داشته است. این شرکت اعلام کرده است که میزان پرشدگی سدهای استان ۳۸ در پایان نخستین ماه بهار درصد است.

تعداد چاه‌های فعال در استان به قصد تامین آب شرب شهری و روستایی ۲۴۶ حلقه چاه آب در بخش شهری و ۴۲۴ حلقه چاه در بخش روستایی با دبی هفت هزار و ۸۰۰ لیتر بر ثانیه است

افزایش بهبود در ذخیره سدهای اصفهان در شرایطی اعلام می‌شود که چالش تامین آب شرب در شهرها و روستاهای اصفهان طی 10 سال اخیر روندی صعودی داشته است. مدیر دفتر بهره‌برداری و تاسیسات آبفای استان اصفهان نیز در همین مورد به پیام‌ما می‌گوید: «در حال حاضر برای ۳۸ هزار نفر در ۳۰۵ روستای استان اصفهان با تانکر، آبرسانی سیار می‌شود. هنوز به تابستان نرسیده برای ۳۰۵ روستای استان اصفهان با تانکر آبرسانی سیار می‌شود، در این تعداد روستا ۳۸ هزار نفر تحت پوشش هستند و به طور متوسط در ماه ۳۸ هزار مترمکعب آبرسانی سیار با تانکر به این روستاها انجام می‌شود. این یک پروسه دائم برای ماست.»
مجتبی اورنگی ادامه می‌دهد: «رفع تنش آبی ۶۵ روستای استان در قالب طرح محرومیت زدایی و آبرسانی پایدار با قرارگاه امام حسن (ع) سپاه قراردادی به ارزش ۱۶۳ میلیارد تومان منعقد شد، تاکنون ۱۳۹ میلیارد تومان تخصیص یافته و طرح محرومیت‌زدایی در سه شهرستان فریدون‌شهر، سمیرم و نایین در حال اجرا است. هدف قرارگاه محرومیت زدایی، آبرسانی پایدار به همه روستاهای محروم بوده و امید است شمار روستاهای دارای تنش آبی استان از عدد ۳۰۵ هر چه زودتر کاهش پیدا کند اما طبیعتا این اتفاق در کوتاه مدت نخواهد افتاد. اما دولت در به انجام رساندن آن اولویت دارد.»
او تعداد چاه‌های فعال در استان به قصد تامین آب شرب شهری و روستایی را ۲۴۶ حلقه چاه آب در بخش شهری و ۴۲۴ حلقه چاه در بخش روستایی با دبی هفت هزار و ۸۰۰ لیتر بر ثانیه اعلام می‌کند. اورنگی تعدادی از چاه‌های جدیدی که امکان حفر آن برای تامین آب شرب در تابستان وجود دارد، ارائه نمی‌دهد و مرجع اعلام آن را شرکت آب منطقه‌ای می‌داند. شرکتی که او هم این عدد اعلام نمی کند فقط احتمال حفر چاه جدید را تایید می‌کند.
حفر چاه جدید به منظور تامین آب شرب به ویژه در روستاها و برداشت از منابع زیر زمینی نیز در وضعیتی از منابع آبی اصفهان برنامه ریزی می‌شود که این استان بنا به آمار رسمی دولت، حدود 11 هزار حلقه چاه غیرمجاز در بخش کشاورزی دارد. که از این تعداد بیش از 4 هزار حلقه، چاه حریمی در حوضه زاینده رود هستند. تابستان سال گذشته، مینا بگی، رئیس گروه حفاظت آب زیرزمینی شرکت آب منطقه‌ای اصفهان به وب‌سایت اطلاع رسانی این نهاد اعلام کرده بود: «از مجموع ۲۱ هزار و ۷۸۱ حلقه چاه آب غیرمجاز در استان اصفهان، ۱۰ هزار و ۲۴۷ حلقه چاه غیرفعال و متروکه است و ۱۱ هزار و ۵۵۲ حلقه چاه کمتر از یک لیتر بر ثانیه آبدهی دارند. ۷۵ درصد از چاه‌های غیرمجاز استان کمتر از ۲۰ متر عمق دارند اما برداشت سالیانه از چاه‌های غیرمجاز استان به طور متوسط نزدیک به ۴۳۰ میلیون مترمکعب بوده اما با توجه به شرایط خشکسالی این برداشت‌ها به مراتب کمتر شده زیرا در واقع آبی در آبخوان برای بهره برداری باقی نمانده است. متاسفانه تنها ۲ درصد از منابع آبی استان در ۸ دشت آزاد قرار دارد و ۹۸ درصد از منابع آبی اصفهان در دشت‌های ممنوعه است.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر