پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | آبفا مقصر مرگ کودک اهوازی شناخته شد

طی ماه گذشته بر اثر سقوط در شبکه فاضلاب به فوت دو کودک جان‌باخته‌اند

آبفا مقصر مرگ کودک اهوازی شناخته شد

دادستانی اهواز اعلام کرد: مدیرعامل شرکت آب‌وفاضلاب استان خوزستان بازداشت شد





آبفا مقصر مرگ کودک اهوازی شناخته شد

۴ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱:۰۰

نخستین دقایق جمعه اول اردیبهشت‌ماه بود که مدیر روابط عمومی اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه جندی‌شاپور اهواز از مرگ یک کودک بر اثر سقوط در چاه فاضلاب اهواز خبر داد. حادثه‌ای که برای دومین‌بار در یک ماه اتفاق افتاده بود. بلافاصله پس از این اتفاق مدیرعامل شرکت آب‌وفاضلاب اهواز طی گفت‌وگویی با خبرگزاری دولت از این حادثه ابراز تأسف و اعلام کرد که موضوع در دست بررسی است. همزمان سخنگوی دولت نیز از تشکیل کمیته ویژه بررسی حادثه خبر داد. یک روز پس از این حادثه، دادستانی خوزستان مقصر حادثه را شرکت آب‌وفاضلاب خوزستان اعلام کرد. ایرنا نیز از بازداشت مدیرعامل این شرکت خبر داد. این اتفاق نخستین حادثه مرگ کودکان در چاه‌های فاضلاب اهواز نیست و بسیاری از شهروندان معتقدند که بازداشت یک فرد برای یک حادثه است و باید پرونده شبکه فاضلاب در اهواز یک‌بار برای همیشه بسته شود.

 

مشکلات فاضلاب اهواز بیش از دو دهه است که گریبان مردم این کلانشهر را گرفته است. مشکلاتی از بوی زهم و نامطبوع در فضای شهر تا بالازدگی از چاه‌ها پس از یک بارندگی و حالا از سال 1400 نگرانی دیگری برای این شهروندان در بخش‌هایی که شبکه فاضلاب در دست اجراست و یا به بهره‌برداری رسیده به وجود آمده است. این‌بار چاه‌های فاضلاب، جان کودکان را نشانه گرفته بود. آذر 1400 یک کودک دوساله در مسیر روباز فاضلاب شهری اهواز و در یکی از مناطق حاشیه‌‌نشین جان باخت. مؤثرترین واکنش‌های نهادهای رسمی به این اتفاق صدور بیانه‌هایی بود که آبفا و شهرداری تلاش می‌کردند با رفع تقصیر از خود، دیگری را متهم و مقصر نشان دهد.
با گذشت دو سال از این ماجرا، روز گذشته مرگ یک کودک 3 ساله در چاه فاضلاب درست در مرکز شهر اهواز، بار دیگر توجه را به ایمنی این شبکه جلب کرد. فروردین‌ماه نیز در یک حادثه مشابه یک کودک دیگر در شبکه فاضلاب سقوط کرده بود. در فاصله کمی از این رخداد، دادستان عمومی و انقلاب اهواز اعلام کرد علت این حادثه قصور شرکت آبفا بوده است و متهم پس از تفهیم اتهام و صدور قرار تأمین قانونی بازداشت و روانه زندان شده است.
ایرنا به نقل از جعفری چگنی، دادستان عمومی و انقلاب اهواز نوشت: «بامداد جمعه یکم اردیبهشت‌ماه کودک سه‌ساله اهوازی که به همراه خانواده از خودرو پیاده می‌شود. در پی قصور سازمان آب‌وفاضلاب به چاه فاضلاب سقوط می‌کند.»
او در توضیح پیگیری حادثه گفت: «بلافاصله پس از اطلاع دادستانی مرکز استان به این موضوع ورود پیدا کرد و با رسیدگی فوق‌العاده و اخذ نظر از کارشناسان و مشخص شدن مقصر حادثه و ارجاع پرونده به بازپرس ویژه، تصمیمات لازم اتخاذ شد. طبق نظر کارشناسان علت این حادثه، قصور سازمان آبفا بوده است و متهم پس از تفهیم اتهام و صدور قرار تأمین قانونی، بازداشت و روانه زندان شده است. دادستانی استان باتوجه‌به حوادث تلخ پیش‌آمده طی یک ماه گذشته و حوادث سال‌های قبل به‌صورت جدی پیگیری‌های قضایی را انجام خواهد داد و با هرگونه ترک فعل از جانب متولیان و مسئولان مربوطه برخورد قانونی خواهد کرد.»
پیشتر و قبل از بازداشت، آرش آریانژاد، مدیر عامل آبفای خوزستان، به «پیام ما» گفته بود: «این موضوع در دست بررسی است و هرگونه قصوری که متوجه شرکت آب‌وفاضلاب استان باشد، مسئولیت آن را خواهد پذیرفت. در غیر این‌صورت نیز مقصر هر که باشد باید در برابر قانون پاسخگو باشد.»
اما بهزاد هرمزی، کارشناس فنی آب‌وفاضلاب که پیشتر نیز مسئولیت‌هایی مانند مدیرعاملی شرکت آب و فاضلاب گلستان را برعهده داشته است، به «پیام ما» می‌گوید: «اصلی‌ترین مسئله این است که باید دید آیا حوادثی که برای کودکان رخ داده در مناطق بهره‌برداری‌شده از فاضلاب بوده است یا مناطقی که در حال اجراست.»
او توضیح می‌دهد: «در هر دو وضعیت آبفا مانند هر دستگاه یا نهاد دیگری که عملیات اجرایی دارد، دارای پروتکل‌های ایمنی است که مکلف به رعایت آن‌هاست. اگر پروژه‌ای در دست اجرا باشد طبیعتاً مسئولیت کارگاه عمرانی برعهده پیمانکار است و علاوه‌بر امن نگه داشتن و جلوگیری از ورود اشخاص متفرقه به این کارگاه عمرانی، باید پس از انجام عملیات از مسدود شدن و استحکام ورودی ترانشه مطمئن باشد. طبیعتاً این اقدام باید در پایان هر روز کاری انجام شود. درصورت بررسی و قصور پیمانکار در اجرای اصول ایمنی، او مسئول مستقیم حوادثی است اتفاق می‌افتد.»
هرمزی صورت دیگری از اتفاق را هم تعریف می‌کند: «ممکن است چاه فاضلاب در حال بهره‌برداری باشد. در این صورت نیز سازمان آبفا موظف است که با استفاده از مَنهول (درپوش چدنی) ورودی همه ترانشه‌ها را مسدود و پلمپ کند تا درصورت نیاز یک‌بار دیگر بازگشایی شود. درصورت رخداد حادثه اگر به‌دلیل کوتاهی شرکت آب‌وفاضلاب در نصب منهول‌ها باشد، مقصر شرکت آبفاست.»

دادستان خوزستان: با رسیدگی فوق‌العاده و مشخص شدن مقصر حادثه و ارجاع پرونده به بازپرس ویژه، تصمیمات لازم اتخاذ شد. علت این حادثه، قصور سازمان آبفا بود. متهم پس از تفهیم اتهام و صدور قرار تأمین قانونی، بازداشت و روانه زندان شد

او اما شرایط دیگری را نیز تصویر می‌کند: «اما یک مسئله را هم نباید از یاد ببریم. منهول‌ها از جنس چدن هستند و این روزها قیمت بسیار بالایی دارند. یکی از مشکلاتی که شرکت‌های آبفا با آن روبه‌رو می‌شوند، موضوع سرقت منهول‌هاست. تعداد منهول‌ها در سطح هر شهر زیاد است. آبفا اساساً سرویس گشت ندارد که بخواهد هر روز به همۀ منهول‌ها سرکشی کند و گزارش‌های سرقت را معمولاً از طریق شهروندان متوجه می‌شود. عملاً امکان این‌که شرکت آبفا روزانه به همه منهول‌ها سرکشی کند وجود ندارد. یعنی عملا سازو‌کارش را ندارد. سرقت در حوزه شهر هم متولیان دیگری دارد. یعنی منطق و قانون می‌گوید منهول از اموال دولتی است و سرقت آن جرم است. اما مرجع رسیدگی به آن شرکت آب‌وفاضلاب استان‌ها یا حتی وزارت نیرو نیست. این موضوع در حوزۀ وظایف دستگاه‌های دیگری است. در مورد این اتفاق در اهواز که بسیار تکان‌دهنده و ناگوار است هم باید همه این موارد روشن شود.»
حالا و پس از این اتفاق‌ها رئیس‌جمهوری دستور داد تا پایان سال ۱۴۰۳ پروژه جامع و ملی فاضلاب اهواز تکمیل شود. این خبر را مدیرعامل شرکت آبفای کشور که برای بررسی موضوع مرگ کودک 3 ساله اهوازی به این شهر سفر کرده بود، در جمع خبرنگاران محلی خوزستان اعلام کرد.
ایرنای خوزستان به نقل از اتابک جعفری نوشت: «ضرورت‌های اجتماعی شهر اهواز نیازمند همیاری مردم این شهر است، موضوع فاضلاب اهواز به معضلی تاریخی تبدیل شده بود، در تلاشیم تا در کوتاه‌ترین مدت، طرح ساماندهی فاضلاب این شهر پایان‌ پذیرد.»
جعفری اعلام کرد به‌منظور جلوگیری از تکرار حوادثی از این قبیل تمهیدات دقیق‌تر و کارآمدتری برای نظارت بیش‌تر بر رعایت موارد و اصول ایمنی پروژه‌ها اجرا می‌شود.
او در توضیحی از اقدام‌های وزارت نیرو در این خصوص گفت: «امروز به‌دستور وزیر نیرو، ۲ کمیته با ضرورت فوری تشکیل شد تا با ۲ رویکرد کوتاه‌مدت و بلندمدت شروع به‌کار کنند. نخست کمیته‌ای برای بررسی عوامل این حادثه دلخراش، که باید خیلی سریع بررسی‌های و خاطیان را چه پیمانکار و چه دستگاه نظارتی و یا کارفرما را معرفی کند تا برخورد لازم صورت گیرد. کمیته دوم را در سطحی کلان‌تر و با نگاهی وسیع‌تر تشکیل دادیم تا به عوامل ناایمن در حوزه‌های مختلف کارگاهی و پروژه‌ها نظارت کند تا در آینده شاهد چنین حوادث تلخی نباشیم. تا موانع اصلی برداشته نشود، موضوع فاضلاب اهواز ریشه‌ای حل نمی‌شود. دیدگاه ما در خصوص شهر اهواز بسیار جامع‌تر است. جداسازی شبکه فاضلاب و شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی اهواز از جمله اقداماتی است که باید در این کلانشهر انجام شود.»
جعفری می‌گوید شرکت آبفای اهواز در نقاط مختلف شهر پروژه‌های متعددی دارد که پس از سیل چند سال گذشته، سرعت و تعداد این پروژه‌ها روبه‌افزایش بوده و امروز در هر گوشه شهر اهواز اثری از این پروژه‌ها به چشم می‌خورد که البته شاید نارضایتی مردم خوزستان را نیز درپی داشته و گاهی حوادثی را ایجاد می‌کند که موجب تأسف است: «مرگ این کودک در شبکه فاضلاب در محل یکی از این سپتیک‌ها رخ داده که متأسفانه پیمانکار این دریچه را ایمن‌سازی نکرده است. نگاه وزارت نیرو و به تبع آن دولت به شهر اهواز بسیار جامع است، همه شاهد بودیم که با یک بارندگی کوچک شهر غرق می‌شد و با آبگرفتگی خیابان‌ها شاهد پس‌زدگی فاضلاب نیز بودیم که تهدید جدی برای سلامت مردم محسوب می‌شد. تکمیل نشدن شبکه فاضلاب، فرسودگی و ریزش این شبکه در نقاط مختلف، وضعیت خاص و شیب اهواز موجب شده بود تا این شهر در فصل بارش با مشکل بالازدگی فاضلاب و آبگرفتگی معابر به‌صورت جدی روبه‌رو شود. طی این ۲ سال گذشته اقداماتی انجام شد که بسیاری از این مشکلات مرتفع شده است.»
براساس آنچه مدیرعامل شرکت آبفای کشور اعلام کرده است با تشکیل ۲۰۰ جبهه اجرایی در سطح کلانشهر اهواز پیشرفت فیزیکی طرح جامع فاضلاب اهواز از ۳۱‌ درصد به ۵۴ درصد، یعنی معادل ۲۳درصد افزایش پیشرفت فیزیکی طرح داشته است.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *