پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | ادامۀ سریال مسمومیت دانش‌آموزان در مدارس

ظهر روز سه‌شنبه ۲۲ فروردین‌ماه ۱۴۰۲، انتشار بوی نامطبوعی شبیه به گاز در چند مدرسه شاهین‌شهر موجب بدحال شدن تعدادی از دانش‌آموزان این مدارس شد

ادامۀ سریال مسمومیت دانش‌آموزان در مدارس

دانش‌آموزان این مدارس بلافاصله توسط اورژانس به بیمارستان گلدیس منتقل و تحت مراقبت و درمان قرار گرفتند





ادامۀ سریال مسمومیت دانش‌آموزان در مدارس

۲۷ فروردین ۱۴۰۲، ۹:۴۱

ظهر روز سه‌شنبه ۲۲ فروردین‌ماه ۱۴۰۲، انتشار بوی نامطبوعی شبیه به گاز در چند مدرسه شاهین‌شهر موجب بدحال شدن تعدادی از دانش‌آموزان این مدارس شد، دانش‌آموزان این مدارس بلافاصله توسط اورژانس به بیمارستان گلدیس منتقل و تحت مراقبت و درمان قرار گرفتند. در حوادث مدارس آن روز، بالغ بر ۱۷۰ دانش‌آموز در ۱۲ مدرسه شاهین‌شهر درگیر مسمومیت شدند، اما هنوز آموزش‌‌وپرورش استان اصفهان و دانش علوم‌پزشکی اصفهان هنوز هیچ روایت و خبر رسمی منتشر نکرده‌اند و صرفاً دستگاههای پاسخگو این حوادث را از جمله استانداری استان و فرمانداری شاهین‌شهر نشانه می‌گیرند.
ویدیوهایی که در فضای مجازی دست‌به‌دست می‌شود نشان می‌دهند که دیروز 26 فروردین‌ماه در شاهین‌شهر اولیای دانش‌آموزان مقابل اداره آموزش‌وپرورش تجمع اعتراضی داشته‌اند.
ابعاد این جنایت، پیگیری مسئولان را می‌طلبد
به گزارش ایسنا، حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نمایندۀ شاهین‌شهر، میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی و عضو هیأت‌رئیسۀ مجلس در پیامی به وزرای کشور و اطلاعات و همین‌طور فرمانده انتظامی جمهوری اسلامی ایران خواستار تسریع و پیگیری جدی موضوع بدحال شدن دانش‌آموزان شاهین‌شهری شد.
حاجی‌دلیگانی با بیان اینکه ابتدا اعلام شد ۷ مدرسه در شاهین‌شهر دچار این حادثه شده‌اند، اما پس از بررسی آماری مشخص شد این حادثه در ۱۲ مدرسه رخ داده است، توضیح داد: در این حوادث تعداد ۱۷۰ نفر از دانش‌آموزان شاهین‌شهری دچار مشکلات تنفسی شدند.
او با بیان اینکه «جلساتی در سطح استان برگزار شد که هم رسیدگی به‌ اتفاقِ افتاده و هم پیشگیری از هر گونه اتفاق دیگری را در برداشته»، عنوان کرد: اندازه و ابعاد این جنایت در شاهین‌شهر به‌اندازه‌ای بوده است که پیگیری ویژۀ مسئولان امر در کشور را می‌طلبد. به خانواده‌ها اطمینان داده می‌شود که با تدابیر اندیشیده‌شده به‌صورت آشکار و پنهان از مدارس شاهین‌شهر مراقبت می‌شود.
فرماندار شاهین‌شهر: سهل‌انگاری از شرکت گاز بوده است
همچنین محمدرضا کاظمی طبا، فرماندار شهرستان شاهین‌شهر و میمه، در بیانیه‌ای علت مسمومیت دانش‌آموزان در مدارس این شهرستان را سهل‌انگاری شرکت گاز اعلام کرد و با اشاره به نتایج بررسی‌های صورت‌گرفته در پی بروز مشکلات در تعدادی از مراکز آموزشی این شهرستان گفت: از روز واقعه و به‌محض استشمام بوی گاز در بخش‌هایی از شهر شاهین‌شهر، تیم‌های ویژه‌ای تحت نظارت ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران شهرستان، با چینش و ترکیب نیروهای تخصصی از نهادهای مرتبط همچون بهداشت محیط، حفاظت از محیط‌زیست، آتش‌نشانی و نیز دستگاههای امنیتی و انتظامی، تشکیل و مأمور پیگیری مجدانه این موضوع شدند.
او با اعلام اینکه مطابق بررسی‌های صورت‌گرفته از افرادی که توسط اورژانس و یا انفرادی به مراکز درمانی مراجعه کرده بودند، افزود: فقط ۱۶ نفر دچار مسمومیت شده بودند و بقیه در اثر استرس و جو ایجادشده، جهت اطمینان خاطر در بیمارستان حضور یافتند که پس از معاینه و دریافت خدمات لازم پزشکی، به جز ۷ نفر، همگی تا عصر همان روز ترخیص شدند.
احضار دو نفر از پرسنل شرکت گاز استان
اما ماجرا ادامه داشت تا سه روز پس از این حوادث شامگاه روز جمعه، ۲۵ فروردین‌ماه، طبق بیانیه‌ای از روابط عمومی استانداری اصفهان، سید محمدرضا کاظمی‌طبا فرماندار شهرستان شاهین‌شهر و میمه، در مورد استشمام بوی گاز در بخش‌هایی از شاهین‌شهر که باعث بروز مشکلات و نگرانی شهروندان شده بود اعلام کرد که «سهل‌انگاری شرکت گاز استان و نشت مایع مرکاپتان در یکی از مجموعه‌های این شرکت عامل انتشار بوی گاز در شهرستان بوده است.»
او در ادامه توضیح داد: در این راستا دو نفر از پرسنل شرکت گاز استان که دربارۀ جابجایی مخزن مرکاپتان (مایع بوزایی که به گاز اضافه می‌شود) سهل‌انگاری داشتند، توسط دستگاه قضایی احضار شدند و پس از انجام تحقیقات اولیه و اذعان به سهل‌انگاری انجام‌شده، جهت تحقیقات بیشتر بازداشت شدند.
وزیر بهداشت: هیچ نوع مسمومیتی دیده نمی‌شود
روز 25 فروردین بهرام عین‌الهی، وزیر بهداشت، دربارۀ مسمومیت دانش‌آموزان اعلام کرد که «در بیش از ۹۰ درصد، در بدحالی دانش‌آموزان، هیچ نوع مسمومیتی دیده نمی‌شود و هیچ نوع سمی وجود ندارد و مشکلی نیست، بلکه بیشتر ناشی از اضطراب و استرس بوده است.» او در ادامه گفت که «در درصد کمی از دانش‌آموزان نیز شیطنت‌هایی بوده و برخی از دانش‌آموزان در نتیجه این شیطنت‌ها دچار بدحالی می‌شدند.»
همچنین به گزارش ایسنا، عین‌الهی درباره آخرین وضعیت بررسی علل مسمومیت توضیح داد: کمیتۀ علمی با حضور بهترین اساتید در کشور تشکیل و وضعیت دانش‌آموزان بررسی شد. از آنجایی که شواهد محکمی برای مسمومیت دانش‌آموزان وجود نداشت، عمدتاً این بدحالی دانش‌آموزان بود که اتفاق می افتاد.
قوه قضائیه:‌ اطلاع‌رسانی برعهدۀ وزارت کشور است
مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضاییه، نیز روز 22 فروردین در پاسخ به سؤالی دربارۀ آخرین وضعیت موضوع مسمومیت دانش‌آموزان بار دیگر نسبت به بکارگیری واژۀ «بدحالی» به‌جای مسمومیت تأکید کرد و گفت: مسمومیت ناظر به بررسی‌ها و دستیابی به نتایج خاص است. برای جلوگیری از اظهارنظرهای غیرپایدار و لغزنده که موجب تشویش می‌شود، اطلاع‌رسانی برعهدۀ وزارت کشور گذاشته شد و اقدامات مؤثری در اطلاعیه‌های متعدد از سوی مراجع ذیربط صادر و اطلاع‌رسانی شد، اما وظیفۀ قوه قضاییه در موضوع بدحالی دانش‌آموزان مبتنی بر مطالبۀ عمومی و نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی و تأکید ایشان مبنی بر رسیدگی دقیق و برخورد قاطعانه است.
همچنین ستایشی وعدۀ «شدیدترین» و «سختگیرانه‌ترین» مجازات را برای متهمان احتمالی داد.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر