پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | افزایش تهدیدهای یوزپلنگ با تمدید حضور دامداران در توران

هنوز موضوع کاهش خطرات جاده‌ها به راه‌حل مناسبی نرسیده است

افزایش تهدیدهای یوزپلنگ با تمدید حضور دامداران در توران

در خلأ اطلاع‌رسانی دقیق از روند پیگیری‌ها از طرف سازمان حفاظت‌ محیط‌زیست، ریاست سازمان خبر از شروع این طرح پس از تصادف جدید در 6 فروردین 1402 می‌دهد. اما عملیات اجرایی این طرح هنوز آغاز نشده است





افزایش تهدیدهای یوزپلنگ با تمدید حضور دامداران در توران

۱۹ فروردین ۱۴۰۲، ۸:۵۹

|پیام ما|در این هنگام که موضوع تصادف یوزپلنگ‌ها در جادۀ شمالی ذخیره‌گاه زیستکرۀ توران، بار دیگر موضوع حفاظت از زیستگاه‌های زادآور این گونه را به رسانه‌ها کشانده است، تمدید مدت حضور دام اهلی در ذخیره‌گاه زیستکرۀ توران از سوی شورای عشایری استان سمنان، صدای رئیس این ذخیره‌گاه زیستکره را درآورد. چرا که این زمان، همزمان با زایمان یوزپلنگ‌های ماده است. زمانی بسیار حساس که می‌تواند منجر به تلف‌شدن توله‌یوزهای تازه‌متولدشده توسط سگ‌های گله باشد.

 

احمد رادمان، رئیس پارک ملی توران دراین‌باره به «زیست بوم» گفته است: متأسفانه هر سالی که میزان بارندگی و پوشش گیاهی مقداری افزایش پیدا می‌کند، شورای عشایری استان که در آن نمایندگان عشایری، منابع طبیعی، محیط‌زیست، دامپزشکی، نمایندۀ دامدارها و استانداری حضور دارند، تشکیل جلسه می‌دهد و در راستای حمایت از تولید (به قول خودشان) معمولاً به دامدارها برای حضور در عرصه‌ها مهلت می‌دهند.
به گفتۀ او در سال جاری، به دامدارانی که در محدودۀ پارک ملی و مناطق امن حضور دارند، مانند سابق تا ۱۵ فروردین مهلت داده شده است، اما دامداران حاضر در سایر مناطق فرصت یافته‌اند تا پایان فروردین‌ماه یعنی ۱۵ روز دیرتر از موعد همیشگی محل را ترک کنند. این موضوع، مخالفت سازمان حفاظت محیط‌زیست را برانگیخته است.
سگ‌های گله تهدیدی در فصل زادآوری
رادمان معتقد است تاریخ پایان فروردین‌ماه، تنها در حرف مطرح می‌شود و با پایان یافتن فروردین‌ماه، بار دیگر به دامداران ابلاغ می‌شود که می‌توانند پایان اردیبهشت‌ماه منطقه را ترک کنند. او گفته است: این بهانه را می‌آورند که ماشین گرفته‌ایم و نوبت ماشین ما در اردیبهشت است، یا ماشین نبوده است و در اردیبهشت می‌توانیم ماشین پیدا کنیم و به بهانه کمبود ماشین، تا ۱۵ اردیبهشت در مرتع می‌مانند.

در خلأ اطلاع‌رسانی دقیق از روند پیگیری‌ها از طرف سازمان حفاظت‌ محیط‌زیست، ریاست سازمان خبر از شروع این طرح پس از تصادف جدید در 6 فروردین 1402 می‌دهد. اما عملیات اجرایی این طرح هنوز آغاز نشده است و انتظار این است که روند پیگیری‌ها در دور جدید به صورت شفاف اطلاع‌رسانی شود

رادمان همچنین گفته است: در سال گذشته، دو یوز توسط همین دامداری و سگ‌های گله تلف شده‌اند. از طرفی به فصل زادآوری یوزها می‌رسیم و در تمام منطقه دام وجود دارد. حیوان به دنبال جای امنی برای زایمان می‌گردد، اما هرجا که می‌رود سگ‌های گله حضور دارند. درنتیجه، حیوان مجبور است از جاده رد شود و به جایی برود که امنیت برقرار باشد و همین موضوع مخاطرات را تشدید می‌کند.
جاده، موضوع حل‌نشده
اما در مورد دیگر تهدید جدی یوزپلنگ آسیایی یعنی تصافات جاده‌ای، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست روز 17 فروردین گفته است که طبق قانون و موافقتنامه‌هایی که با وزارت راه‌وشهرسازی داشتیم به محض وقوع آخرین حادثه برای یوزپلنگ آسیایی، اقدامات لازم برای فنس‌کشی این جاده به طول 34 تا 36 کیلومتر شروع شده است.
تلاش‌ها برای جلب همکاری وزارت راه برای ایمن‌سازی محور میامی- سبزوار سابقه‌ای طولانی دارد و حداقل دوبار پیش از این توافقاتی برای ایمن‌سازی این محور صورت گرفته است. نخستین‌بار در سال 1394 در قالب پروژۀ بین‌المللی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی بین وزارت راه‌وشهرسازی به ریاست «عباس آخوندی» و سازمان محیط‌زیست توافقاتی برای ایمن‌سازی این جاده صورت گرفت که هیچ‌گاه اجرایی نشد و در نهایت با بودجۀ اختصاص‌یافتۀ سازمان حفاظت محیط‌زیست 3 کیلومتر این جاده به شکل ناقص فنس‌کشی شد.
در دور بعدی پس از تصادف جاده‌ای یک تولۀ نابالغ مادۀ یک‌ساله در 14 مرداد 1401 مذاکراتی برای ایمن‌سازی این محور آغاز شد و درنهایت، پیشنهاد سازمان حفاظت‌ محیط‌زیست در قالب طرحی در ابتدای پاییز سال گذشته به وزارت راه ارسال شد. اما علیرغم صدور مجوز برگزاری مناقصه در ابتدای زمستان 1401 برای تأمین روشنایی 4 کیلومتر این مسیر به ارزش 5 میلیارد تومان، این مناقصه تا این لحظه برگزار نشده است. لازم به ذکر است که حتی برگزاری مناقصه با بودجه اندک اختصاص‌یافته مشکلات ایمنی این محور را برطرف نمی‌کند.
باوجوداین و در خلأ اطلاع‌رسانی دقیق از روند پیگیری‌ها از طرف سازمان حفاظت‌ محیط‌زیست، ریاست سازمان خبر از شروع این طرح پس از تصادف جدید در 6 فروردین 1402 می‌دهد. اما عملیات اجرایی این طرح هنوز آغاز نشده است و انتظار این است که روند پیگیری‌ها در دور جدید به صورت شفاف اطلاع‌رسانی شود تا این بار جادۀ مرگ یوزپلنگ‌ها که به تنهایی مسئول مرگ 9 یوزپلنگ آسیایی است یک‌بار برای همیشه ایمن گردد.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *