پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | امدادرسانی به حیات وحش در زاگرس

محیط‌بانان، کوهنوردان و فعالان محیط زیست در چهارمحال و بختیاری به گونه‌های حیات وحش گرفتار در برف علوفه رسانی کردند

امدادرسانی به حیات وحش در زاگرس

مدیرکل محیط زیست چهارمحال و بختیاری: در منطقه حفاظت شده «تنگ صیاد» مطابق گزارش‌ها 19 فرد قوچ، میش و بره را از دست داده‌ایم که عموما بره‌ها بودند

۴ اسفند ۱۴۰۱، ۰:۰۰

علوفه‌رسانی به حیات وحش موضوعی است که بسیاری با آن مخالف و معتقدند این نوع فعالیتِ مداخله‌ای نه به نفع حیات وحش‌ است و نه به نفع زیستگاه آن. سعید یوسف‌پور، مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری از جمله همین مخالفان است. با این حال برفی که در استان چهارمحال و بختیاری بارید و ارتفاع آن به نزدیک سه متر رسید‌، باعث شد در این استان برای نجات حیات وحش گرفتار در برف در چند نوبت علوفه‌رسانی انجام شود.

«من با علوفه‌دهی در شرایط عادی مخالفم. زمانی که به‌عنوان فرمانده یگان فعالیت می‌کردم هم نامه‌ای نوشته و در آن اعلام کردم علوفه‌دهی در مناطق کویری بایستی متوقف شود. استدلال من بر این موضوع استوار بود که چنین اقدامی به افزایش جمعیت حیات وحش فراتر از ظرفیت برد منطقه منجر شده و در نهایت پوشش گیاهی را از بین می‌برد. با این حال برف بی‌سابقه‌ای که ما در استان چهارمحال و بختیاری داشتیم و از نظر عده‌ای در 50 سال اخیر بی‌سابقه بود به شکل‌گیری یک شرایط اورژانسی منجر و باعث شد علوفه‌رسانی را انجام دهیم.» مدیرکل اداره حفاظت محیط زیست با بیان این مطلب به «پیام ما» می‌‌گوید: «ما در روزهای اخیر شاهد بارش برف به ارتفاع دو متر و 70 سانتی‌متر در کوهرنگ بودیم. در دو منطقه حفاظت شده «شیدا» و «تنگ صیاد» آنقدر برف بارید که حیات وحش توان حرکت نداشتند و متوقف شده بودند. ما در این دو منطقه شاهد تلفات قوچ و میش‌های گرفتار شده در برف بودیم که کالبدشکافی آنها نشان می‌داد به واسطه عدم دسترسی به غذا تلف و روده‌هایشان خالی شده بود. در چنین وضعیتی علوفه‌رسانی یک ضرورت بود.»

فرمانده یگان حفاظت استان چهارمحال و بختیاری: بسیاری در تماس با ما عنوان کردند چنانچه برنامه علوفه‌‌رسانی به آخر هفته موکول شود،‌ امکان حضور در آن را خواهند داشت،‌ در کنار آن ما با داوطلبانی مواجه شدیم که می‌خواستند در تهیه آذوقه به حیات وحش هم کمک کنند

او می‌افزاید: «ما در چند نوبت تلاش کردیم با محیط‌بانان نسبت به علوفه‌رسانی اقدام کنیم،‌ با این حال ارتفاع برف آنقدر بالا آمده بود که خودمان هم در حین این کار متوقف شده و توان اجرا کردن آن را نداشتیم. دو هفته با پیگیری و مساعدت دکتر علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و دکتر حسن اکبری، معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست از طریق بالگرد در دو منطقه تنگ صیاد و شیدا علوفه‌رسانی را انجام دادیم. برف دوم که بارید با رایزنی‌هایی که با جمعیت هلال‌احمر و هوانیروز داشتیم و با کمک همکاران غذارسانی به حیات وحش بار دیگر تکرار شد.»
به گفته یوسف‌پور، برف دوم با شدت بیشتری بارید و تلفات حیات وحش را افزایش داد. او دراین‌باره می‌گوید: «ما با دکتر پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال‌احمر و محمدصادق اسلامی، عضو شورای عالی جمعیت هلال‌احمر کشور دراین‌باره هماهنگ کرده بودیم تا بتوانیم به موقع علوفه‌رسانی را انجام دهیم.»
مدیرکل محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری اضافه می‌کند: «در منطقه تنگ صیاد مشکل ما کمتر بود و در شیدا با چالش‌های بیشتری مواجه بودیم اما خوشبختانه با کمک جامعه محلی، بیش از 20 نفر از فعالان محیط زیست و محیط‌‌بانان توانستیم کار را انجام دهیم. در همین یکی دو روز نیز بار دیگر از منطقه حفاظت شده شیدا بازدید کردیم،‌ گرچه در این منطقه ارتفاع برف کاهش پیدا کرد و تلفات جدیدی مشاهده نکردیم ولی در حال حاضر نیز ارتفاع برف به یک متر می رسد.»

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری: در منطقه حفاظت شده «قیصری» دو نفر از محیط‌بانان ما در پاسگاه محیط‌بانی گیر افتادند. راه‌ها مسدود شد و ارتفاع برف به دو و نیم متر رسید. به واسطه قطع بودن دکل مخابرات ما تا سه روز از آنها خبر نداشتیم و خانواده‌هایشان هم به شدت نگران‌شان بودند. خوشبختانه آنها توانستند خود را به کارگاه سوم سد کوهرنگ برسانند و نگرانی‌ ما را برطرف کنند

یوسف‌پور همچنین به برنامه‌ریزی برای امضای تفاهم‌نامه برای امدادرسانی به حیات وحش اشاره کرده و می‌گوید: «پرواز هلیکوپتر برای امدادرسانی به حیات وحش را ما زمانی داشتیم که کوهرنگ درگیر چالش جدی و جاده مواصلاتی 100 روستا مسدود شده بود، همچنین احتمال تخریب خانه‌ها با توجه به شدت برف وجود داشت و امدادرسانی هوایی به بیماران به عنوان یک ضرورت مطرح بود. در این شرایط هلال‌‌احمر با ما همکاری لازم را داشت که امیدواریم با امضای تفاهم‌نامه بتوانیم در وضعیت‌های بحرانی نظیر بارش برف، آتش‌سوزی در مناطق تحت مدیریت و… از همکاری آنها بار دیگر برخوردار شویم.»
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری اضافه می‌کند: «در کنار امداد هلال‌احمر در این شرایط ما نیاز به تجهیزات انفرادی نظیر اسنوشوز یا راکت برف داریم. این کفش‌ها کمک می‌کند کوهنوردان هنگام راه رفتن در برف فرونرفته و حرکت آنها به دشواری صورت نگیرد. اگر در روزهای اخیر ما راکت برف در اختیار داشتیم راحت‌تر می‌توانستیم اقدام به امدادرسانی کنیم. در همین راستا درصددیم در صورت وجود چنین تجهیزاتی آن را از تهران خریداری و در صورت نبود آن، از خارج کشور وارد کنیم.»
گیر افتادن دو محیط‌بان در پاسگاه محیط‌بانی از دیگر چالش‌های برف اخیر در استان چهارمحال و بختیاری بود. یوسف‌‌پور دراین‌باره می‌گوید: «در منطقه حفاظت شده «قیصری» دو نفر از محیط‌بانان ما در پاسگاه محیط‌بانی گیر افتادند. راه‌ها مسدود شد و ارتفاع برف به دو و نیم متر رسید. به واسطه قطع بودن دکل مخابرات ما تا سه روز از آنها خبر نداشتیم و خانواده‌هایشان هم به شدت نگران‌شان بودند. خوشبختانه آنها توانستند خود را به کارگاه سوم سد کوهرنگ برسانند و نگرانی‌ ما را برطرف کنند.»
او در پاسخ به این پرسش که تاکنون چه میزان علوفه توزیع و چند فرد حیات وحش تلف شده‌اند هم می‌گوید: «ما در مجموع تاکنون 9 تن علوفه در منطقه به شکل دستی و با هلیکوپتر توزیع کرده‌ایم. تلفاتی هم که داشتیم تنها یک مورد کل و بز بوده و بیشتر میش‌ها تلف شده‌اند. در تنگ صیاد مطابق گزارش‌ها 19 فرد قوچ و میش و بره را از دست داده‌ایم که عموما بره‌ها بودند و در شیدا تخمین ما این است که تلفات به بیش از 50 فرد برسد هر چند که مشاهدات در حد سی و چند فرد است.»
با تغذیه حیات وحش خستگی از تن ما بیرون آمد
بختیار طاهری، فرمانده یگان حفاظت استان چهارمحال و بختیاری نیز به «پیام ما» می‌گوید: «با توجه به هشدارهایی که ستاد بحران و سازمان هواشناسی درباره بارش برف شدید در استان چهارمحال و بختیاری داده بود،‌ از طرف مدیرکل استان 9 تن علوفه برای ذخیره در انبارها خریداری شد. پس از بارش برف‌های سنگین نیز کمیته ستاد بحران در اداره کل برای بررسی مناطق و علوفه‌رسانی تشکیل شد.»
او نیز با اشاره به اینکه علوفه‌رسانی می‌تواند تبعات منفی بر حیات وحش داشته باشد اضافه می‌کند: «با در نظر گرفتن دیدگاه‌های کارشناسان و به حداقل رساندن آسیب‌ها تصمیم به علوفه‌رسانی گرفتیم زیرا منطقه مملو از برف بود و پوشش گیاهی که بتواند حیات وحش از آن تغذیه کند دیده نمی‌شد.»
به گفته طاهری هم وضعیت در منطقه حفاظت شده «شیدا» بحرانی‌تر از «تنگ صیاد» بود. او می‌گوید: «ما توانستیم تنگ صیاد را مدیریت کرده و تلفات را به صفر برسانیم. منتها علوفه‌رسانی را تا زمان فراهم شدن امکان تغذیه حیات وحش ادامه دادیم. در منطقه حفاظت شده شیدا حتی سنگ‌های بزرگ هم زیر برف رفته و امکان غذارسانی به صفر رسیده بود. از این رو فراخوان دادیم و از کوهنوردان برای علوفه‌رسانی درخواست کمک کردیم.»
او با اشاره به اینکه استقبال بسیار قابل‌ توجهی از سمت علاقه‌مندان به حیات وحش و کوهنوردان از این فراخوان صورت گرفت، می‌افزاید: «بسیاری در تماس با ما عنوان کردند چنانچه این برنامه به آخر هفته موکول شود،‌ امکان حضور در آن را خواهند داشت،‌ در کنار آن ما با داوطلبانی مواجه شدیم که می‌خواستند در تهیه آذوقه به حیات وحش هم کمک کنند.»
به گفته طاهری در نهایت علوفه‌رسانی در منطقه حفاظت شده «شیدا» با حضور 25 نفر علی‌رغم دشواری‌های فراوان انجام شد. او می‌افزاید: «گرچه این کار دردسرهای خاص خود را داشت اما زمانی که دیدیم حیات وحش سراغ علوفه‌ها می‌‌آیند خستگی از تن همه ما بیرون آمد.»

به اشتراک بگذارید:

مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.