پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | قهر بهشت‌‌نشینان

«پیام ما» به بهانه تشکیل نشدن جلسه دیروز شورای شهر تهران غیبت عامدانه اعضای شورای شهر در دوره‌های مختلف را بررسی می‌کند

قهر بهشت‌‌نشینان

این نخستین‌ بار نیست که اعضای شورای شهر تهران یا با جلسه شورا از ابتدا قهر می‌کنند یا به قهر جلسه را ترک می‌کنند. یکی از مهم‌ترین قهرها در همین شورای ششم رخ داد. عباس شعبانی، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران به جلسه شورا آمد تا گزارش عملکرد ارائه کند





قهر بهشت‌‌نشینان

۳ اسفند ۱۴۰۱، ۱۰:۱۵

| پیام ما | «آبستراکسیون»؛ کاربران در «فضای مجازی» از قهر اعضای شورای شهر تهران در جلسه دوم اسفندماه با این عبارت یاد کرده‌اند. به عقیده بعضی فعالان فضای مجازی و برخی رسانه‌های آنلاین، اعضای شورا قهر کردند، به جلسه رسمی شورای شهر نیامدند تا جلسه را از رسمیت بیندازند. جلسه دیروز پارلمان شهری قرار بود به بررسی جزئیات لایحه بودجه بپردازد که جلسه به دلیل غیبت هشت نفر از اعضا برگزار نشد. ناصر امانی، جعفر تشکری هاشمی، علی‌اصغر قائمی، مهدی اقراریان، جعفر شربیانی، زهرا شمس احسان، مهدی عباسی و سوده نجفی از جمله اعضایی بودند که به جلسه دیروز شورای شهر تهران نیامدند. اعضایی که در بزنگاه‌های مختلف عموما با مواضع شهرداری تهران مخالفت کردند.

 

مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران گفته است که تشکیل نشدن جلسه اتفاقی کم‌سابقه است و دلیل آن این بوده که برخی اعضای شورای شهر تهران نتوانستند در آخرین لحظات دو شب گذشته، تبصره‌ها و ردیف‌های بودجه 1402 را دریافت و به صورت کامل بررسی کنند. ناصر امانی که یکی از غایبان جلسه دیروز بود در این‌باره گفته است: شب گذشته ردیف‌های بودجه ۱۴۰۲ شهرداری تهران، آخر وقت به اعضا تحویل داده شد و چون تعداد این ردیف‌ها زیاد است، نیاز به بررسی بیشتری داشتیم. به همین دلیل، درخواست کردیم که برگزاری جلسه برای بررسی ردیف‌های بودجه شهرداری مقداری عقب بیفتد که بتوانیم این ردیف‌ها را به صورت دقیق بررسی کنیم و بعد در صحن علنی به ردیف‌های بودجه رسیدگی شود. این عضو شورا در گفت‌وگو با رسانه‌ها توضیحی درباره علت با تاخیر تحویل دادن ردیف‌های بودجه به اعضای شورا گفته است: بررسی کامل این ردیف‌ها در کمیسیون بودجه که خود من نیز عضو آن هستم، طولانی شده بود. البته باید توجه داشت که اساسا فرایند بررسی بودجه شهرداری تهران طولانی است و بعضا شکل دقیقه نودی به خود می‌گیرد و تا آخرین لحظه به دلیل پیشنهادهای جدیدی که مطرح می‌شود، امکان اعمال تغییراتی در بودجه وجود دارد.

این نخستین‌ بار نیست که اعضای شورای شهر تهران یا با جلسه شورا از ابتدا قهر می‌کنند یا به قهر جلسه را ترک می‌کنند. یکی از مهم‌ترین قهرها در همین شورای ششم رخ داد. عباس شعبانی، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران به جلسه شورا آمد تا گزارش عملکرد ارائه کند اما با مهدی اقراریان، درگیری لفظی پیدا کرد، اقراریان به نشانه قهر جلسه را ترک کرد

انجام هر گونه تغییر در بودجه شهرداری نیاز به تایید کمیسیون تلفیق دارد و چون برای اعمال تغییرات دقیقه نودی نیاز به اصلاح کدهای مختلفی وجود دارد، این کار معمولا زمان‌بر می‌شود. همین اتفاق نیز باعث شد که ردیف‌های بودجه امسال دیر به دست اعضا برسد و فرصت کافی برای بررسی این ردیف‌ها فراهم نشود. البته ما قبلا تبصره‌های بودجه ۱۴۰۲ شهرداری را بررسی کرده بودیم اما نیاز داشتیم که ردیف‌ها را به شکل دقیق‌تر بررسی کنیم. او همچنین به ایلنا گفته است: جمعی که در جلسه امروز حضور پیدا نکردند، نیاز داشتند که ردیف‌های بودجه ۱۴۰۲ شهرداری تهران را به صورت دقیق بررسی کنند و تغییراتی که در ردیف‌ها پدید آمده است، برایشان شفاف شود تا بعد در صحن علنی درباره این ردیف‌ها بحث کنند. در واقع، اعتراض ما این بود که برای بررسی ردیف‌های بودجه به وقت بیشتری نیاز داریم و دوستان پذیرفتند که در جلسه هم‌اندیشی عصر دیروز، ردیف‌ها با حضور همه اعضا بررسی شود و بررسی ردیف‌های بودجه در صحن علنی به روز یکشنبه هفته آینده موکول شود.
قهرهای دنباله‌دار
اما این نخستین ‌بار نیست که اعضای شورای شهر تهران یا با جلسه شورا از ابتدا قهر می‌کنند یا به قهر جلسه را ترک می‌کنند. یکی از مهم‌ترین قهرها در همین شورای ششم رخ داد. عباس شعبانی، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران به جلسه شورا آمد تا گزارش عملکرد ارائه کند اما با مهدی اقراریان، درگیری لفظی پیدا کرد و اقراریان به نشانه قهر جلسه را ترک کرد. سابقه قهر در شورای پنجم شهر تهران نیز وجود دارد. سال 99 محمد سالاری، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی به نحوه اداره محسن هاشمی در شورای شهر انتقاد کرد. ماجرا از این قرار بود که محسن هاشمی گفته بود پیشنهاداتی به هیئت رئیسه رسیده که آن را در صحن بررسی نمی‌کنیم و در جلسه هیئت رئیسه مورد بررسی قرار می‌گیرد که این موضوع مورد اعتراض شدید محمد سالاری قرار گرفت و گفت: شما حق ندارید بدون آنکه دلیل قانع‌کننده‌ای برای اعضا بیاورید، پیشنهادات را مطرح نکنید و این نحوه اداره شورا، سنتی است. بعد از او محمد علیخانی نیز از سالاری دفاع کرد. هاشمی بعد از این صحبت‌ها اعلام کرد که اگر می‌خواهید اینجا ننشینید که همین موضوع باعث شد تا علیخانی و سالاری و خلیل آبادی صحن علنی شورا را ترک کنند. سال 98 نیز بهاره آروین در جلسه بررسی تغییر نام خیابان‌ها و اماکن پایتخت به نحوه تصویب نامگذاری‌ها اعتراض کرد، اعتراض او با واکنش حجت نظری روبه‌رو شد. نظری به او گفت که چرا برخورد نامناسب دارد. این اظهار نظر را آروین توهین به خود تلقی کرد و میز هیئت رئیسه را ترک کرد اما از آنجایی که خروج او باعث می‌شد تا جلسه از رسمیت خارج شود، برخی از اعضای شورا خواستار بازگشت او به شورا شدند.
تجربه انحلال شورای اول شهر تهران
در تاریخ مدیریت شهری، اما شاید شورای اول شهر تهران رکورددار سابقه برگزار نشدن جلسات شورا به دلیل اختلاف میان اعضا باشد. اشرف بروجردی، معاون اسبق امور اجتماعی و شوراهای وزارت کشور درباره سرنوشت شورای اول شهر تهران گفته بود: «شورای تهران را خود شورا منحل کرد، نه وزارت کشور. هر 10 روز یک بار باید جلسه شوراها برگزار شود ولی به دلیل اختلافی که بین دو جناح درونی شورا وجود داشت، جلسه‌ای برگزار نمی‌شد. قانون این بود که اگر اینها نتوانند سه ماه جلسه شوراها را شکل بدهند، باید شوراها منحل شود و اینها سه ماه‌شان گذشته بود. بحث شورا فراتر از این بحث‌ها بود. بحث تراکم و بحث بودجه شهرداری و شورا هم بود ولی اینها بهانه بود برای انحلال شورا. اساس این انحلال جناح‌بندی سیاسی بود.» مهدی چمران، رئیس فعلی شورای شهر تهران اما نگران تکرار سرنوشت شورای اول است. شورایی که جلساتش برگزار نمی‌شد. او یکبار درباره تکرار این تجربه گفته است: «اگر تکرار شود، دامن همه اعضا، چه اصلاح‌طلب و چه اصولگرا را خواهد گرفت…».

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر