پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | پیروزی کودکان بر بزرگسالان بدخواه

معرفی کتاب:

پیروزی کودکان بر بزرگسالان بدخواه

این اولین باری نیست که کلیشه‌ها تغییر می‌کنند و خبری از شخصیت‌ها و تیپ‌های همیشگی در داستان «رولد دال»، نیست. ماجرای مادربزرگی پیر و خبیث که نوه‌اش جورج در غیاب ِمادر از او مراقبت می‌کند.





پیروزی کودکان بر بزرگسالان بدخواه

۱۹ دی ۱۴۰۱، ۹:۴۷

«بیشتر مادربزرگ‌ها خانم‌های پیر، دوست داشتنی، مهربان و خیرخواه هستند. ولی این یکی این‌طور نبود. او هر روز، تمام وقت، روی صندلی کنار پنجره می‌نشست و مدام از همه چیز ایراد می‌گرفت، ناله می‌کرد، غرمی‌زد و گلایه و اعتراض می‌کرد.»
این اولین باری نیست که کلیشه‌ها تغییر می‌کنند و خبری از شخصیت‌ها و تیپ‌های همیشگی در داستان «رولد دال»، نیست. ماجرای مادربزرگی پیر و خبیث که نوه‌اش جورج در غیاب ِمادر از او مراقبت می‌کند.
دال تصدیق می‌کند که بیشتر مادربزرگ‌ها انسان‌های خوبی هستند، اما این یکی از خلاقیت‌های بد کلاسیک اوست که با نوه‌اش بسیار بد رفتار می‌کند. خنده‌دار، آزاردهنده و ترسناک مثل همیشه و قطعا این داستان هم از این قاعده مستثنی نیست.
مادربزرگ با غرغرهایش از اسراری برای جورج صحبت می‌کند که بسیار ترسناک است و او تصمیم می‌گیرد با درست کردن دارویی جدید از مادربزرگ ِنفرت‌انگیزش انتقام بگیرد.
داروی جدید ِجورج، ترکیبی از انواع و اقسام آت‌وآشغال‌های انبار خانه‌شان، بعد جوشانده شدن به‌جای داروی مادربزرگ داده می‌شود و بعد اتفاقات ِخارق‌العاده‌ای در داستان روی می‌دهد که حتی مادربزرگ هم گمان می‌کند جادویی رخ داده است. پدر جورج تصمیم می‌گیرد از داروی جدید روی حیوانات مزرعه امتحان کند و یک کارخانه فروش برای این داروی خارق‌العاده راه بیاندازد تا با آن پول خوبی به جیب بزند.
در ادامه داستان و این اتفاقات خنده‌دار و هیجان‌انگیز باید دید فکر بکر آقای کرانکی، پدر جورج عملی می‌شود یا خیر؟ وضعیت مادربزرگ چطور می‌شود؟ آیا در همین حال می‌ماند؟
رولد دال از مشهورترین نویسندگان ادبیات کودک و نوجوان جهان، که قدرتی جادویی در داستان‌پردازی و ایجاد فضاسازی‌های خارق‌العاده دارد، با زبانی شوخ و شنگ این خرده ‌ماجراهای بامزه و دلچسب را کنار هم قرار داده است. داستان در کنار تصویرگری‌های ساده بلیک که به اجرای طرح ِداستان کمک کرده، این چنین بی‌نظیر خلق شده است. داستانی با زبان رسا و خیال‌انگیز و تصاویری که کمک کرده‌اند این اثر فانتزی برای همه قابل دسترس باشد.
یکی از حربه‌های مورد علاقه رولد دال برای به وجد آوردن خوانندگانش، حضور طبیعت ِتاریک در داستان‌هایش است؛ همان پیروزی ِکودکان بر بزرگسالان بدخواه. حربه‌ای که گرچه خوشایند بزرگسالان نیست اما مخاطب نوجوان را مجذوب خود می‌کند. قطعا بسیاری به دلیل همین انتقام‌های غالبا شرورانه‌ به داستان‌های رولد دال انتقاد کرده‌اند.
رولد دال قصه‌گوی چیره‌دستی است و بچه ها تمایل دارند از این واقعیت لذت ببرند که او هرگز متواضع نیست و به نظر می‌رسد همیشه «طرف آنها» است. موضوعی که در ارتباط با رولد دال بسیار تحسین‌برانگیز است، احترام او نسبت به کودکان است. او به گونه‌ای می‌نویسد که به هوش کودک، شهود او و میزان درک آنها اذعان می‌کند تا بتواند در تمام موارد، انتظارات یا ادراکات یک بزرگسال را از جهان جدا کند و نشان دهد که در برخی موارد، آنها ناقص هستند و بزرگسالان کامل نیستند. رولد دال خلاقانه می‌نویسد و بدون تحقیر و همین موارد، خواندن این رمان‌های درخشان را برای کودکان ضروری می‌کند.
این کتاب نمونه دیگری است از اینکه چگونه دال برای گنجاندن ساده‌ترین جزئیات وقت می‌گذارد و به خواننده کمک می‌کند تا شخصیت‌ها را تا این حد زنده و رنگی تصور کند. این کتاب احمقانه، خشن، سرگرم‌کننده و به سادگی فوق‌العاده است.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *