پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | ایران و اقدامات اقلیمی

.

ایران و اقدامات اقلیمی





ایران و اقدامات اقلیمی

۱۵ آبان ۱۴۰۱، ۹:۰۹

یکی از مهم‌ترین رویدادهای بین‌المللی در روزهای پیش رو در شرم‌الشیخ مصر در حال برگزاری است. بیست و هفتمین کنفرانس اقلیمی سازمان ملل شش تا هجده نوامبر با هدف رسیدگی به وقایع شدید ناشی از تغییر اقلیم مانند سیل و آتش‌سوزی و… و تقویت برنامه جهانی در راستای تاب‌آوری و حمایت‌های مالی در مواجهه با این ابرچالش محیط زیستی برگزار خواهد شد. انعقاد تعهدات الزام‌آورتر برای محدود کردن گرمایش جهانی و اقدامات اقلیمی انسانی و جامه عمل پوشانیدن به تعهدات و اجرایی کردن آنها در زمره آمال این کنفرانس قرار می‌گیرد؛ به‌نحوی که پیش از این وزیر همکاری‌های بین‌المللی کشور میزبان بر اهمیت حمایت‌های مالی و تحرک از تعهد به سمت اجرا تاکید ورزیده است. اجلاس فوق‌الذکر به ریاست سامه شکری، وزیر امور خارجه مصر و با حضور بیش از نود نفر از سران و صد و نود نفر از نمایندگان کشورها در جهت کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و اجرا و قوت بخشیدن به اهداف Cop26 گام بر می‌دارد. البته میزبانان به حضور نهادهای مردمی و ارائه تجربیات جمعیت‌های ملی مانند صلیب سرخ و هلال احمر تمایل نشان داده اند. ضمن اینکه جهان مدت‌هاست متوجه تغییر اقلیم و آثار سو طبیعی آن و پیامدهای اجتماعی و اقتصادی و… این چالش شده است‌، اما اقدامات قابل توجهی آنطور که باید صورت نپذیرفته است.
امید است که این اجلاس در راستای آگاهی و نحوه اطلاع رسانی افکار عمومی و به اشتراک گذاشتن پیام‌ها مطالبات پژوهشگران و شهروندان با رهبران سیاسی و جلب توجه‌ها به جوانب حقوقی و اقتصادی توسعه پایدار و متعهد ماندن به محدودیت‌های دمایی مندرج در توافقنامه پاریس موفق عمل کند. علاوه بر تاکید بر اصلاح الگوی مصرف در بحث ارتقای امنیت انرژی کشورها بر تبادل دانش و فناوری و ایجاد فضاهای عادلانه بین‌المللی و حمایت مالی برای نیل آن‌ها به راهکارهای جایگزین‌، موثر واقع شود.
زیرا با وجود اینکه این اجلاس در سی‌امین سالگرد نخستین اجلاس مبتنی بر این موضوع در حال شکل‌گیری است‌، اما همچنان راهکارهای سازگاری و حفظ امنیت کمیاب است. ورای آنکه تغییر اقلیم در بسیاری از کشورها به دلیل مسائل داخلی و.‌‌.. اولویت نیست.
در توفیق اثربخشی تعهدات علاوه بر نقش پررنگ کشورهای عضو، صاحبان صنایع و کسب و کارها و سایر دولت‌ها نیز مهم هستند.
خروجی مطلوب چنین اجلاسی به ویژه برای کشورهای شمال آفریقا و خاورمیانه که در برابر تغییر اقلیم آسیب‌پذیرتر هستند، علاوه بر افزایش آگاهی و تبادل علم و فناوری می‌تواند تغییرات نهادی گسترده مانند شکل‌گیری سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها و… باشد.
هیئت اعزامی ایران شامل نمایندگان برخی دستگاه‌های مرتبط با تغییر اقلیم به ریاست دکتر علی سلاجقه، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست است.
داریوش گل‌علیزاده، سرپرست مرکز هوا و تغییر اقلیم در گفت‌وگو با خبرگزاری‌ها از مکاتبه و نظر سنجی و کسب پیشنهاد از دستگاه‌های اجرایی خبر داده‌ و اذعان داشته که ایران در این اجلاس به دنبال مطالبه گری است و قصد امضای سندی را ندارد.
ایران یکی از کشورهای تأثیر‌گذار و آسیب‌پذیر از تغییر اقلیم است. اما این مسأله آنطور که باید در اولویت اقدامات ایران نیست. در ایران مسئولیت مواجهه با تغییر اقلیم بر عهده سازمان محیط زیست بوده و کمیته فرعی تغییر اقلیم پانزده سال پیش شکل گرفته است.
عمدتاً به هنگام بروز معضلات ناشی از تغییر اقلیم مانند سیل و…. جمعیت هلال احمر به عنوان نخستین پاسخگو سوانح وارد عمل می‌شود. هرچند که می‌تواند در دریافت کمک‌های بین‌المللی از طریق اعتبارات صندوق‌های کمک‌های اضطراری فدراسیون‌های بین‌المللی جمعیت‌های هلال احمر و صلیب سرخ و درخواست مشارکت و همکاری و یاری‌های بین‌المللی مفید واقع شود.
مواجهه با تغییر اقلیم صرفاً اقدام به هنگام بروز واقعه نیست این مسئله باید در بسیاری از تصمیمات و پروژه‌های ملی مورد توجه قرار گیرد آن هم در شرایطی که با تشدید بحران‌های ناشی از تغییر اقلیم و افزایش سطح تعهدات دولت‌ها و فاصله گرفتن از سوخت‌های فسیلی شرایط نوینی پیش روی ایران خواهد بود.
کم‌توجهی دستگاه‌های اجرایی به تغییر اقلیم و تحقق نیافتن انتظارات فعالان و پژوهشگران محیط زیست در این حوزه و قصورها و تخلفات محیط زیستی بیانگر نیاز وافر به توجه بیشتر به چالشی‌های محیط زیستی و در صدر آن تغییر اقلیم است. اهداف و مطالبه‌های سازمان محیط زیست به عنوان زیر مجموعه قوه مجریه و متولی اصلی حفاظت از محیط زیست و اجرای اصل پنجاه قانون اساسی به نحوه شایسته‌ای مورد نظارت مجلس قرار نمی‌گیرد.
موارد مذکور و فقدان انسجام مدیریتی به ویژه در دهه اخیر و ضعف ساختاری نظام حقوقی و وجود مشکلات اساسی حقوقی مانند نبود برنامه جامع توسعه پایدار آینده‌نگرانه و قوانین موازی بیانگر عملکرد ناکافی سازمان محیط زیست است. با توجه به شأن و جایگاه حقوقی و اجتماعی وزارت‌خانه در نظام سیاسی کشور و آن چه مسئولیت‌پذیری نسبت به نسل‌های آتی ایجاب می‌کند تشکیل وزارت محیط زیست و تغییر اقلیم یک ضرورت خواهد بود.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

۲۲ استان کشور تا پایان هفته بارش برف و باران سنگین را تجربه می‌کنند

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

گزارش «پیام ما» از نشست بررسی کاربرد فناوری‌های نوین در صنایع خلاق

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

مسافران قطار مرگ

گروهی از زنان مکزیک جان خود را برای رساندن غذا به مهاجران به خطر می‌اندازند

مسافران قطار مرگ

چتر سیاه بر آسمان اهواز

دود نیشکرهای سوخته هوای خوزستان را آلوده کرد

چتر سیاه بر آسمان اهواز

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

کشمکش‌ بین ارگان‌های دولتی و تولیدکنندگان کمبود شیرخشک را تشدید کرد

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

موضع‌گیری دوگانه  دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

وزیر نیرو و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با معاون رئیس‌الوزرای طالبان دیدار کردند

موضع‌گیری دوگانه دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

میراث «غزه» زیر بمباران

فعالان جهانی هشدار می‌دهند

میراث «غزه» زیر بمباران

فصل انارچینی

پیگیری برای ثبت یک میراث ناملموس ادامه دارد

فصل انارچینی

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

بیماران «آتروفی عضلانی نخاعی» معطل پاس‌کاری وزارت بهداشت برای تدوین پروتکل‌های توزیع دارو هستند

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *