پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | سرنوشت بام کرمان در دست مسئولان استان

وزیر میراث فرهنگی در سفر به کرمان از اظهار نظر درباره طرح «هتل بام» امتناع کرد ضرغامی: برخی حریم ها زیادی بزرگ در نظر گرفته شده‌اند. دستور تجدیدنظر در حریم‌ها صادر شده استوزیر میراث فرهنگی در سفر به کرمان از اظهار نظر درباره طرح «هتل بام» امتناع کرد

سرنوشت بام کرمان در دست مسئولان استان

ضرغامی: برخی حریم ها زیادی بزرگ در نظر گرفته شده‌اند. دستور تجدیدنظر در حریم‌ها صادر شده است





سرنوشت بام کرمان در دست مسئولان استان

۹ آبان ۱۴۰۱، ۱۰:۱۸

وزیر میراث فرهنگی می‌گوید در مورد احداث هتل بام کرمان که یکی جنجالی‌ترین پروژه‌های شهر کرمان به شمار می‌رود، «توجیه نیست» و «تصمیم‌گیری» برای این پروژه را به مرکز استان واگذار کرده است. عزت‌الله ضرغامی روز شنبه هفته جاری در سفر به کرمان از برخی پروژه‌های نیمه‌تمام مرمتی و گردشگری بازدید کرد. البته بخش اصلی سفر ضرغامی، افتتاح هتل کاروانسرای وکیل بود. اما بازدید از تنها پروژه‌ای که برای خبرنگاران مهم بود بدون حضور خبرنگاران انجام شد و ضرغامی هم گفت در مورد این پروژه یعنی پروژه هتل بام کرمان توجیه نیست و اطلاعی ندارد.

 

در برنامه فشرده سفر یک روزه‌ وزیر میراث فرهنگی به کرمان بازدید از پروژه بام کرمان که یکی از مناقشه برانگیزترین پروژه‌های استان کرمان است جزو نخستین برنامه‌های سفر ضرغامی بود اما با تغییراتی در برنامه‌ها خبرنگاران از همراهی وزیر جاماندند. عصر روز شنبه آنطور که خبرنگاران شنیدند، استاندار کرمان به همراه مدیرکل میراث فرهنگی کرمان، پورابراهیمی نماینده مردم کرمان در مجلس و ضرغامی، بدون حضور شهردار کرمان از این پروژه بازدید کردند.
وزیر میراث فرهنگی بعد از افتتاح هتل وکیل، با اصرار در جمع خبرنگاران حاضر شد و در پاسخ به این پرسش که در این بازدید چه تصمیماتی گرفته شد، توضیح داد: «در مورد پروژه هتل بام هنوز هیچ تصمیمی گرفته نشده است و اساسا ما تصمیم‌گیری را به مراکز واگذار کردیم؛ در تفویض اختیاری که در ماه‌های اخیر در وزارتخانه صورت گرفت ما ۲۶ مسئولیت وزارتخانه و ستادش را به دلیل فرایند بروکراتیک پوسیده، امضاهای طلایی و جلوگیری از فساد به ادارات کل استان واگذار کردیم.»

فعالان میراثی، محیط زیستی و شهری تا به ‌حال دو بار برای نجات کوه‌های صاحب‌الزمان دور این کوه‌ها زنجیره انسانی تشکیل دادند و به‌شدت با تخریب کوه مخالفت کرده‌اند

ضرغامی با بیان اینکه «هنوز اطلاعات کاملی از این پروژه ندارم» اضافه کرد که هنوز تصمیمی برای پروژه گرفته نشده است. ضرغامی که در یک سال گذشته به دلیل چراغ سبز به تخریب بافت‌ تاریخی شیراز مورد انتقاد کارشناسان و رسانه‌‌ها بوده است در سفر کرمان هم گفت: «من بارها اعلام کرده‌ام که درمورد حریم‌ها ما دچار تصمیمات تقریبی و غیرعلمی طی سال‌های گذشته بودیم. تعیین حریم‌ها به دقت انجام نشده و حتی کسانی که این‌کار را کرده‌اند هم معتقدند که خیلی کار دقیقی صورت نگرفته است و بعضا حریم زیادی بزرگ در نظر گرفته شده است.» وزیر میراث فرهنگی به صراحت گفت که «دستور تجدیدنظر در حریم‌ها صادر شده است» اما این جمله را هم اضافه کرد که این تجدیدنظر «کاملا مطابق ضوابط میراث فرهنگی انجام می‌شود.»
محمدحسین طالبیان معاون سابق میراث‌ فرهنگی و مشاور کنونی ضرغامی چند سال قبل به صراحت مخالفتش را با پروژه هتل بام کرمان و ارتفاع پروژه ساروج اعلام کرده بود: «نباید ساخت‌وساز روی کوه‌های صاحب‌الزمان کرمان انجام می‌شد و با اجرای پروژه تفریحی بام کرمان کاملاً مخالف هستیم.» اما ضرغامی درباره مخالفت قبلی طالبیان چنین نظر می‌دهد: «میراث‌ فرهنگی یک‌سری ضوابط دارد و ما از ضوابط کوتاه نمی‌آییم و با جدیت آن را تعقیب می‌کنیم و هزینه‌اش را هم می‌دهیم. ‌چرا آقای طالبیان همان موقع جلوی پروژه را نگرفته است؟ امکان ندارد بدون موافقت میراث فرهنگی این پروژه‌ها اجرا شده باشند.»
مجموعه تفریحی بام کرمان یک مجموعه تفریحی بر روی کوه‌های صاحب‌الزمان کرمان است که شامل یک هتل، تله‌کابین و جاده دسترسی است و سرمایه‌گذار آن موسسه مالی و اعتباری ملل است.
راه‌اندازی تله‌کابین البته جدی‌تر از ساخت ‌و ساز هتل است و بارها وعده افتتاحش داده شد. فونداسیون تله‌کابین کرمان سال ۹۶ ریخته شده و براساس وعده معاون عمرانی استاندار کرمان قرار بود تله‌کابین کرمان زمستان ۹۹ افتتاح شود اما تا کنون خبری از تله‌کابین بر فراز کوه‌های صاحب‌الزمان کرمان نیست. با توجه به نزدیکی محل اجرای تله کابین به قلعه‌های تاریخی دختر و اردشیر و تخت درگاه قلی‌بیگ باید وزارت میراث فرهنگی نقشه‌های تله‌کابین را تایید کند اما بر اساس اعلام میراث فرهنگی کرمان هنوز طرحی به میراث ارائه نشده است.
شهردار کرمان درباره سرنوشت این پروژه به «پیام ما» می‌گوید: «در مورد پروژه بام کرمان و تله‌کابین بررسی‌ها تمام شده است. به صراحت بگویم که هنوز سه هکتار زمین بالای کوه از سوی راه و شهرسازی به ما تحویل داده نشده است. در آن 14 هکتار اما سرمایه‌گذار در حال فعالیت است، فضای سبز ایجاد شده، مسجد را ساخته و در حال تکمیل است، تله‌کابین را آماده کرده و در این بخش، انصافا سرمایه‌گذار تعهد خود را تقریبا به خوبی انجام می‌دهد. تله‌کابین را قرار بود تا عید نوروز امسال راه‌اندازی کنند ولی به خاطر تحریم مشکلاتی پیش آمد. برای ساخت هتل، قراردادی وجود دارد که راه و شهرسازی باید زمین را به شهرداری و ما به سرمایه‌گذار تحویل بدهیم. این اتفاق هنوز نیفتاده است.»
سعید شعرباف تبریزی درباره زمان افتتاح تله کابین گفت: «تعهد داده بودند که آخر سال گذشته باید تمام می‌شد اما نکاتی دربارۀ سازۀ بتنی مطرح شد که خوشبختانه معلوم شد مشکلی ندارد. مسائلی هم خود سرمایه‌گذار برای واردات کابین‌ها داشت که به‌تازگی حل شده است. به من گفته‌اند به انتهای تابستان می‌رسد اما شاید سرمایه‌گذار افتتاح تله‌کابین را منوط به تعیین وضعیت در هتل بام کند؛ چیزی در این‌باره تاکنون به من نگفته‌اند که اگر چنین درخواستی داشته باشند حق دارند. من به شورای شهر گفته‌ام که همۀ رده‌های استان باید برای هتل بام‌کرمان تصمیم‌گیری کنند.»
از همان ابتدا مخالفت‌ها با اجرای این پروژه در سطوح مختلف خودش را نشان داد، یک بخش از مخالفان پروژه برخی از اعضای شورای شهر وقت کرمان بودند که به دلیل هم‌زمانی چند پروژه سنگین شهری با شروع پروژه جدید مخالف بودند، بخش جدی‌تر مخالفان این پروژه فعالان میراثی، محیط زیستی و شهری بودند که تا به ‌حال دو بار برای نجات کوه‌های صاحب‌الزمان دور این کوه‌ها زنجیره انسانی تشکیل دادند و به‌شدت با تخریب کوه مخالفت کرده‌اند.
اما تخریب کوه فعلا در حد ایجاد جاده دسترسی مانده و به نظر می‌رسد پروژه به این زودی‌ها پیشرفت بیشتری نداشته باشد.
تا زمانی که علیرضا رزم حسینی استاندار کرمان بود هیچ‌گاه یک مخالفت رسمی از سوی سازمان میراث فرهنگی با این پروژه نشده بود و تمام مخالفت‌ها با رؤیای توسعهٔ گردشگری کرمان در نطفه خفه می‌شد و در جواب مخالفان با قاطعیت پاسخ می‌دادند این پروژه هیچ مشکلی در مجوزهای میراثی ندارد؛ اما محمدحسین طالبیان به‌تازگی اعلام کرده که این پروژه صرفاً یک موافقت اصولی ۶ ماهه دریافت کرده و دیگر میراث فرهنگی هیچ موافقتی با آن نداشته است.
پروژه تفریحی و گردشگری بام کرمان در آبان‌ماه سال ۹۴ کلنگ خورد و قرار بود ظرف ۴۸ ماه افتتاح شود. این پروژه یکی از پر حاشیه‌ترین پروژه‌های عمرانی شهر کرمان است.
طول مسیر تله‌کابین از جنگل قائم تا بام کرمان ۱۴۰۰متر است؛ ضمن این‌که این تله‌کابین دارای ۳۰ کابین و هشت پایه است که دکل‌های آن نصب شدند. تاکنون هم، ۳۲ عدد کانتینر شامل تمام قطعات و ماشین‌آلات تله‌کابین، از کشور ایتالیا وارد و در محل پروژه دپو شده است.
مبلغ این سرمایه‌گذاری ۲۵۰۰ میلیارد تومان عنوان شد و حالا بیش از ۶ سال از شروع این پروژه می‌گذرد و تنها بازمانده این مجموعه‌ای که قرار بود گردشگران را مرعوب کند، تخریب منظر تاریخی و طبیعی کوه‌های صاحب‌الزمان کرمان است.
کوه‌های صاحب‌الزمان کرمان یا شیوشگان مجموعه‌ای از رشته‌کوه‌های طبیعی در اطراف شهر کرمان است که با یک جنگل دست کاشت وسیع به بخش تاریخی شهر کرمان متصل می‌شود، وجود قلعه دختر، قلعه اردشیر، بند مملکت، باغ کوشک بیرم آباد، تخت دریاقلی بیگ، گنبد جبلیه و خانه‌های تاریخی و خیابان زریسف در این منطقه می‌تواند ظرفیت ایجاد یک منظر تاریخی و فرهنگی ناب را برای شهر کرمان ایجاد کند که هم دارای معنای اقلیمی و فرهنگی است و هم می‌تواند توسعه‌ای متناسب با کرمان را ایجاد کند. برخی از فعالان میراث فرهنگی و شهری کرمان معتقدند این مجموعه شهری قابلیت ثبت در میراث جهانی را هم داشته است.
فعالان حوزه میراث فرهنگی و شهرسازی همواره از شهرداری کرمان انتقاد کرده‌اند که دست بردن در بکری این منطقه مثل تخریب کوه، ساخت زیرگذر، احداث بزرگراه یا هر عملیات عمرانی دیگری آن‌چنان حساس و پرمخاطره است که باید سال‌ها تحقیق و کارشناسی انجام داد. موضوعی که درباره پروژه‌های مورد اشاره جدی گرفته نشد.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *