پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | اخطار آخر به بدمصرف‌ها

شرکت آب و فاضلاب استان تهران: آب مشترکان بدمصرف قطع می‌شود

اخطار آخر به بدمصرف‌ها

آخرین وضعیت منابع آب در سدهای ۵ گانه تهران نشان از کسری مخازن و احتمال تنش آبی در تهران دارد





اخطار آخر به بدمصرف‌ها

۱۷ مهر ۱۴۰۱، ۹:۳۷

|پیام ما| شانزدهمین روز از سال آبی جدید (۱۴۰۲-۱۴۰۱) را در حالی پشت سر گذاشتیم که شرکت آب و فاضلاب استان تهران از قطع آب مشترکان بدمصرف در هفته سوم پاییز خبر داده و این در حالی است که یک هفته قبل همین شرکت با صدور اطلاعیه‌ای خواستار توجه مردم به میزان مصرف شده بود.

هنوز روزهای زیادی از سال آبی جدید سپری نشده است که شرکت آب و فاضلاب استان تهران مجبور شد علاوه بر اعلام هشدار به مشترکان اقدام دیگری را تدارک ببیند و قطع آب مشترکان بدمصرف را در دستور کار خود قرار دهد. پیشتر شرکت آب و فاضلاب استان تهران در هفته نخست مهر ۱۴۰۱ اعلام کرده بود: حجم مصرف آب در شروع پاییز با میزان مصرف آب در روزهای اوج مصرف در تابستان تفاوتی ندارد. در حالی که انتظار می‌رفت با شروع فصل پاییز از حجم بالای مصرف آب در تهران کاسته شود، اما به‌عنوان نمونه میزان مصرف آب در روز یکم مهرماه معادل سه میلیارد و ۴۵۰ میلیون لیتر بود و در باقی روزهای هفته اول مهرماه نیز تغییری نداشته است.
اینک شرکت آب و فاضلاب استان تهران خبر داده قطع آب مشترکان بدمصرف در هفته سوم پاییز اجرایی می‌شود. مشخص نیست چرا با وجود تغییر محسوس دمای هوا در استان تهران همچنان مصرف آب مشابه روزهای گرم تابستان است. یک هفته قبل وقتی فیروز قاسم‌زاده سخنگوی صنعت آب کشور در جمع خبرنگاران حاضر شد تا آخرین وضعیت منابع آب کشور را تشریح کند در پاسخ به این پرسش که چرا مردم در پاییز همچون تابستان آب مصرف می‌کنند گفت تنها می‌تواند حدس بزند که هنوز رفتار مردم بر مدار روش تابستانی در حرکت است.
دیروز «سید رسول باقری» معاون امور مشترکان شرکت آب و فاضلاب استان تهران گفت: به دنبال بی‌توجهی مشترکان بدمصرف آب به اخطارها، آب این دسته از مشترکان از روز یکشنبه ۱۷ مهرماه در ساعاتی از روز قطع خواهد شد.
به گزارش روابط ‌عمومی این شرکت آب و فاضلاب استان تهران، باقری همچنین افزود: بر اساس بند «ی» تبصره ۸ قانون بودجه و همچنین ضرورت حفاظت از منابع آب که در سال‌های اخیر به علت تداوم خشکسالی با محدودیت روبه‌رو شده است، آب مشترکان بد مصرف در ساعت‌هایی از روز قطع می‌شود.
او در بخش دیگری از تشریح برنامه این شرکت گفت : در شرایطی که تهران با کمبود جدی منابع آبی و کاهش محسوس بارش‌ها روبه‌رو است، عدالت حکم می‌کند که شهروندان، مسئولیت اخلاقی خود را در مدیریت مصرف آب در نظر داشته باشند تا دسترسی همه شهروندان به آب شرب بهداشتی که با کمبود روبروست پایدار بماند.
معاون امور مشترکان آب و فاضلاب استان تهران توضیح داد: چهار درصد از مشترکان تهرانی بدمصرف هستند که ۱۰ درصد از کل حجم آب شرب خانگی را مصرف می‌کنند.

در سدهای امیرکبیر، لتیان، لار، طالقان و ماملو به ترتیب با کاهش حجم ۲۴، ۷، ۶، ۱۶ و ۲۸ میلیون مترمکعبی نسبت به سال قبل مواجه هستیم و بر اساس آخرین آمار تا یازدهم مهرماه نیز حجم مخازن سدها ۳۸۵ میلیون مترمکعب بوده که در مقایسه با سال قبل که ۴۶۷ میلیون مترمکعب بوده ۸۲ میلیون مترمکعب کاهش یافته است

باقری با اشاره به تداوم مصرف بالای آب شهر تهران در روزهای پاییز بیان کرد: برای مدیریت منابع آبی و جلوگیری از تبعات ناشی از کمبود آب، ضروری است مشترکان بدمصرف حداقل ۲۵ درصد از مصرف کنونی خود را کاهش دهند.
او الگوی مصرف آب در تهران را ۱۴ مترمکعب برای هر خانوار در ماه عنوان کرد و گفت: مشترکانی که ماهانه تا دوبرابر الگوی مصرف یعنی ۱۴ تا ۲۸ مترمکعب آب مصرف می‌کنند، «پرمصرف» و مشترکانی که ماهانه بیش از دوبرابر الگوی مصرف؛ یعنی بیش از ۲۸ مترمکعب آب مصرف می‌کنند، «بدمصرف» محسوب می‌شوند و همین دسته ازاین‌پس با قطع آب مواجه خواهند شد.
معاون امور مشترکین شرکت آب و فاضلاب استان تهران افزود: گروه «بدمصرف‌ها» معادل ۳۱ میلیون و ۷۲۶ هزار و ۷۷۸ مترمکعب آب را در نیمه نخست امسال مصرف کرده‌اند.
پاییز خشک و منابع آبی محدود
گرچه از ابتدای مهر امسال سازمان هواشناسی اعلام کرد که پاییز خشکی را در پیش داریم اما گویا این موضوع چندان مورد توجه مردم قرار نگرفته است. اگر از وضعیت منابع آب کشور بخواهیم بدانیم تا دیروز همان‌ اندازه بوده که سال قبل در شانزدهمین روز پاییز بوده است. اما سال قبل هم مصرف مردم کمتر بوده و هم پیش‌بینی پاییز خشکی به اندازه امسال در میان نبود.
آمار دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور نشان می‌دهد، با سپری شدن 16 روز از سال آبی (1402-1401) میزان کل حجم آب در مخازن سدهای کشور حدود 18.57میلیارد مترمکعب است که نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته تغییر نکرده است.
به گزارش خبرگزاری آب ایران، فیروز قاسم‌زاده، مدیرکل دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور، در توضیح وضعیت منابع آب ایران گفت: بررسی وضعیت ورودی سدهای کشور نشان می‌دهد که ورودی به مخازن در سال آبی جاری به 370 میلیون مترمکعب رسیده که نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته27 درصد کاهش دارد. میزان پرشدگی سد زاینده رود در استان اصفهان، سدهای استان تهران، سدهای استان خوزستان و سدهای حوضه آبریز دریاچه ارومیه در شرایط فعلی به ترتیب حدود 12 درصد، 20 درصد، 44درصد، و 31 درصد است.
با توجه به پیش‌بینی هواشناسی مبنی بر کم‌بارشی فصل پاییز 1401 و به تبع آن کاهش ورودی‌ها به مخازن سدها، صرفه‌جویی در مصرف آب امری ضروری است.
در همین حال گزارش مدیر دفتر بهره‌برداری و نگهداری تأسیسات آبی و برق‌آبی شرکت آب منطقه‌ای تهران حاکی از آن است که آمارهای حوزه آب از کسری 82 میلیون مترمکعبی سدهای 5 گانه تهران نسبت به مدت مشابه سال قبل حکایت دارد که می‌تواند تأمین آب شرب پایتخت در پاییز را با چالش مواجه کند.
علیرضا ارسطویی با بیان اینکه از ابتدای مهرماه وارد سومین سال تنش آبی پیاپی شدیم، گفت: حجم مخازن در پایان شهریورماه ۴۱۴ میلیون مترمکعب بوده و در شهریور سال ۱۴۰۰ این عدد معادل ۵۰۳ میلیون مترمکعب ثبت شده است که اختلاف آن حدود ۸۹ میلیون مترمکعب کسری مخزن را نشان می‌دهد، بدین معنا که از یک سال پر تنش آبی با کسری قابل‌توجه مخازن سدها وارد سال آبی جدید شدیم.
او با بیان اینکه در سال آبی گذشته ۱۵ درصد ورودی به سدها نسبت به سال قبل کاهش داشته است، ادامه داد: در خصوص میزان بارش‌ها نیز باید گفت که در انتهای سال آبی ۱۴۰۱ _۱۴۰۰ میزان بارش‌ها ۲۰۷.۵ میلی‌متر بارندگی ثبت شده است.

وضعیت تأمین آب در شرایط تنش آبی خواهد بود اما شرکت‌های آب منطقه‌ای تهران و آبفای استان تهران از سال گذشته برنامه‌ریزی‌هایی را در سطح دو شرکت و وزارت نیرو انجام دادند برای اینکه بتوانیم سال‌های خشک را پشت سر بگذاریم، به همین منظور برنامه‌ریزی‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت تدوین شده است

مدیر دفتر بهره‌برداری و نگهداری تاسیسات آبی و برق‌آبی شرکت آب منطقه‌ای تهران با بیان اینکه در متوسط بلندمدت میزان بارش‌ها به‌طور میانگین ۲۸۱ میلی‌متر ثبت شده که در مقایسه با سال آبی گذشته ۲۵ درصد و نسبت به متوسط بلندمدت ۲۶ درصد کاهش را نشان می‌دهد، گفت: بر اساس آخرین آمار تا یازدهم مهرماه نیز حجم مخازن سدها ۳۸۵ میلیون مترمکعب بوده که در مقایسه با سال قبل که ۴۶۷ میلیون مترمکعب بوده ۸۲ میلیون مترمکعب کاهش یافته است.
ارسطویی با تأکید بر اینکه سال گذشته نیز وضعیت مناسبی از نظر ذخیره سدهای پنج‌گانه تهران نداشتیم، تصریح کرد: در تمام سدهای تحت پوشش به‌ویژه سامانه شرق با کاهش در ورودی مخازن سدها مواجه هستیم، در مجموع شرایط برای هر پنج سد زیر حد نرمال و کمتر از میانگین است و تمام سدها شرایط مشابهی را نسبت به سال‌های قبل ازنظر کاهش میزان آورد و بارندگی تجربه می‌کنند.
این مقام مسئول در شرکت آب منطقه‌ای تهران با بیان اینکه در سدهای امیرکبیر، لتیان، لار، طالقان و ماملو به ترتیب با کاهش حجم ۲۴، ۷، ۶، ۱۶ و ۲۸ میلیون مترمکعبی نسبت به سال قبل مواجه هستیم، بیان کرد: پیش‌بینی‌ بارش‌ها نیز تا نیمه دوم آذرماه کمتر از میانگین و زیرنرمال است و همان‌طور که شاهد هستیم تاکنون بارشی نیز اتفاق نیفتاده ضمن اینکه سازمان هواشناسی نیز افزایش دمای بین نیم تا یک و حتی دو درجه را نیمه دوم آذرماه پیش‌بینی کرده است البته این مسئله در مناطق مختلف کشور متفاوت بوده اما آنچه مسلم است در مهر و آبان بارش‌ها کمتر از میانگین خواهد بود و این روند نیز تا ۱۵ آذرماه همراه با افزایش میانگین دما ادامه خواهد داشت.
مدیر دفتر بهره‌برداری و نگهداری تأسیسات آبی و برق‌آبی شرکت آب منطقه‌ای تهران با اشاره به شرایط تأمین آب در تهران، گفت: وضعیت تأمین آب در شرایط تنش آبی خواهد بود اما شرکت‌های آب منطقه‌ای تهران و آبفای استان تهران از سال گذشته برنامه‌ریزی‌هایی را در سطح دو شرکت و وزارت نیرو انجام دادند برای اینکه بتوانیم سال‌های خشک را پشت سر بگذاریم، به همین منظور برنامه‌ریزی‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت تدوین شده است.
ارسطویی عنوان کرد مدیریت مخازن سدها و استفاده از تمام پتانسیل‌های آبی توسط شرکت آب منطقه‌ای تهران در دستور کار قرار گرفته و امیدواریم با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته بتوانیم پاییز و زمستان را نیز پشت سر بگذاریم.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *