پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | پلتفرم، اکوسیستم یا قانون‌گذار مقصر کیست؟

.

پلتفرم، اکوسیستم یا قانون‌گذار مقصر کیست؟





پلتفرم، اکوسیستم یا قانون‌گذار مقصر کیست؟

۲۳ شهریور ۱۴۰۱، ۸:۵۴

روزهای پایانی اردیبهشت ماه ۱۲ سال پیش در یک صبح پنجشنبه، علیرضا شیرازی که مدیر وبسایت بلاگفا بود دستگیر شد. دادگاهی در کرمان به دلیل شکایت از محتوای وبلاگی در بلاگفا حکم به دستگیری علیرضا شیرازی به عنوان مدیر این پلتفرم داده بود، آن روزها دیجیکالا تنها ۳ سال داشت و شرکت‌های تاثیرگذار بزرگ فناوری امروز، هنوز پا به عرصه نگذاشته بودند، در انتهای همین سال ۸۹ بود که جرقه شکل‌گیری دیوار زده شد. قبل از اینترنت، رویه قضایی مشخصی در دنیا وجود داشت که بین ناشران محتوا و توزیع‌کنندگان آن، یک خط مسئولیت مشخص در نظر می‌گرفت. از یک ناشر انتظار می‌رود که از مطالبی که منتشر می‌کند آگاهی داشته باشد و بنابراین باید در قبال هرگونه محتوای غیرقانونی که منتشر کرده است مسئول باشد، در حالی که توزیع‌کننده احتمالاً از مطالبی که توزیع می‌کند مطلع نیست و در نتیجه مصون خواهد بود، مورد مشهور این رویه قضایی حکم دادگاه عالی کالیفرنیا در سال ۱۹۵۹ بود که یک کتابفروشی را در خصوص شکایتی که در خصوص محتوای یک کتاب شده بود تبرئه کرد. تقریبا ۲۰ سال قبل از حکم دادگاه کرمان علیه علیرضا شیرازی، در اوایل دهه ۹۰ میلادی، اینترنت به طور گسترده‌تری مورد استفاده مردم قرار گرفت و ابزارهایی را برای کاربران ایجاد کرد تا در فضاهای تولید و انتشار محتوا مانند انجمن‌های گفت‌وگو و وبلاگ‌ها مشارکت کنند. در حالی که این امر به گسترش استفاده از اینترنت کمک کرد، همچنین منجر به تعدادی از پرونده‌های قانونی شد که ارائه‌دهندگان خدمات را به دلیل محتوای تولید شده توسط کاربران مقصر می‌دانستند. این نگرانی با چالش‌های قانونی علیه CompuServe و Prodigy که در آن زمان ارائه‌دهندگان خدمات اولیه بودند، ایجاد شد. اکوسیستم فعالین اینترنت در دهه ۹۰ تلاش بسیاری برای گفت‌وگو با قانون‌گذارها در ایالات متحده کرد، در نهایت تنها موفق شد توجه دو سناتور آمریکایی را به این موضوع تازه جلب کند دو سناتوری که نگران از دست رفتن آزادی بیان در اینترنت بودند، تلاش‌های کریس کاکس و ران وایدن در نهایت منجر به اضافه شدن بخش ۲۳۰ به فصل ۴۷ قوانین ایالات متحده شد، این متن به عنوان «۲۶ کلمه‌ای که اینترنت را ساخت» نیز مشهور است :

«No provider or user of an interactive computer service shall be treated as the publisher or speaker of any information provided by another information content provider.»

«هیچ ارائه‌دهنده یا کاربر یک سرویس رایانه‌ای تعاملی نباید به‌عنوان ناشر یا گوینده اطلاعات ارائه‌شده توسط ارائه‌دهنده محتوای اطلاعاتی دیگری مورد پیگیری قرار گیرد.»

امروز سال‌ها از این اتفاقات می‌گذرد، زندگی بدون پلتفرم‌های آنلاین تقریبا امکان‌پذیر نیست و هر روز سرویس و پلتفرم جدیدی بخشی از نیازهای ما را برآورده کرده و زندگی را بهتر می‌کند. بیش از ۱۲ سال از یکی از اولین دادگاه‌هایی که در ایران یک پلتفرم آنلاین را به دلیل فعالیت کاربرانش متهم کرد می‌گذرد. همان روزها دادگستری کرمان بیانیه‌ای صادر کرد و بلاگفا هم جوابیه مفصلی منتشر کرد ولی نتیجه نهایی، اتفاق موثری در رگولاتوری پلتفرم‌های اینترنتی نداشت. طی این سال‌ها ۵ دوره مجلس شورای اسلامی با نمایندگانی از طیف‌های مختلف تشکیل شده و قوانین مختلفی مورد بررسی قرار گرفته و تصویب و اصلاح شده است، اینترنت ایران ۶ وزیر ارتباطات مختلف به خود دیده و ۳ دولت متفاوت با کابینه‌های مختلف در مسند کار نشسته‌اند، محصولات آنلاین زیادی ساخته شده و افراد زیادی در خصوص استارتاپ‌ها و پلتفرم‌های آنلاین رویداد برگزار کردند، تولید محتوا و بحث و گفت‌وگو کردند، کارزار ساختند و … ولی هنوز پلتفرم‌ها در دعوای حقوقی بین مسئولیت خود و رفتار کاربران با نهادهای مختلف درگیر هستند و به وحدت رویه‌ای در این حوزه نرسیدیم. شاید اگر در سال‌های گذشته به مسیر بهتری رفته بودیم، به جای نگرانی از فردای اینترنت، امروز همه طرفدار لایحه‌ای بودیم که در حال ارائه به مجلس و در راستای صیانت واقعی از حق و حقوق کاربران اینترنت بود.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

قتل بی‌صدایان

بررسی‌های «پیام ما» از اخبار رسانه‌ها نشان می‌دهد زمستان امسال هر ماه یک کودک دارای معلولیت کشته شده است

قتل بی‌صدایان

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

۲۲ استان کشور تا پایان هفته بارش برف و باران سنگین را تجربه می‌کنند

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

وام ازدواج سال ۱۴۰۳؛ ۳۵۰ میلیون تومان برای زوج های زیر ۲۵ سال

وام ازدواج سال ۱۴۰۳؛ ۳۵۰ میلیون تومان برای زوج های زیر ۲۵ سال

حق انتخاب شدن را به افراد دارای معلولیت بازگردانید

حق انتخاب شدن را به افراد دارای معلولیت بازگردانید

تجمع ناتمام معلولان

سازمان برنامه‌وبودجه جلوی معترضان به اجرا نشدن قانون را گرفت

تجمع ناتمام معلولان

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

گزارش «پیام ما» از نشست بررسی کاربرد فناوری‌های نوین در صنایع خلاق

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

متفاوت، اما یکی مثل همه

به مناسبت روز جهانی افراد دارای معلولیت، آغوشمان را برای پذیرش تفاوت‌ها باز کنیم

متفاوت، اما یکی مثل همه

چهار شهر نامزد میزبانی گردشگری معلولان

به مناسبت روز جهانی افراد دارای معلولیت و کم‌توان اعلام شد

چهار شهر نامزد میزبانی گردشگری معلولان

مسافران قطار مرگ

گروهی از زنان مکزیک جان خود را برای رساندن غذا به مهاجران به خطر می‌اندازند

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *