پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | هراس اروپا از زمستان

به دنبال افزایش چشمگیر قیمت انرژی، اروپا به دنبال حل مشکل پیش از سرمای زمستان است

هراس اروپا از زمستان

در بریتانیا شرکتی مردم را تشویق می‌کند که به جای ماندن در خانه و پرداختن قبض، به کشوری دیگر سفر کنند





هراس اروپا از زمستان

۱۷ شهریور ۱۴۰۱، ۰:۰۰

|پیام ما| با قطع گاز روسیه، بحران انرژی در اروپا که به تازگی موجی از گرما را پشت سر گذاشته، پررنگ‌تر از همیشه است. مسئولان هر کدام به دنبال راهکاری نو هستند؛ نخست‌وزیر جدید بریتانیا تصمیم دارد با افزایش تولید بیشتر گاز، بحران را مدیریت کند و رئیس کمیسیون اروپا طرحی برای کاهش مصرف برق پیشنهاد کرده است. در این میان با شدت گرفتن بحران، قبوض انرژی معیشت شهروندان را به خطر انداخته و سبب نارضایتی شده است. همه از قیمت نجومی انرژی حرف می‌زنند و هر روز پدیده جدیدی به این گرانی گره می‌خورد؛ مثل تعطیلی استخرها در فرانسه یا گردشگری انرژی در بریتانیا.

 

به جای پرداختن قبض برق سفر کنید
گردشگران انرژی به جای گرم کردن خانه‌هایشان برای سفر‌های زمستانی‌ برنامه‌ریزی می‌کنند. یک شرکت بریتانیایی مسافران را تشویق می‌کند تا برای جلوگیری از هزینه‌های بالای انرژی، از همین حالا تعطیلات زمستانی خود را رزرو کنند. شرکت «TravelTime World» کمپینی با نام «گرما با ما می‌ماند» به ‌راه ‌انداخته و در آن هزینه روزانه تعطیلات طولانی‌مدت را برجسته کرده است. اشلی کویینت، طراح تعطیلات این شرکت، می‌گوید این ایده وقتی به ذهنش رسید که گزارش شد سقف قیمت انرژی در بریتانیا تا آوریل 2023 می‌تواند به 7 هزار پوند (8120 یورو) در سال برسد.
اما هزینه هر روز گذراندن زمستان امسال در خارج از کشور چقدر است؟ افزایش 80 درصدی سقف قیمت انرژی از اکتبر تایید شد. این میزان افزایش می‌تواند میانگین قبض گاز و برق هر خانوار بریتانیا را به 3549 پوند (4116 یورو) در سال برساند. افزایش بعدی بین ژانویه و مارس می‌تواند باعث گرانی سرسام‌آور انرژی تا 5 هزار پوند (5799 یورو) شود.

بحران انرژی یکی از مهم‌ترین تاثیرات موج جنگ در اکراین بوده و سراسر قاره اروپا را فرا گرفته است. اروپا سال‌ها به نفت و گاز طبیعی روسیه وابسته بوده و در حالی که تعهداتی مبنی بر کنار گذاشتن اتحادیه اروپا از این وابستگی وجود داشت، این امر چندان با سرعت انجام نشده است

کویینت به Euronews Travel می‌گوید: «مقاصد خارج از پیک سفر، مانند مالت، جنوب اسپانیا و پرتغال، در ژانویه و فوریه هزینه بسیار خوبی دارند. آنجا هوا گرم و دلپذیر است. مردم می‌توانند به جای ماندن در خانه و پرداختن هزینه انرژی، با حدود 20 تا 25 پوند در هر شب، چهار هفته اقامت در یک هتل یا آپارتمان رزرو کنند.»
به گفته این طراح سفر، در مسیرهای طولانی، پروازها گران‌تر است اما، محل اقامت و هزینه زندگی ارزان‌تر است. بنابراین برای یکسان‌سازی هزینه‌ها، باید مدت‌زمان معقولی را برای سفر در نظر گرفت.
تصور اولیه این بود که این کمپین برای بازنشسته‌ها جذاب خواهد بود اما با وجود شمار زیاد کارمندان دورکار، مشتریان بیشتری برای گذران زمستان در خارج از کشور وجود دارد.
در حالی که هزینه اقامت و پرواز هم با تشدید بحران تامین هزینه زندگی بیشتر شده است، گذراندن زندگی در یک کشور خارجی، قطعاً راه‌ حل آسانی برای مشکل افزایش قبوض انرژی نیست. با همه اینها، گردشگران انرژی از این فرصت استفاده می‌کنند.
گرانی آمد، استخرها تعطیل شد
بحران انرژی در فرانسه جور دیگری به چشم آمده است. دیروز خبر آمد که به دنبال تشدید این بحران ده‌ها استخر شنا به دلیل به دلیل انفجار قیمت انرژی تعطیل شده است. استخرها که اغلب با سوخت گاز گرم می‌شوند، بار سنگین افزایش قیمتی را تحمل می‌کنند که در نتیجه حمله روسیه به اوکراین و ادامه جنگ بدتر شده است.
شرکت ورت مارین، که 29 استخر را در سراسر فرانسه موقتاً بسته، اعلام کرده که قبوض انرژی از 15 میلیون یورو به 100 میلیون یورو افزایش یافته بود. در حالی که این تعطیلی موقتی حدود 600 نفر از کارمندان ورت مارین را بیکار کرده و بعضی مسئولان آن را بیرحمانه خوانده‌اند، برخی گروه‌ها پیگیر ادامه تعطیلی‌ها در زمستان هستند.
در همین حال امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه خواستار کاهش 10 درصدی مصرف انرژی در این کشور شده است تا از خطر جیره‌بندی و کاهش در زمستان امسال جلوگیری شود.
فرانسه فقط یکی از کشورهای اروپایی است که با افزایش هزینه‌های انرژی خود را برای وقوع بحران آماده می‌کند. خط لوله اصلی روسیه که گاز طبیعی را به آلمان منتقل می‌کند همچنان بسته است و رئیس کمیسیون اروپا می‌گوید با تاثیرات شدید جنگ روسیه و اوکراین، بازار برق اتحادیه اروپا «دیگر از کار افتاده است».
وضعیت وخیم انرژی و وابستگی بیش از حد به روسیه
بحران انرژی یکی از مهم‌ترین تاثیرات موج جنگ در اکراین بوده و سراسر قاره اروپا را فرا گرفته است. اروپا سال‌ها به نفت و گاز طبیعی روسیه وابسته بوده و در حالی که تعهداتی مبنی بر کنار گذاشتن اتحادیه اروپا از این وابستگی وجود داشت، این امر چندان با سرعت انجام نشده است.
مسئولان کشورها هر کدام به دنبال راه‌حلی برای مدیریت بحران هستند. امانوئل مکرون، روز دوشنبه از برنامه‌ای برای افزایش عرضه گاز به آلمان خبر داد؛ راهی برای جبران کاهش عرضه گاز روسیه از شرق. او گفت که در مقابل، آلمان به تامین برق فرانسه ادامه خواهد داد تا کمبودهای ناشی از تعمیر و نگهداری بسیاری از راکتورهای هسته‌ای فرانسه جبران شود.
از سوی دیگر دیروز اورسولا فون‌درلاین از پیشنهاداتی برای مهار افزایش قیمت‌ها پرده‌برداری کرد. به گزارش یورونیوز، رئیس کمیسیون اروپا طرحی در سطح اتحادیه اروپا برای کاهش مصرف برق، تعیین سقف قیمتی برای درآمدهای اضافی حاصل از انرژی‌های تجدیدپذیر و انرژی هسته‌ای پیشنهاد کرد. فون در لاین بعدازظهر چهارشنبه گفت: «دستکاری در بازار گاز بر بازار برق هم اثر گذاشته است. ما با قیمت نجومی برق برای خانوارها و شرکت‌ها و با نوسانات شدید بازار مواجه هستیم.» او همچنین سقف قیمتی را برای واردات گاز از خط لوله روسیه ارائه کرده است که در صورت معرفی، کرملین را مجبور به تلافی و توقف کامل جریان گاز می‌کند. «ما باید درآمدهای روسیه را که پوتین برای تأمین مالی این جنگ وحشیانه علیه اوکراین استفاده می‌کند، کاهش دهیم.»
در طول چند ماه گذشته، گازپروم جریان گاز از طریق خطوط لوله خود را کاهش داده و نورد استریم 1 را برای مدت نامحدودی تعطیل کرده است. فون در لاین توضیح داد که در نتیجه، سهم گاز خط لوله روسیه در کل واردات اتحادیه اروپا از 40 درصد قبل از جنگ به 9 درصد امروز کاهش یافته است.
این میان اما اظهارنظرهایی متفاوت هم مطرح می‌شود، از جمله از سوی شهردار شهر آنتورپ بلژیک که در یک مصاحبه تلویزیونی گفت اروپا خودش این بحران را ایجاد کرده است. او گفت: «این بحرانی نیست که ولادیمیر پوتین (رئیس‌جمهور روسیه) ایجاد کرده است، بلکه اروپا با حذف تدریجی تولید انرژی اولیه خود در این قرن بر سر خود آورده است.»

وزیر محیط زیست محافظه کار سابق بریتانیا و رئیس کمیسیون ملی زیرساخت هشدار دادند که افزایش تولید گاز مشکل را حل نمی‌کند. به گفته آنها تولید داخلی بیشتر سوخت‌های فسیلی ممکن است امنیت انرژی را به ویژه در زمستان امسال بهبود بخشد اما ذخایر گاز بریتانیا آنقدر ناچیز است که نمی‌تواند تأثیر معناداری بر قیمت‌های مصرف‌کنندگان بریتانیایی داشته باشد

همچنین بی‌بی‌سی نوشته که نخست‌وزیر جدید بریتانیا در حال کار بر روی بزرگترین بسته حمایتی اروپا برای مدیریت بحران انرژی است تا از خانوارها و کسب‌وکارها در برابر افزایش صورت‌حساب‌ها محافظت کند. بر این اساس لیز تراس گفته قبوض انرژی خانوارها را برای زمستان امسال مسدود می‌کند و در عوض وام‌های دولتی به تامین‌کنندگان انرژی پرداخت می‌شود. او از تلاش برای استخراج گاز و نفت بیشتر از دریای شمال، تسریع در صدور مجوز جدید میادین نفت و گاز دریای شمال خبر داده است.
اما طبق گزارش گاردین، مشاوران مستقل آب و هوا و زیرساخت‌های دولتی، نخست وزیر جدید بریتانیا را به دلیل تمرکز بر افزایش تولید گاز و کاهش قیمت انرژی به جای سیاست‌های کاهش تقاضا، سرزنش کردند.
در حالی که نخست وزیر از اولین ساعات کار خود، مجموعه‌ای از اقدامات در مورد سیاست انرژی را برای جلوگیری از بحران هزینه زندگی در اولویت قرار داده است، روز چهارشنبه، لرد دبن، وزیر محیط زیست محافظه کار سابق و سر جان آرمیت، که به ترتیب ریاست کمیته تغییرات آب و هوا و کمیسیون ملی زیرساخت را بر عهده دارند، به تراس نامه نوشتند و هشدار دادند که افزایش تولید گاز مشکل را حل نمی‌کند: «بریتانیا نمی‌تواند تنها با افزایش تولید گاز طبیعی خود به این بحران رسیدگی کند. تولید داخلی بیشتر سوخت‌های فسیلی ممکن است امنیت انرژی را به ویژه در زمستان امسال بهبود بخشد اما ذخایر گاز ما آنقدر ناچیز است که نمی‌تواند تأثیر معناداری بر قیمت‌های مصرف‌کنندگان بریتانیایی داشته باشد.» آنها در نامه‌شان به تراس توصیه کردند که در عوض بر کاهش تقاضای انرژی از سوی مصرف‌کنندگان و مشاغل تمرکز کنند.
در میان کشورها، به نظر می‌رسد آلمان خود را برای زمستان سرد آماده کرده است. در حالی که پیش از جنگ، حدود 55 درصد واردات گاز آلمان به‌طور مستقیم از روسیه انجام می‌شد، این میزان در تابستان به حدود 30 درصد کاهش یافته است.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مطالب مرتبط

رگبار و رعدوبرق در استان‌های مختلف کشور

رگبار و رعدوبرق در استان‌های مختلف کشور

افتتاح دو نیروگاه خورشیدی در هفته زمین پاک

مدیرکل محیط زیست شهرداری تهران خبر داد

افتتاح دو نیروگاه خورشیدی در هفته زمین پاک

کیفیت قابل قبول هوای تهران

کیفیت قابل قبول هوای تهران

سکوت مرگبار طبیعت

دانشمندان هشدار می‌دهند

سکوت مرگبار طبیعت

تانکرهای عراقی متهم تخلیهٔ ضایعات نفتی

بعد از گذشت چند هفته از تخلیهٔ ضایعات نفتی در محدودهٔ دیلم و گناوه، هنوز عاملان آن معرفی نشده‌اند

تانکرهای عراقی متهم تخلیهٔ ضایعات نفتی

رکوردشکنی اقلیمی

بارش‌های برق‌آسا و وقوع سیلاب در ایران و کشورهای حاشیه دریای عمان خسارت‌بار بوده است

رکوردشکنی اقلیمی

حفاظت از یوزپلنگ و زیستگاهش امکانپذیر است

گفت‌وگو با مهدی تیموری رئیس سابق پارک ملی گلستان پس از ۲۶ سال تجربهٔ حفاظت در زیستگاه‌ها

حفاظت از یوزپلنگ و زیستگاهش امکانپذیر است

ارزیابی مصوبهٔ «ممنوعیت توزیع رایگان کیسه‌های پلاستیکی»

ارزیابی مصوبهٔ «ممنوعیت توزیع رایگان کیسه‌های پلاستیکی»

آفت به گندمزار زد

هشدار شیوع «زنگ زرد» گندم برای استان‌های پربارش صادر شد

آفت به گندمزار زد

ادامۀ نگرانی از  کاشت حرا در سواحل گِلی

کارشناسان دربارهٔ پیامدهای حراکاری بر زیستگاه‌های جنوب کشور هشدار می‌دهند

ادامۀ نگرانی از کاشت حرا در سواحل گِلی

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *