سایت خبری پیام ما آنلاین | نمی‌گذاریم تالاب انزلی به دریاچه ارومیه دیگری تبدیل شود

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست:

نمی‌گذاریم تالاب انزلی به دریاچه ارومیه دیگری تبدیل شود





نمی‌گذاریم تالاب انزلی به دریاچه ارومیه دیگری تبدیل شود

۱۶ شهریور ۱۴۰۱، ۹:۰۰

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه دیدگاه دولت نسبت به تالاب انزلی ملی است، گفت: اجازه نمی‌دهیم تالاب انزلی به دریاچه ارومیه دیگری تبدیل شود.
به گزارش مهر، علی سلاجقه ظهر دیروز در نشست کمیته احیای تالاب انزلی با اشاره به گلایه رئیس جمهور در جلسه هیئت دولت از وضعیت تالاب انزلی عنوان کرد: دیدگاه دولت به انزلی دیدگاه ملی است و رئیس جمهور دستور داده با سوداگران اکوسیستم‌ تالاب انزلی برخورد شود.
او با اشاره به آتش‌سوزی در تالاب انزلی و استفاده از بالگردهای وزارت دفاع برای اطفای حریق گفت: از همه دستگاه‌های اجرایی گلایه شد. دولت سیزدهم به پسماند استان گیلان و تالاب انزلی نگاه ملی دارد.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه حجم ذخیره آب پشت سد سفید رود ۱.۸ میلیارد مترمکعب بوده ولی امروز به واسطه ورود رسوب از طالقان رود کاهش یافته است، تصریح کرد: از طریق طالقان رود ۵۰ درصد رسوب وارد این سد می‌شود چرا در گذشته مسئولان و متولیان برای این موضوع اقدامی انجام نداده‌اند.
سلاجقه با تاکید بر اینکه نگاه مدیریت جامع به حوضه آبخیز وجود ندارد، ادامه داد: سفید رود در حال خروج از حیز انتفاع است و اراضی کشاورزی و تولید انرژی و تولید آبزیان همه در خطر هستند و سفید رود با این وضعیت از بین می‌رود.

سلاجقه: ما وارث تالابی شدیم که در حال خفگی است. حوضه آبریز تالاب از بین رفته است

موج شکن‌های جدید باید حذف شود
معاون رئیس جمهوری همچنین در ادامه با بیان اینکه انفعالات ۳۶۰ هزار هکتار اراضی خود را در تالاب انزلی نشان می‌دهد، تصریح کرد: تله رسوبگیر حتی مُسکن نیز نبوده و از جنبه علمی پذیرفته نیست. می‌توانستند با طرح جامع حوضه آبخیز این کار را گام به گام بر اساس اصول علمی انجام دهند تا به تالاب برسیم.
رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور با اشاره به اینکه ما وارث تالابی شدیم که در حال خفگی است، افزود: حوضه آبریز تالاب از بین رفته و باید به مردم هم پاسخگو باشیم. امروز به دنبال کار جهادی هستیم چون مردم ولی نعمتان ما هستند.
او با بیان اینکه باید یک بازه زمانی برای مرتفع شدن مشکلات ورودی‌های تالاب، رودخانه‌های زرجوب و گوهررود و فاضلاب‌ها مشخص شود، ادامه داد: در داخل حوضه آبخیز، منابع طبیعی و آبخیزداری طرح جامع خود را مشخص کرده و این کار باید انجام شود.
سلاجقه با اشاره به اینکه تالاب خفه شده و موج شکن‌های جدید انزلی باید حذف شود تا آب در تالاب جریان پیدا کند، تأکید کرد: تخلیه رسوبات و لایروبی و حذف موج شکن‌ها برای آزاد شدن ورودی دریا و تبادل آب دریا و تالاب انجام شود.
او با بیان اینکه لایروبی رسوب و سنبل آبی در بازه زمانی مشخص تعیین و جهادی انجام شود، تصریح کرد: باید کمیته فنی و حقوقی کنار هم قرار گیرند و محدوده را مشخص و کاداستر انجام شود.
نقش همه دستگاه‌ها در احیای تالاب انزلی مشخص است
سلاجقه با اشاره به نقش تمام دستگاه‌ها و با بیان اینکه در برنامه ۷ ساله احیای تالاب وظایف همه دستگاه‌ها مشخص است، اضافه کرد: یک مدیر واحد برای کمیته‌هایی تالاب بگذاریم و اعتبارات همه دستگاه‌ها به این کمیته داده شود.
او با تأکید بر لزوم تشکیل کمیته امنیت و قضائی و کمیته نظارت و اجرایی گفت: باید روند پیشرفت کار مشخص و با متخلفان هم برخورد شود. با توجه به رویکرد دولت سیزدهم تالاب انزلی روزهای خوشی را تجربه می‌کند و با این قرارگاهی که ایجاد شده و روحیه جهادی که وجود دارد باید کمیته‌ها بازه زمانی مشخص کار را پیش ببرند.
رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور بر اهمیت مشارکت جوامع محلی اشاره و ظرفیت‌های اجتماعی مردم را بالا دانست و افزود: تالاب روزهای خوشی را تجربه خواهد کرد. در کارگروه پسماند ملی کشور اول به شمال پرداخته می‌شود.
او با تأکید بر اینکه پسماند شمال کشور باید ساماندهی شود، تصریح کرد: جمهوری اسلامی خدمات عالی انجام داده و همه ما مدیون این نظام هستیم باید قرارگاه عملیاتی مبتنی بر همه قوانین مجلس هم در کنار قرارگاه حضور داشته باشد.
سلاجقه ادامه داد: رئیس جمهور به من دستور داده که خدا و قانون را در نظر بگیرم و مسئله تالاب انزلی را به عنوان بحث ملی دنبال کنیم و درباره زمانی مشخص و با طرح مدیریت جامع پیش رویم.
تالاب انزلی نیازمند دیپلماسی آب
دیروز همچنین در جلسه کارگروه مدیریت و احیای تالاب انزلی که در حاشیه این تالاب برگزار شد، سرپرست معاونت محیط زیست دریایی گفت: سالانه ۳۸۰ هزار مترمکعب فاضلاب از شهرهای مجاور وارد تالاب می‌شود و ۸۰۰ هزار مترمکعب رسوب به دلیل عدم آبخیزداری اتفاق می‌افتد؛ همچنین ورود کودها و سموم کشاورزی را به تالاب داریم.
به گزارش ایسنا، مجتبی ذوالجودی افزود: تالاب انزلی یکی از بهترین اکوسیستم‌های کشور است که متاسفانه با فعالیت‌های انسانی در فهرست مونترو (تالاب‌های در معرض خطر) قرار گرفته است.
او با اشاره به چالش‌های مختلفی که تالاب بین‌المللی انزلی با آن مواجه است، افزود: یکی از این چالش‌ها کاهش تراز آب دریای خزر است که به کشور ما و روسیه و کشورهای شمالی بازمی‌گردد.
سرپرست معاونت محیط زیست دریایی و تالاب‌ها با بیان اینکه نیازمند دیپلماسی آب قوی هستیم، تصریح کرد: سالانه ۳۸۰ هزار مترمکعب فاضلاب از شهرهای مجاور وارد تالاب می شود و ۸۰۰ هزار مترمکعب رسوب به دلیل عدم آبخیزداری اتفاق می‌افتد؛ همچنین ورود کودها و سموم کشاورزی را به تالاب داریم.
ذوالجودی با اشاره به چالش حقابه تالاب، عنوان کرد: مصوبه احیای تالاب انزلی در برنامه هفت‌ساله سازمان حفاظت محیط زیست شامل ۱۷ پروژه است که باید اجرایی شود. او با اشاره به پیشرفت ۳۰ درصدی پروژه های مذکور در حوزه احیای تالاب انزلی، گفت: تکالیف و اعتبارات کلیه دستگاه‌ها به ویژه در حوزه آبخیزداری که در حوضه تالاب با چالش جدی مواجه هستیم نیز مشخص شده است.
سرپرست معاونت محیط زیست دریایی همچنین بر لزوم تکمیل پروژه جمع‌آوری فاضلاب‌های سه شهر رشت، صومعه‌سرا و فومن نیز تاکید کرد.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *