سایت خبری پیام ما آنلاین | تشدید بحران انرژی در اتحادیه اروپا

.

تشدید بحران انرژی در اتحادیه اروپا

وزیران انرژی کشورهای اتحادیه اروپا درباره گزینه‌های کنترل قیمت‌های انرژی از جمله تعیین سقف قیمت برای گاز و خطوط اعتباری اضطراری مذاکره می‌کنند





تشدید بحران انرژی در اتحادیه اروپا

۱۵ شهریور ۱۴۰۱، ۰:۰۰

از زمان آغاز جنگ روسیه علیه اوکراین و موضع‌گیری کشورهای اروپایی علیه روسیه مسئله تامین انرژی این کشورها هم دستخوش تغییر شد. اکنون کشورهای اروپایی قصد دارند به منظور غلبه بر بحران کمبود انرژی با یکدیگر گفت‌وگو کنند.

 

پس از این که روسیه عرضه گاز به اروپا از یک مسیر مهم را متوقف کرد، روز دوشنبه قیمت گاز در این منطقه افزایش پیدا کرد و بازارهای سهام و ارزش یورو ریزش کرد.
به گزارش ایسنا، پس از این که شرکت دولتی گازپروم روسیه اعلام کرد به دلیل مشکل فنی، ارسال گاز از طریق خط لوله نورد استریم متوقف خواهد شد، دولت‌های اتحادیه اروپا از بسته‌هایی به ارزش میلیاردها دلار رونمایی کردند تا از انحلال شرکت‌های نیرو که از کمبود نقدینگی فلج شده‌اند، جلوگیری کرده و همزمان از خانوارها در برابر افزایش قبوض انرژی، حمایت کنند.
اروپا، روسیه را متهم کرده است به تلافی تحریم‌های غربی که بر سر جنگ در اوکراین علیه مسکو وضع شده است، از تامین انرژی به عنوان سلاح استفاده می‌کند اما روسیه می‌گوید غرب، جنگ اقتصادی به راه انداخته و تحریم‌ها، مانع فعالیت این خط لوله شده است.

تعدادی از نیروگاه‌های ذغال‌سنگ‌سوز آلمان با اعلام هشدار طی هفته جاری گفته‌اند که با مشکل در تامین ذغال‌سنگ مواجه شده‌اند. به عنوان مثال یکی از نیروگاه‌ها به نام تریانل گزارش داده که در روزهای پایانی هفته مجبور شده که تولید برق را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کاهش دهد

شماری از توزیع کنندگان نیروی اروپایی ورشکسته شده‌اند و بعضی از تولیدکنندگان بزرگ هم که قادر نیستند افزایش قیمت‌ها را به مصرف‌کنندگان منتقل کنند و با افزایش ۴۰۰ درصدی قیمت گاز نسبت به مدت مشابه سال گذشته روبه‌رو شده‌اند، در معرض خطر ورشکستگی هستند.
میکا لینتیلا، وزیر امور اقتصادی فنلاند روز یکشنبه بیان کرد: صنعت انرژی با فروپاشی مشابه بانک آمریکایی برادران لمان در سال ۲۰۰۸ روبه‌رو است. فنلاند قصد دارد ۱۰ میلیارد یورو (۱۰ میلیارد دلار) و سوئد ۲۵۰ میلیارد کرون سوئدی (۲۳ میلیارد دلار) ضمانت نقدینگی، برای شرکت‌های نیروی خود فراهم کنند. آلمان که بیش از سایر کشورهای اتحادیه اروپا، به واردات گاز از روسیه وابسته بوده است، یک کمک مالی چند میلیارد دلاری برای شرکت نیروی یونی‌پر عرضه کرده است.
پس از این که روسیه روز جمعه اعلام کرد ایراد فنی تجهیزات نورد استریم ۱ به معنای آن است که تعطیلی این خط لوله بیشتر از سه روز اعلام قبلی، ادامه پیدا می‌کند، قیمت پایه گاز بازار اروپا روز دوشنبه ۳۵ درصد افزایش یافت و به ۲۸۲ یورو به ازای هر مگاوات ساعت رسید.
این خبر، بازارهای مالی اروپایی را متزلزل کرد و ارزش یورو به پایین‌ترین حد ۲۰ سال گذشته نزول کرد. نورد استریم ۱ که از بستر دریای بالتیک تا آلمان امتداد دارد، معمولا مسیر انتقال حدود یک سوم از صادرات گاز روسیه به اروپا بود و تا پیش از تعمیرات هفته گذشته، ظرفیت انتقال گاز از این مسیر به ۲۰ درصد رسیده بود.
سیاستمداران اروپایی می‌گویند روسیه بهانه‌هایی را برای توقف عرضه گاز آورده است اما کرملین روز دوشنبه گفت: عصبانیت در اتحادیه اروپا بر سر افزایش قیمت انرژی، نتیجه تصمیمات غیرمفید دولت‌های اتحادیه اروپا بوده است.
روسیه از طریق خط لوله از مسیر اوکراین هم به اروپا گاز ارسال می‌کند اما عرضه از این مسیر هم در طول بحران اخیر کاهش پیدا کرده و باعث شده است اتحادیه اروپا برای یافتن منابع دیگر تامین گاز و پر کردن مخازن خود برای زمستان، به تکاپو بیفتد. چندین کشور اتحادیه اروپا برنامه‌های اضطراری تهیه کرده‌اند که ممکن است به سهمیه‌بندی انرژی منتهی شود و نگرانی‌ها نسبت به وقوع رکود را برانگیخته است. صنایع انرژی‌بر در اروپا مانند تولیدکنندگان کود و آلومینیوم، تولیدشان را کاهش داده‌اند. صنایع دیگر که پیش از این با کمبود تراشه و موانع لجستیکی دست و پنجه نرم می‌کردند، با افزایش سرسام‌آور هزینه انرژی روبه‌رو شده‌اند.
وزیران انرژی کشورهای اتحادیه اروپا قرار است ۹ سپتامبر برای مذاکره درباره گزینه‌های کنترل قیمت‌های انرژی از جمله تعیین سقف قیمت برای گاز و خطوط اعتباری اضطراری برای شرکت‌های نیرو، دیدار کنند.
اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، روز یکشنبه عنوان کرد: آلمان که موتور اقتصادی اتحادیه اروپا به شمار می‌رود، برای توقف کامل صادرات گاز روسیه، آماده شده بود. آلمان در مرحله دوم از برنامه اضطراری سه مرحله‌ای قرار دارد و در مرحله سوم، گاز صنایع، سهمیه‌بندی می‌شود. در رقابت برای متنوع کردن منابع تامین گاز، آلمان پایانه‌های گاز طبیعی مایع (ال ان جی) موقتی نصب می‌کند و همزمان تاسیسات دائمی را می‌سازد تا بتواند گاز را از مناطق دیگری وارد کند.
بازار جهانی ال ان جی پس از آغاز احیای تقاضای جهانی در دوران پسا کرونا، با کمبود عرضه روبه‌رو بود و بحران اوکراین، به میزان تقاضا اضافه کرد.
نروژ که تولیدکننده بزرگ اروپاست، گاز بیشتری به بازارهای اروپایی صادر می‌کند اما نمی‌تواند خلا به جا مانده از سوی روسیه را به طور کامل جبران کند. کلوس مولر، رئیس رگولاتور انرژی آلمان ماه گذشته گفته بود حتی اگر مخازن گاز آلمان ۱۰۰ درصد پر باشد، در صورت توقف کامل جریان گاز روسیه، در مدت دو ماه و نیم خالی خواهند شد. بر اساس گزارش رویترز، مخازن گاز آلمان اکنون حدود ۸۵درصد پر شده و سطح گاز مخازن اروپا هفته گذشته، به ۸۰ درصد رسید.
به گزارش فارس به نقل از بلومبرگ، نیروگاه‌های حاشیه رودخانه راین در آلمان هشدار داده‌اند که به خاطر کاهش سطح آب این رودخانه و کاهش ظرفیت انتقال ذغال‌سنگ از آن ممکن است شاهد پایین آمدن میزان تولید برق در این کشور باشیم.
بر اساس این گزارش تعدادی از نیروگاه‌های ذغال‌سنگ‌سوز آلمان با اعلام هشدار طی هفته جاری گفته‌اند که با مشکل در تامین ذغال سنگ مواجه شده‌اند. به عنوان مثال یکی از نیروگاه‌ها به نام تریانل گزارش داده که در روزهای پایانی هفته مجبور شده که تولید برق را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کاهش دهد.
سخنگوی این نیروگاه گفته که به خاطر خشکسالی و متعاقبا پایین آمدن سطح آب رودخانه راین، کشتی‌های باری مجبور هستند برای عبور از آب‌‌‌‌‌‌‌های کم‌عمق این رودخانه ذغال‌سنگ کمتری بارگیری کنند. او می‌گوید: شرایط فقط زمانی تغییر خواهد کرد که شاهد بارش باران باشیم.
در حالی آلمان با مشکل در تامین ذغال سنگ مواجه شده که دولت این کشور در تلاش است با هدف کاهش مصرف گاز در این کشور به خاطر کاهش قابل توجه صادرات گاز روسیه در پی تحریم‌های اتحادیه اروپا، تا آنجا که می‌تواند نیروگاه‌های ذغال‌سنگ‌سوز خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ فعال کند.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *