پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | زبان، یکباره متحول نمی‌شود

زبان، یکباره متحول نمی‌شود





زبان، یکباره متحول نمی‌شود

۸ شهریور ۱۴۰۱، ۰:۰۰

زبان، کلمات و لغاتی است که در بین افراد یک جامعه رواج دارد. لغات، شخصیت و بار فهمی‌ای دارد که کاربرد و فهم آن‌ را محدود و مشخص می‌کند. اما هر کلمه و لغت، یک واژۀ خشک و صلب نیست که همیشه به یک شکل و معنی و با کاربرد یگانه‌ای باشد.
چه‌بسا واژگان و عبارتی که در گذر زمان، تغییر کرده‌اند و تنها در ظاهر، به سیاق واحدهای زبانی پیشین باشند. علوم زبانی، از این مسئله، باعنوان تغییر معنایی و یا معنای مجازی یاد می‌کنند و برآنند که این واحدهای زبانی همان واحدهای زبانی پیشین هستند که دچار تحول و تغییر معنایی و کاربردی شده‌اند. اگر گول ظاهر زبان را نخوریم، متوجه می‌شویم که این واحدهای زبانی، به‌هیچ وجه واحدهای زبانی کهن نیستند؛ این واحدها، نه تنها در معنا و کاربرد با مشابه قدیمی خود تفاوت دارند که حتی در لفظ و آوا نیز متفاوت شده‌اند. درواقع، واحدهای زبانی امروز مشابه واحدهای زبانی پیشین و قدیم هستند، نه اینکه همان باشند.با اینهمه، تغییرات زبانی، جزء به‌ جزء و موبه‌مو و به کندی صورت می‌گیرد. همانطور که ذهنیت و تفکر جامعۀ سخنگو، به‌مرور و به کندی تغییر می‌کند، اذهان عمومی و ذهن جمعی نیز نمی‌تواند به یک‌باره و ناگهانی تغییر کند.هر لغت در موقعیت‌های مختلف، به لغتی دیگرگونه و نو بدل می‌شود و نمونۀ اعلای این خصلت لغات در شعر و ادبیات بیش از هرجای دیگر دیده‌ می‌شود. اما این خصلت و خصوصیت لغات، می‌تواند مقصود زبان را که تفاهم و هم‌فهمی است، مختل کند. بنابراین، در کاربرد روزمره و عمومی، معمولاً نحوه و موقعیت لغت‌ها تکراری و یکسان است، مگر با تفاوت‌های جزئی و قابل چشم‌پوشی که تفاهم و درک متقابل را خدشه‌دار نکند و این مسئله حتی در شعر و ادبیات هم رعایت می‌شود، چرا که متن غیرقابل فهم، ارزشی ندارد حتی ارزش ادبی و هنری.نمی‌توان به ناگهان واحدی را که در زبان جای ندارد، وارد زبان کرد و انتظار داشت این واحد تازه‌واردشده، در گفتمان سخنگویان وارد شود و کاربرد یابد. اگر سخنگویان «او به من انزجار می‌پردازم»، یا «گشتند حتای ما از» را به‌کار نمی‌برند، به‌جهت خلاف قاعده و قانون بودن این عبارات و جملات زبانی نیست، بلکه به‌جهت زبانی نبودن این عبارات است. همان‌طور که کسی «کاتژاق» نمی‌گوید، چون چنین چیزی در زبان فارسی وجود ندارد و این، ظاهراً کلمه، قابل فهم نیست.بسیاری از واحدهای زبانی تازه‌ساز و یا قدیمی که تعدادی از فارسی‌دوستان سعی در رواج آنها دارند، نیز چنیند. واحدهای تازه‌‌ساز، هنوز روحی ندارند که بتوانند فهمی در ذهن مخاطب ایجاد کنند و واحدهای کهنه و قدیمی نیز معنی و مفهوم خود را از دست داده‌اند و دیگر واحد زبانی محسوب نمی‌شوند.
در اینجا منظورمان چیزی نیست که معمولاً در مورد زنده بودن و مرده بودن زبان‌ها گفته می‌شود، بلکه منظور کار کردن و نکردن واحد زبانی، در لحظۀ کاربرد (اعم از شنیدن و گفتن) است. در ایجاد و خلق واژگان علمی‌ای که به‌جای واژگان خارجی توصیه می‌شوند، معمولاً عنصری ظاهراً فارسی که فاقد بار معنایی و فهمی است، و یا اینکه بار معنایی و فهمی مناسبی ندارد، جایگزین واحد زبانی‌ای می‌شود که بار فهمی کاملی برای کاربرانشان دارند.
farah_abutaleby@yahoo.com

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

۲۲ استان کشور تا پایان هفته بارش برف و باران سنگین را تجربه می‌کنند

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

گزارش «پیام ما» از نشست بررسی کاربرد فناوری‌های نوین در صنایع خلاق

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

مسافران قطار مرگ

گروهی از زنان مکزیک جان خود را برای رساندن غذا به مهاجران به خطر می‌اندازند

مسافران قطار مرگ

چتر سیاه بر آسمان اهواز

دود نیشکرهای سوخته هوای خوزستان را آلوده کرد

چتر سیاه بر آسمان اهواز

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

کشمکش‌ بین ارگان‌های دولتی و تولیدکنندگان کمبود شیرخشک را تشدید کرد

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

موضع‌گیری دوگانه  دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

وزیر نیرو و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با معاون رئیس‌الوزرای طالبان دیدار کردند

موضع‌گیری دوگانه دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

میراث «غزه» زیر بمباران

فعالان جهانی هشدار می‌دهند

میراث «غزه» زیر بمباران

فصل انارچینی

پیگیری برای ثبت یک میراث ناملموس ادامه دارد

فصل انارچینی

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

بیماران «آتروفی عضلانی نخاعی» معطل پاس‌کاری وزارت بهداشت برای تدوین پروتکل‌های توزیع دارو هستند

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *