پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | می‌خواهیم با ایران هراسی مقابله کنیم

ضرغامی از برنامه وزارت میراث برای جذب گردشگر گفت

می‌خواهیم با ایران هراسی مقابله کنیم





می‌خواهیم با ایران هراسی مقابله کنیم

۲۶ مرداد ۱۴۰۱، ۲۱:۴۴

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به آسیب‌های همه‌گیری کرونا به صنعت گردشگری از بهبود وضعیت این صنعت در ایران خبر داد و گفت در یک سال گذشته ۳میلیون گردشگر خارجی به کشور آمده‌اند.
عزت‌الله ضرغامی که در برنامه تلویزیونی «صف اول» سخن می‌گفت، درباره آخرین وضعیت صنعت گردشگری در جهان و ایران توضیح داد: «بر اساس پیش‌بینی‌های سازمان جهانی گردشگری تا پایان سال ۲۰۲۴ به‌ حالت عادی پیش از کرونا بر می‌گردد. این در حالی است که ما زودتر از پیش‌بینی‌های سازمان‌های جهانی به حالت عادی برگشتیم. همچنین در گردشگری داخلی نیز ۴۰ درصد افزایش گردشگر داخلی نسبت به قبل از شیوع کرونا داشتیم.»
ضرغامی درباره موانع ورود گردشگران خارجی به کشور هم گفت: طراحی پروژه ایران‌هراسی و ارائه تصویر منفی از ایران در برخی از رسانه‌ها یکی از موانع جذب گردشگران خارجی است. این در حالی است که مزیت‌های نسبی فراوانی داریم و امکاناتی داریم که هیچ‌کدام از کشورهای منطقه ندارند. به همین دلیل هر کاری از دستشان برآید برای ایجاد مانع برای توسعه گردشگری انجام می‌دهند. برخی‌ها نیز به ایجاد این موانع کمک می‌کنند. آقای یونسی، وزیر اسبق اطلاعات، از دستگیری گروهکی خبر داده بود که فعالیتشان ایجاد مانع در گردشگری ایران بود، به این دلیل که کشورهای عربی می‌خواهند درآمد خود را داشته باشند، برخی از این کشورها هم با قدرت برای رونق گردشگری خود کار می‌کنند، به‌عنوان ‌مثال قطر الان ۲۰۰ میلیارد دلار برای حوزه گردشگری و استفاده از فرصت جام جهانی هزینه کرده‌ است.
وزیر میراث‌فرهنگی از تلاش ایران برای مقابله با «ایران‌هراسی» هم سخن گفت: «با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تفاهم‌نامه امضا کردیم و امروز تمام رایزن‌های فرهنگی عملاً نمایندگان این وزارتخانه هستند و یکی از مأموریت‌های آن‌ها مقابله با ایران‌هراسی و معرفی ایران است.»
او گفت: «اولویت ما تقویت روابط با کشورهای همسایه است و اکنون پروژه سفر زمینی ارزان‌قیمت با کشورهای همسایه را دنبال می‌کنیم.»
وزیر میراث فرهنگی در بخش دیگری از سخنانش به حوزه میراث‌فرهنگی هم اشاره کرد. او با اشاره به رتبه نهم ایران در حوزه میراث‌فرهنگی ملموس و رتبه هفتم کشور در بخش میراث ناملموس از چالش‌های این حوزه سخن گفت: «ما یک پدیده نامیمون به‌نام مخزن داریم. من این را برای مردم تشریح کردم اشیای ارزشمندی داریم که در مخزن‌های ما نگهداری می‌شود که نیازمند ساخت موزه‌های متعدد هستیم.»
ضرغامی افزود: «با تمام مشکلاتی که در بودجه داریم برای تمام بناهای تاریخی حتی مرمت کلیساها بودجه می‌گذاریم. سه کلیسای ثبت جهانی داریم و مرمت کلیساها و آتشکده‌ها در حال انجام است»
به گفته او عده‌ای قصد داشتند دانسته یا ندانسته در حوزه میراث‌فرهنگی دو قطبی ایجاد کنند و بین ایران باستان و ایران بعد از اسلام تفکیک ایجاد کنند. اما واقعاً این‌گونه نیست و ایران قبل از اسلام و بعد از اسلام باهم تفاوتی ندارد.
ضرغامی به آسیب بناهای تاریخی در سیل اشاره کرد و افزود: «در سیل اخیر گزارشی را به دولت دادم. برآورد اولیه این بود که حدود ۷۳۰ بنای ما آسیب دید و ۲ هزار میلیارد تومان خسارت وارد شد. ما نیازمند این هستیم که برای صیانت از این آثار سرمایه‌گذاری دقیق انجام دهیم.»
وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع معماری و مرمت بناهای تاریخی اشاره کرد و افزود: «یکی از آسیب‌شناسی‌هایی که باید انجام دهیم وضعیت معماری بعد از انقلاب است. ما بعد از انقلاب در حوزه معماری مشکلاتی داریم باید با صدای بلند اعلام کنیم و باید جبران کنیم.»
او در بخش پایانی صحبت‌های خود درباره مشکلات بومگردی‌ها هم گفت: «بومگردی ها ظرفیت‌های خوبی هستند و داریم آن‌ها را تکثیر می‌کنیم. توجه به جنبه‌های مختلف بومگردی‌ها و ظرفیت‌های آن‌ها می‌تواند کمبودهای اقامتی ما را جبران کند.»

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *