سایت خبری پیام ما آنلاین | قتل‌هایی که «رفسنجان» را به صدر اخبار جنایی کشاند

مسئولان استان کرمان می‌گویند انگیزه مرتکب که تبعه افغان است شخصی بوده

قتل‌هایی که «رفسنجان» را به صدر اخبار جنایی کشاند

منابع محلی به پیام‌ما گفته‌اند که قتل‌ها در ۵ محل مختلف به وقوع پیوسته است





قتل‌هایی که «رفسنجان» را به صدر اخبار جنایی کشاند

۱۸ مرداد ۱۴۰۱، ۰:۰۰

|پیام ما| ۱۰ نفر کشته، ۸ تن مجروح و خودزنی عامل جنایت‌های قبل ماجراییست که نام «بهرمان» رفسنجان به صدر اخبار جنایی کشور کشانده است. این در حالی است که هنوز درباره انگیزه اصلی درگیری اولیه و چرایی قربانی شدن دیگران اطلاعاتی در دست نیست. تعداد قربانیان در این حادثه یادآور جنایتی است که در آن نیز ۱۰ نفر در «جهان‌آباد» شهرستان «فهرج» در استان کرمان به قتل رسیدند. البته آن ماجرا که در ابتدای دی ۱۳۹۵ روی داد ریشه خانوادگی داشت ولی هنوز از ریشه این جنایت جزییات بیشتری نمی‌دانیم.تحقیق از متهم پرونده‌ای که در آن ۱۰ نفر کشته و ۸ تن دیگر مجروح شده‌اند در حالی آغاز شده است که متهم به هنگام دستگیری اقدام به خودزنی کرده است. با وجود جراحت‌هایی که متهم به خودش وارد کرده فرماندار شهرستان انار در استان کرمان که دستگیری در آن منطقه انجام شده بیان کرد که جراحت‌ها به میزانی نیست که منجر به فوت او شود. این در حالی است که یکی از ساکنان شهرستان رفسنجان به «پیام‌ما» گفت این قتل‌ها در یک محل به وقوع نپیوسته است و در ۵ مکان مختلف ارتکاب یافته‌اند. آفتاب شانزدهمین روز مرداد ۱۴۰۱ تازه غروب کرده بود که شنیده‌ها از آنچه در اطراف رفسنجان روی داده بود زبان به زبان نقل شد. هنوز سر شب بود که خبر رسید یک تبعه افغانستانی ۶ هم‌وطن خودش و ۴ ایرانی به با ضربات چاقو به قتل رسانده و با مجروح کردن عده‌ای دیگر متواری شده است. «رحمان جلالی» معاون سیاسی و امنیتی استانداری کرمان ضمن تشریح چگونگی این مجموعه قتل متهم را «صمد» معرفی کرد و گفت که او حتی خانواده خودش را هم تهدید به قتل کرده بود و در حالت عادی به سر نمی‌برده است.

تا الان اطلاعات دقیقی از انگیزه این قتل‌ها مشخص نیست و بازجویی‌های اولیه از متهم در حال انجام است و به محض اینکه پرونده تکمیل شود اطلاعات آن از طریق مراجع رسمی به مردم اعلام می‌شود

نخستین درگیری منجر به جنایت حدود ساعت ۷ بعدازظهر حوالی یکی از چاه‌های کشاورزی «احمدآباد شور» در بهرمان روی داده است. اما به طور دقیق هنوز هیچ مقام رسمی در استان کرمان مشخص نکرده افرادی که به قتل رسیده یا مجروح شده‌اند کجا و در چه ساعتی قربانی اقدام‌های «صمد» شده‌اند.
این در حالی است که «رحمان جلالی» معاون سیاسی و امنیتی استانداری کرمان در گفتگویی تأکید کرده است: « تا الان اطلاعات دقیقی از انگیزه این قتل‌ها مشخص نیست و بازجویی‌های اولیه از متهم در حال انجام است و به محض اینکه پرونده تکمیل شود اطلاعات آن از طریق مراجع رسمی به مردم اعلام می‌شود».
درگیری پای چاه آب
با توجه به آنکه تا زمان تنظیم این گزارش مسئولان استان کرمان صرفاً انگیزه «صمد» متهم اصلی این پرونده را «شخصی» عنوان کرده‌اند نمی‌توان فرضیه یا فرض‌هایی خارج از این مفهوم طرح کرد. اما با توجه به اینکه قتل‌ها در یک مکان روی نداده است می‌توان فرض کرد که «صمد» از قبل برای این قتل‌ها ذهنیت یا برنامه‌ای داشته است. شاید به قتل رسیدن افرادی که هم‌وطنش نبوده‌اند بخش حاشیه‌ای اقدام‌های او باشد و به سبب همزمانی حضورشان آن‌ها را نیز هدف حمله‌های خود قرار داده است. این صرفاً یکی از فرض‌هایی است که می‌توان با اطلاعات اندک حاضر طرح کرد.
به هر حال آنچه اینک رفسنجان را به صدر اخبار جنایی ایران کشانده است ابتدا در جوار یک چاه کشاورزی روی داد. «رحمان جلالی» معاون سیاسی، امنیتی استاندار کرمان در توضیح چگونگی این جنایت‌ها و با تأکید بر اینکه این حوادث ابعاد امنیتی نداشت گفت: در یک نزاع حوالی چاه موتور کشاورزی احمدآباد شور در رفسنجان یک تبعه غیرمجاز افغانستانی به دنبال اختلاف شخصی بین چند نفر دیگر از اتباع ابتدا ۲ نفر از کارگران موتور را با چاقو به قتل می‌رساند. در این حین تعدادی ایرانی هم که در محدوده زمین‌های کشاورزی حضور داشتند با ضربات چاقو به قتل می‌رسند.
جلالی همچنین توضیح داد: با شروع این ماجرا اتباع افغان دیگری نیز هم در محل حضور می‌یابند و در مجموع ۶ نفر از اتباع و چهار نفر افراد ایرانی به قتل می‌رسند.
گرچه به نظر می‌رسد قتل‌ها با چاقو یا سلاح سرد رخ داده اما پلیس و سایر مسئولان استان کرمان به طور دقیق مشخص نکرده‌اند که هر یک این قتل‌ها با چه سلاحی روی داده‌اند.
بازداشت برادر نخستین گام برای دستگیری متهم
با اعلام این اتفاقات به پلیس ماموران در گام نخست برادر این تبعه افغان را در «احمدآباد شور» دستگیر و بازجویی از او را آغاز کردند. برادر صمد به ماموران گفت او مشکلات روحی روانی و اعتیاد داشته، در افغانستان نیز جزو دسته اراذل و مخلان امنیت بوده است و حتی خانواده‌امان و سایر اتباع را به قتل تهدید کرده بوده است.
به گفته معاون سیاسی- امنیتی و اجتماعی استاندار کرمان برخی افراد به قتل رسیده از خویشاوندان قاتل و تبعه افغان هستند.
دستگیری در شهرستان انار
محسن صالحی فرماندار شهرستان انار نیز یکشنبه‌شب گذشته از چگونگی دستگیری «صمد» گفت. او توضیح داد که بعد از تشکیل جلسه شورای تأمین استان به ما اعلام شد که احتمال ورود متهم متواری به انار وجود دارد که بر همین اساس همه نیروهای پلیس و سپاه بسیج شدند.صالحی توضیح داد که سرانجام متهم در حالی که با یک موتور فاقد چراغ وارد منطقه شده بود را ردزنی کردند. به گفته فرماندار شهرستان انار متهم وقتی خود را در محاصره ماموران دید اقدام به خودزنی کرد. صالحی تأکید کرد که جراحات و خودزنی متهم به میزانی نبود که به وخامت حال او منجر شود و احتمال زنده ماندنش بیشتر از خطر مرگ اوست. در حال حاضر متهم تحت درمان قرار دارد و به نظر می‌رسد که وضعیت جراحات او کنترل شده است. همچنین دادستان رفسنجان نیز درباره این واقعه اظهارنظر کرده است. ایمان شهسواری گفته است: مرتکب قتل‌های رفسنجان تحت مصرف شدید روانگردان شیشه بوده است.
با این حال باید منتظر بود تا تحقیقات مقدماتی پلیس انجام گیرد و اطلاعات بیشتری از این ماجرا منتشر شود تا به واقع دریابیم آیا «صمد» صرفاً تحت تأثیر «شیشه» بوده است یا نقشه‌هایی هم در سر داشته است.
یادآور قتل‌های جهان‌آباد فهرج
۱۰ نفر جان باخته‌ای که ضربه‌های «صمد» رقم زده است یادآور شامگاه دومین روز زمستان ۱۳۹۵ در روستای جهان‌آباد فهرج است. آن شب نیز ۱۰ نفر در این روستا به ضرب گلوله به قتل رسیدند. اما در آن ماجرا انگیزه اولیه قاتل انتقامجویی از خانواده همسرش بود. در آن ماجرا جوانی ۲۶ ساله با اسلحه کلاشینکف به سراغ خانواده همسرش رفت. همسرش قصد داشت از او جدا شود و همین موضوع باعث خشمش شده بود. این جوان خانواده همسرش که در‌واقع خانواده خاله‌اش بودند را به ضرب گلوله قتل‌عام کرد و علاوه بر پدر و مادر همسرش و همین‌طور خواهر و برادران او چند تن از همسایه‌ها را نیز که آن شب در خانه خاله‌اش بودند به قتل رساند.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:

،





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *