پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | هشدار قرمز به ایران

سازمان هواشناسی از تشدید رگبار و رعدوبرق و وزش باد در بسیاری از استان‌های کشور خبر داد

هشدار قرمز به ایران





هشدار قرمز به ایران

۹ مرداد ۱۴۰۱، ۱:۰۶

بارش‌ شدید باران و وقوع سیلاب ۲۰ استان کشور را تحت تاثیر قرار داده است. برابر اعلام سازمان هواشناسی ادامه فعالیت سامانه موسمی مانسون طی روزهای آینده ناپایداری‌های جوی در نیمه جنوبی کشور را پی خواهد داشت. در همین حال مسئولان مدیریت بحران کشور بار دیگر به هموطنان هشدار دادند در مناطق خطرناکی چون حاشیه رودخانه‌ها حضور نیابند. حالا گویی چند روز پس از آغاز بحران مدیریت بحران در استان‌ها ابعاد حوادث پیش رو را بهتر درک کرده است.

 

سازمان هواشناسی نسبت به تداوم، گسترش و تشدید فعالیت سامانه موسمی، رگبار و رعدوبرق و وزش باد شدید به‌ویژه در ساعات بعدازظهر، تگرگ، صاعقه و در مناطق مستعد خیزش گردوخاک هشدار داد. بنا به گزارش این سازمان روز یکشنبه (۹ مرداد ماه) در نیمه جنوبی و نیمه شرقی خوزستان، نیمه غربی و نیمه جنوبی کرمان، مرکز و جنوب سیستان و بلوچستان، شمال هرمزگان، نیمه غربی و نیمه جنوبی فارس و نیمه شرقی بوشهر و در روز دوشنبه (۱۰ مرداد ماه) در نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، فارس، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، غرب و مرکز کرمان، نوار شرقی خوزستان بارش تگرگ، رگبار و… مورد انتظار است. بر اثر این مخاطرات وقوع سیلاب، طغیان رودخانه‌ها، آبگرفتگی گسترده، آبگرفتگی منازل در مناطق مستعد، اختلال در ناوگان حمل و نقل، کاهش شعاع دید، احتمال تخریب پل و مسدود شدن جاده، خسارت به صنعت کشاورزی و شکستن درختان و تیرهای برق پیش‌بینی می‌شود. سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌های احتمالی آماده‌باش کلیه دستگاه‌های امدادی و اجرایی مانند فرمانداری‌ها، شهرداری‌ها، راهداری، وزارت نیرو، وزارت جهاد کشاورزی و غیره جهت مقابله با خسارت احتمالی، تخلیه هموطنان از نواحی حادثه خیز مانند بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پاکسازی کانال‌ها و آبراه‌ها، بازگشایی دهانه پل‌ها و پاک‌سازی آبروهای منازل، اجتناب از تردد و توقف در حاشیه مسیل‌ها و جمع آوری وسایل و تجهیزات از اطراف رودخانه‌ها، اجتناب از سفر به مناطق حادثه‌خیز، عدم جابجایی عشایر کوچ‌رو و جمع آوری دام‌ها از حاشیه رودخانه‌ها را توصیه می‌کند.
همچنین به بنا به اعلام رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر شمار جانباختگان سیل‌ در کشور به ۶۱ تن رسید. به گزارش ایسنا، مهدی ولی‌پور گفت: با کشف چند جسد دیگر که در پی سیل روزهای اخیر دچار حادثه شده بودند، شمار فوت شدگان سیل در کشور از ابتدای مرداد ماه تا کنون به ۶۱ نفر رسید. او درباره افراد مفقود شده نیز گفت: با جمع‌بندی تازه‌ترین گزارش‌های مفقودی در سراسر کشور در حال حاضر ۳۲ نفر مفقود هستند که تلاش برای یافتن آنها از سوی عوامل سازمان امدادونجات جمعیت هلال احمر در حال انجام است.
در همین حال رئیس سازمان مدیریت بحران کشور درباره سیل خسارت‌بار امام‌زاده داود گفت: در سیلاب منطقه امامزاده داوود، یک دستگاه خودروی پارک شده در یکی از ساخت و سازهای غیرمجاز واقع در حریم تنگه به کانال افتاد و مچاله شد و مسیر کانال را مسدود کرد، همین مسئله از دلایل اصلی بالا زدن سیلاب و افزایش قابل توجه خسارات شد.
به گزارش ایمنا، محمدحسن نامی ضمن اشاره به سیل اخیر امام‌زاده داوود، گفت: حوضه آبریز بالادست امامزاده داوود (ع) که متشکل از ۹ دره است که در نهایت به تنگه ذیل امام‌زاده ختم می‌شود و زمانی که بارش عادی و کمی فراتر از شرایط عادی باشد، این تنگه برای عبور آب مناسب است. در تشریح دلیل شدت گرفتن خسارات سیل امام‌زاده داوود (ع) افزود: ساخت و سازهای غیرقانونی توسط افراد غیربومی در بالای حیاط شمالی امام‌زاده سبب شده است تا حریم عبور آب مورد تعرض قرار گرفته و شرایط برای گذر جریان مهیا نباشد. رئیس سازمان مدیریت بحران کشور تصریح کرد: به معنای دیگر، ساخت‌وسازهای غیرمجاز سبب شده تا تنگه به وجود آمده در امامزاده داوود (ع) گنجایش عبور آب را از دست بدهد.
او در بیان یکی از دلایل اصلی افزایش خسارات سیل اخیر در امامزاده داوود (ع) گفت: یک دستگاه خودروی پارک شده در یکی از ساخت و سازهای غیرمجاز واقع در حریم تنگه بر اثر سیلاب به کانال افتاده، مچاله شده و بدین ترتیب مسیر کانال را مسدود کرده است که همین مسئله یکی از دلایل اصلی بالازدگی سیلاب و افزایش قابل توجه خسارات در سیل امام‌زاده داوود است. نامی تاکید کرد: اگر این انسداد در مسیر کانال توسط این خودرو انجام نمی‌شد، میزان خسارات به مراتب کمتر از شرایط فعلی بود. او ضمن رد تأثیر لایروبی بر شدت خسارات سیلاب گفت: شیب گذر آب در این مناطق بسیار زیاد است و عملاً ما در آن مسیر گل و لای برجای مانده نداریم که نیاز به لایروبی باشد، بر این مبنا این فرضیه که نبود لایروبی شدت خسارات را افزایش داده اصلاً صحیح نیست. رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: در طول هشت سال گذشته شاهد ۹ سیلاب در منطقه امام‌زاده داوود (ع) بودیم که دو بار هم حتی منجر به خسارت جدی به ساختمان امام زاده شده است.
هشت مفقودی کرمان پیدا شدند
به دنبال وقوع سیلاب در استان کرمان بیش از سه هزار ۵۰۰ نفر در ۱۰۶ شهر و روستا امدادرسانی شدند و از ۲۰ مفقودی در سیل های اخیر تاکنون هشت نفر از مفقودی‌ها توسط نیروهای هلال احمر پیدا شدند. همچنین جاری شدن سیلاب باعث ایجاد خسارت به تاسیسات زیربنایی مازندران شد و به گفته مسئولان بخش عمده این خسارت‌ها مربوط به شهرستان چالوس است. سیل در یزد و سیستان و بلوچستان، خوزستان و… خسارات زیادی به جا گذاشته است. در این شرایط هنوز ماجرای سامانه مونسون با کشور ما تمام نشده و باید در روزهای آینده هم بسیاری از استان‌ها در آماده‌باش به سر ببرند.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

مطالب مرتبط

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

۲۲ استان کشور تا پایان هفته بارش برف و باران سنگین را تجربه می‌کنند

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

هوای ۴ شهر خوزستان در وضعیت ناسالم تنفسی قرار گرفت

هوای ۴ شهر خوزستان در وضعیت ناسالم تنفسی قرار گرفت

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

گزارش «پیام ما» از نشست بررسی کاربرد فناوری‌های نوین در صنایع خلاق

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

مسافران قطار مرگ

گروهی از زنان مکزیک جان خود را برای رساندن غذا به مهاجران به خطر می‌اندازند

مسافران قطار مرگ

چتر سیاه بر آسمان اهواز

دود نیشکرهای سوخته هوای خوزستان را آلوده کرد

چتر سیاه بر آسمان اهواز

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

کشمکش‌ بین ارگان‌های دولتی و تولیدکنندگان کمبود شیرخشک را تشدید کرد

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

موضع‌گیری دوگانه  دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

وزیر نیرو و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با معاون رئیس‌الوزرای طالبان دیدار کردند

موضع‌گیری دوگانه دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

میراث «غزه» زیر بمباران

فعالان جهانی هشدار می‌دهند

میراث «غزه» زیر بمباران

فصل انارچینی

پیگیری برای ثبت یک میراث ناملموس ادامه دارد

فصل انارچینی

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *