پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | هشدار سیل به ساکنان جنوب

سامانه بارشی «مونسون» به شرق فارس، هرمزگان، جنوب کرمان و جنوب سیستان و بلوچستان می‌رسد

هشدار سیل به ساکنان جنوب

سه‌روز پس از سیل رودبال استهبان مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان فارس از پایان عملیات جستجو برای آخرین قربانی این سیل خبر داد





هشدار سیل به ساکنان جنوب

۴ مرداد ۱۴۰۱، ۰:۰۰

پیام ما | «مونسون» هر سال تابستان می‌آید، بدون حتی یکبار غیبت هر سال می‌آید ولی گویا بسیاری فراموش کردند که «مونسون» چقدر بی‌رحمانه در تابستان می‌تازد. «سیل» همراه همیشگی «مونسون» است و فراموشی این پدیده سبب شد تا امسال شاهد قربانی شدن ۲۲ نفر در سیل ناشی از آن در «استهبان» شویم.

 

سه‌روز پس از سیل رودبال استهبان مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان فارس از پایان عملیات جستجو برای آخرین قربانی این سیل خبر داد. این در حالی است که در همین حال جیرفت در جنوب استان کرمان و جنوب سیستان و بلوچستان نیز گرفتار سیل شده است. «احمد بلندنظر» سرپرست فرمانداری جیرفت گفته است : راه‌های روستایی زمین حسین و به‌بحرآسمان در حوزه ساردوئیه به دلیل سیلاب شب گذشته هنوز مسدودند.
پدیده مونسون در تابستان بر روی اقیانوس هند تشکیل می‌شود که بارش های شدید به دنبال دارد و اثرات آن علاوه بر جنوب استان سیستان و بلوچستان در کرمان و فارس هم دیده می‌شود. در همین حال عمان و یمن هم این روزها گرفتار سیل‌های ناشی از مونسون است.
مردمان مناطق جنوبی سیستان و بلوچستان و کرمان معتقدند منافع سیل بسیار بیشتر از ویرانی‌های آن است اما نکته اینجاست که ما فراموش می‌کنیم این ما هستیم که باید با قوانین طبیعت خودمان تطبیق دهیم نه برعکس آن.

مدیرکل هواشناسی استان کرمان: سامانه‌های مونسون از هند در حال نزدیک شدن به کشور است و استان کرمان بارش‌های خوبی طی این سامانه خواهد داشت

پایان عملیات تجسس
حسین درویشی مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان فارس اعلام کرد: بخشی از پیکر آخرین مفقودی سیل استهبان که دختربچه‌ای یک ساله است، توسط تیم های جستجو و نجات پیدا شد. این در حالی بود که تا روز یکشنبه جسد ۲۱ نفر کشف شد و تلاش برای یافتن اثری از دختربچه یک ساله ادامه یافت.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان فارس همچنین به ایرنا گفت: حوالی ساعت ۹:۳۰ صبح دوشنبه سوم تیرماه و پس از ۷۵ ساعت تلاش بی‌وقفه بخشی از پیکر آخرین مفقودی سیل استهبان پیدا شد و به این ترتیب پیکر هر ۲۲ تن مفقودی سیل روز جمعه منطقه رودبال استهبان تحویل شد.
جاده‌های بلوچستان تحت تأثیر سیل
سرهنگ احمد شیرانی رییس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی گفت: همچنین در جنوب استان سیستان و بلوچستان طغیان رودخانه سبب بسته شدن جاده ایرانشهر – مهرستان شده است. او درباره انسداد شریانی محورها اضافه کرد: محور ریگان-ایرانشهر تنها محوری است که به صورت شریانی مسدود است.
در همین حال علیرضا شهرکی مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به فعالیت سامانه بارشی مونسون تمامی دستگاه های مسئول در مدیریت بحران در محل مستقر بوده تا در صورت بروز بحران در کمترین زمان ممکن امداد‌رسانی انجام شود.
شهرکی همچنین درباره بارندگی به ایرنا توضیح داد: از ابتدای تیرماه تاکنون بیشترین مقدار بارندگی مربوط به چاه کمال ۸۹ میلی‌متر، آپگاه نیکشهر ۱۱۸ میلی‌متر، ایرانشهر ۴۴ میلی‌متر و دهیرک ۱۲۳ میلی‌متر گزارش شده همچنین فعالیت سامانه بارشی نیز در این هفته شدیدتر خواهد شد.
شهرکی همچنین گفت: با توجه به پیش‌بینی فعالیت این سامانه بارشی در کشور افغانستان و احتمال جاری شدن روان آب در رودخانه هیرمند مقرر شد تا شرکت آب منطقه‌ای استان نسبت به پاکسازی و لایروبی مسیر جریان و هدایت حداکثری آب به چاه نیمه ها نیز اقدام کنند.
مونسون با بیشترین اثرگذاری در کرمان
محمد نکوآمال مدیرکل هواشناسی استان کرمان درباره تأثیرات پدیده مونسون بر این خطه گفت: سامانه های مونسون از هند در حال نزدیک شدن به کشور است و استان کرمان بارش های خوبی طی این سامانه خواهد داشت. این سامانه اکنون در کشور هند فعال است و روز سه شنبه هفته جاری می‌توانیم این بارش ها را به صورت ملموس‌تر در استان داشته باشیم.
مدیرکل هواشناسی استان کرمان ادامه داد: روز چهارشنبه سامانه مونسون در استان کرمان تقویت می شود و بارش ها و فعالیت این سامانه طی چند سال گذشته در استان بی‌سابقه خواهد بود.
او به مردم بافت و کهنوج هشدار داد و گفت: هسته مرکزی سامانه موسوم به مونسون شهرستان بافت و کهنوج را تحت تاثیر قرار خواهد داد و این شهرستان ها بارش‌های شدیدی را تجربه می‌کنند و به احتمال فراوان دچار خسارت می‌شوند.
در همین حال مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمان نیز به ایرنا گفت: رودخانه زهکلوت ایستگاه باران سنجی نداشت به این علت که این رودخانه دایمی نبوده و احتمال سیلاب ضعیف بوده است.
علی رشیدی افزود: ایستگاه‌های مجاور این منطقه نیز یکی بارش یک میلیمتری و دیگری بارش پنج و نیم میلیمتری و سه ایستگاه این منطقه بارش صفر را نمایش دادند که آمار نشان می دهد بارش‌ها در این منطقه نقطه ای بوده و مناطق مختلف را درگیر نکرده است.
او یادآور شد: این رودخانه با دبی ۳۰ متر مکعب در ثانیه آب دارد و بسیار کوچک است و حجم کلی آب در این رودخانه طی سال گذشته نیم میلیون مترمکعب بوده، در حالی که ۵۷۰ میلیون مترمکعب آب به سد نسا وارد شده است.
رشیدی عنوان کرد: سد بافت، نسا و جیرفت امسال شاهد بارندگی خوبی خواهند بود اما طی سامانه جدید بارشی احتمالا فقط در سد بافت نیاز به مدیریت و تخلیه آب خواهیم داشت.
او با اشاره به احتمال جاری شدن سیلاب و ضرورت انجام اقدامات شرایط ویژه و خاص برای استان گفت: ضمن اطلاع رسانی ویژه در طول سامانه مونسون، تمام استان مشمول بارندگی می‌شود و باید در حالت آماده باش باشند.
مدیرعامل آب منطقه ای استان کرمان تصریح کرد: ضمن بازگشایی مسیر رودخانه‌ها به عشایر نیز اطلاع‌ دهیم که سیلاب وارد محل زندگیشان نشود.
لزوم هشدار جدی به مردم
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمان نیز در این نشست با اشاره به سیل گذشته که آسمان آفتابی بود و هشدارهای زیادی دادیم گفت: افراد مناطق سیل خیر را تخلیه نکردند و حتی ۲ تن را سیل با خود برد.
رضافلاح افزود: باید آنقدر هشدارها زیاد و جدی باشد که مردم احساس ترس کنند تا اقدامات لازم را در برابر سیل انجام دهند.
او تاکید کرد: با ۱۵ سانتیمتر سیل تعادل خودرو از بین می‌رود، ۳۰ سانتیمتر آن را شناور می‌کند و آب ۶۰ سانتیمتری خودرو را با خود می‌برد و اتفاقی که در گلباف افتاد همین‌گونه بود.
فلاح افزود: سیل ریگان و کیسکان بافت به صورت کامل در ارتفاعات بود لذا باید تدابیر لازم در این مناطق اندیشیده شود.
توصیه‌هایی به جزآماده‌باش
در حالی که علاوه بر استان‌های سیستان و بلوچستان و کرمان استان‌ هرمزگان نیز برای مواجهه با مونسون و باران‌هایش به حال آماده‌باش درآمده سازمان هواشناسی توصیه‌هایی به ویژه برای کشاورزان و پرورش‌دهندگان ماهی داشته است. در توصیه این سازمان اقدام‌هایی که در ادامه می‌خوانید تأکید شده است :‌ باز کردن خروجی کرت‌های شالیزاری در مرحله رسیدن جهت جلوگیری از ماندابی شدن مزرعه، تسریع در برداشت شالیزارهای رسیده (ارقام زودرس) قبل از شروع بارندگی، کاهش غذادهی استخرهای پرورشی به نصف نرمال با توجه به ابری بودن و بارندگی، عدم آبیاری مزارع سویا و پنبه به دلیل وقوع بارندگی، زهکشی و پاکسازی مسیر آبیاری باغات و مزارع با توجه به بارش ها، عدم انجام آبیاری، محلول پاشی و سم پاشی با توجه به وقوع بارش‌ها بویژه در مزارع گندم استان اردبیل و مرکبات استان های شمالی، انجام آبیاری در خاک‌های شور بعد از وقوع باران به منظور آب‌شویی شوری از محیط ریشه، تسریع در انتقال محصولات برداشت شده به مکان‌های مسقف، کنترل دما و رطوبت انبارها با توجه به افزایش رطوبت، جهت جلوگیری از خسارت بیماری‌های قارچی، عدم استفاده از آب باران برای دام‌ها، جلوگیری از ورود آب گل‌آلود به استخرها با توجه به حجم بالای روان آب و سیلابی شدن رودخانه‌ها، تنظیم دریچه‌های ورودی و خروجی آب استخرها با توجه به رخداد بارندگی.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *