سایت خبری پیام ما آنلاین | درخواست سینماگران برای تغییر رویه دستگاه‌های امنیتی

١٧ صنف خانه سینما درباره سینماگران بازداشتی بیانیه دادند

درخواست سینماگران برای تغییر رویه دستگاه‌های امنیتی





درخواست سینماگران برای تغییر رویه دستگاه‌های امنیتی

۲۲ تیر ۱۴۰۱، ۰:۰۰

بازداشت مصطفی تاجزاده کنشگر سیاسی اصلاح‌طلب که همزمان با دستگیری محسن رسول‌اف و مصطفی آل‌احمد دو سینماگر و فیلمساز، در حالی با واکنشی گسترده همراه شد که شامگاه یکشنبه همچنین اخباری در خصوص بازداشت شماری از مادران کشته‌شدگان و جانباختگان حوادث تلخ آبان‌ماه ۹۸ منتشر شد. اخباری که اگرچه هنوز جزئیات بیشتری از آن در دست نیست اما روز گذشته خبرگزاری فارس آن را تایید کرد. مقام آگاهی که منبع این خبرگزاری است، بازداشت‌شدگان را «تعدادی از عناصر مجری دستورات بیگانگان و رابطان ضد انقلاب آن‌ها»، توصیف کرده است: «افراد بازداشت شده با پوشش دادخواهی به یک عنصر متصل با سرویس جاسوسی بیگانه ارتباط گرفته و از یک رابط مالی خارجی پول دریافت می‌کردند تا اغتشاش و ناامنی در کشور ایجاد نمایند.» خانواده برخی از این بازداشت‌شدگان هم با انتشار تصاویر و ویدیوهایی در شبکه‌های اجتماعی مدعی این شده‌اند که «مادران آبان» هر کدام در منزل خود بازداشت شده‌اند.

سینماگران با ابراز نگرانی از وضعیت همه سینماگرانی که «واکنش دلسوزانه‌شان پس از فاجعه متروپل آبادان، مورد سوءتعبیر نهادهای مربوطه قرار گرفته و آن را تهدیدی برای کشور قلمداد کرده‌اند»، از همه نهادهای ذیربط خواستند که «تغییر رویه در برخوردهای این چنینی» در دستور کار قرار گیرد

اما همزمان با انتشار این اخبار، ۱۷ صنف خانه سینما نیز در اطلاعیه به دستگیری سینماگران واکنش نشان دادند. بر این اساس در حالی که پس بازداشت محمد رسول‌اف و مصطفی آل‌احمد، ظاهراً جعفر پناهی نیز بازداشت شده، این ۱۷ صنف خانه سینما ضمن ارتباط با وکلا و خانواده بازداشت‌شدگان و پیگیری وضعیت ایشان، از مراجع قضایی و مقامات ارشد کشور به‌ویژه رئیس‌جمهوری و رئیس قوه قضائیه خواستند که رعایت حقوق اعلام‌شده در قانون اساسی و حق شهروندی سینماگران بازداشت‌شده رعایت شود. آنان در این اطلاعیه آورده‌اند: «اصرار داریم هرچه زودتر وضعیت ایشان معلوم و شرایط آزادی آنها فراهم شود.» سینماگران با ابراز نگرانی از وضعیت همه سینماگرانی که «واکنش دلسوزانه‌شان پس از فاجعه متروپل آبادان، مورد سوءتعبیر نهادهای مربوطه قرار گرفته و آن را تهدیدی برای کشور قلمداد کرده‌اند»، از همه نهادهای ذیربط خواستند که «تغییر رویه در برخوردهای این چنینی» که به باور آنان «انعکاس نامناسبی در سپهر فرهنگی کشور دارد» در دستور کار قرار گیرد. صنوف خانه سینما اضافه کردند: «معتقدیم هر اقدامی اگر ابتدا از طریق هماهنگی با نهادهای صنفی پیگیری شود، موجب گفت‌وگوی موثر با فیلمسازان متعهد و دلسوز، پیشگیری از سوتفاهم‌ها و ارتقای فعالیت‌های فرهنگی دلسوزانه می‌شود.»

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *