پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | بلوط‌ها را نجات دهید

شماری از مردم یاسوج در تجمعی خواستار اقدام فوری مسئولان برای نجات جنگل‌های زاگرس شدند

بلوط‌ها را نجات دهید





بلوط‌ها را نجات دهید

۱۸ تیر ۱۴۰۱، ۰:۰۰

شماری از مردم یاسوج در اعتراض به «کم‌توجهی دستگاه‌های اجرایی به مشکلات درختان بلوط» دیروز جمعه تجمعی برگزار کردند. دوستداران محیط زیست و منابع طبیعی در این تجمع پلاکاردهایی در دست داشتند که در بیشتر آنها از مسئولان خواسته بودند به وضعیت نگران کننده جنگل‌های زاگرس توجه کنند. روی یکی از پلاکاردها برای جلب توجه مسئولان این جمله نوشته شده بود: «بلوط روسری‌اش افتاده است.» برخی دیگر هم در شعارهایشان «از قطع درختان و درست کردن ذغال» انتقاد کرده بودند. اما نگرانی اصلی تجمع‌کنندگان مساله این روزهای بلوط‌هاست.
«پروانه برگخوار سفید بلوط» به جان بلوط‌ها افتاده و با خوردن برگ‌های آنها بحران جدیدی رقم زده است. «پیام ما» پیش از این درباره راهکارهای مسئولان برای نجات جنگل‌های زاگرس نوشته بود: «محلول ‌«بی‌تی» قرار است در زاگرس معجزه کند،‌ دارویی که برخی معتقدند آفت را فلج می کند و درخت را زنده!‌ با این حال گروهی از کارشناسان معتقدند داروی شفابخش، زهری است که نه تنها آفت، بلکه سایر زیستمندان منطقه را هم گرفتار کرده و به این ترتیب تعادل زیستی شکننده در زاگرس را بیش از پیش بر هم می‌زند.» در شرایطی که کارشناسان بر سر روش مقابله با این بحران هم توافق نظر ندارند؛ سرپرست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری از تامین اعتبار برای مقابله با این آفت سخن گفته است.

نگرانی اصلی تجمع‌کنندگان مساله این روزهای بلوط‌هاست. «پروانه برگخوار سفید بلوط» به جان بلوط‌ها افتاده و با خوردن برگ‌های آنها بحران جدیدی رقم زده است

دو روز قبل پایگاه اطلاع رسانی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری از بازدید عباسعلی نوبخت، سرپرست این سازمان از جنگل های کهگیلویه و بویراحمد خبر داد. بنا به این گزارش، نوبخت گفته است: کانون‌ها و نقاط آلوده دچار آفت پروانه برگ‌خوار سفید در جنگل های زاگرس کشور شناسایی شده و عملیات مبارزه با این آفت در دست اقدام است. نجات جنگل های زاگرس از آفت یکی از اولویت های دولت است و تمام تلاش خود را رفع این بحران انجام خواهیم داد.
نوبخت اعلام کرده است: «سطح جنگل های بلوط استان کهگیلویه و بویراحمد بیش از ۸۷۴ هزار و ۱۶ هکتار است که تاکنون ۲۶ هزار هکتار آن دچار آفت پروانه برگ‌خوار سفید شده است. بر اساس برآورد کارشناسان برای مبارزه با هر هکتار سطح آفت پروانه برگ‌خوار سفید بیش از ۴۰ میلیون ریال اعتبار نیاز است.»
سرپرست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: برای مبارزه با آفت جنگل‌های زاگرس کمیته‌ای تشکیل شده است. نوبخت از مردم خواسته است در پایش و اطلاع‌رسانی درباره کانون‌های آلوده به آفت برگ‌خوار کمک کنند.
پیش از این یزدانفر آهنگران کارشناس بخش حفاظت سازمان منابع طبیعی به «پیام ما» گفته است که فعلا راهکار طبیعی برای کنترل آفت وجود ندارد: «درست است در شرایط طبیعی جنگلی (اگرچه زاگرس چندان طبیعی هم نیست!) دشمنان طبیعی اعم از زنده و غیر زنده در کنترل جمعیت آفت بسیار موثرند و در کوتاه‌مدت ممکن است جمعیت آفت را به حالت تعادل برگردانند ولی همچنان که شرایط اقلیمی پیش آمده در افزایش جمعیت آفت موثر بوده به همین نسبت در کاهش جمعیت دشمنان طبیعی زنده (شکارگرها، پارازیتوئیدها و پاتوژنها یا بیمارگرها) هم اثرگذارند زیرا این عوامل کنترل کننده طبیعی بیشتر در شرایط سایه، خنک و رطوبت متوسط فعال شده و به جستجوی غذای خود (که مراحل زیستی این آفت باشند) می‌پردازند از این رو فعلا شرایط برای کنترل طبیعی اصلا فراهم نیست.»
در همین حال حسین رجائی حشره‌شناس و مدیر بخش تحقیقات پروانه‌شناسی موزه تاریخ طبیعی اشتوتگارت آلمان هم به «پیام ما» گفته بود که بهتر است به سراغ راهکارهای طبیعی برویم. به گفته این محقق مبارزه شیمیایی یا مبارزه بیولوژیک به سبکی که در مزارع کشاورزی با استفاده از محلول های بی‌تی انجام می‌شود در محیط طبیعی ناکارآمد و بسیار مخرب است. چراکه محلول هایی شبیه بی‌تی یا سایر سموم، تمام دشمنان طبیعی که فعالانه در حال نبرد برای کنترل این آفت هستند را هم تحت تاثیر قرار داده و مستقیم یا غیرمستقیم آنها را از بین می‌برد. با این بدترین انتخاب، تعادل اکولوژیک محیط بیش از پیش بهم خورده و در سال‌های آتی به جای یک آفت با تعداد بیشتری گونه آفت مواجه می‌شویم.
به گفته او اگر زنبور مناسب برای مبارزه زیستی شناسایی شود، پرورش این زنبورها کار چندان پیچیده‌ای نیست و به راحتی امکان‌پذیر است. او اضافه می‌کند: در یک اتاق سه در چهار با کنترل رطوبت و دما می‌توان زنبورها در تعداد زیاد تکثیر و در فصل مناسب رهاسازی کرد. آنها به شکل هدفمند تخم‌های خود را در بدن لارو شب‌پره می‌گذارند و لاروها را از بین می‌برند. این روش نه تنها در مقایسه با محلول‌پاشی ارزان‌تر است، بلکه خطرات محیط زیستی آن روش‌ها را هم ندارد.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *