پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | پنجره دیپلماسی باز است

رئیس جمهور در آیین دریافت استوارنامه سفیران جدید سوئیس و ویتنام نسبت‌ به بدعهدی آمریکا و تروئیکای اروپایی انتقاد کرد

پنجره دیپلماسی باز است

وزیر امور خارجه ایران و فرانسه به‌صورت تلفنی درباره مذاکرات احیای برجام گفت‌وگو و تبادل‌نظر کردند





پنجره دیپلماسی باز است

۱۴ تیر ۱۴۰۱، ۰:۰۰

رئیس دولت سیزدهم در آئین دریافت استوارنامه سفیر جدید سوئیس با بیان اینکه آمریکا باید تصمیم بگیرد که به الزامات مذاکره و توافق پایبند باشد، اظهار داشت: اقدام آمریکا و سه کشور اروپایی در پیشنهاد صدور قطعنامه در شورای حکام در زمانی که مذاکره برای توافق در جریان است، اقدامی غیرمسئولانه و ناقض روح مذاکره و توافق و بیانگر تناقض رفتاری آنها است. این در حالی بود که دیروز وزیران خارجه ایران و فرانسه نیز در باره مذاکرات احیای برجام و مذاکرات دو روزه دوحه به صورت تلفنی گفت‌وگو کردند.

 

ابراهیم رئیسی گفته «آمریکا باید تصمیم بگیرد که به الزامات مذاکره و توافق پایبند باشد» رئیس دولت سیزدهم که دیروز در آئین دریافت استوارنامه سفیر جدید سوئیس، «پیشنهاد صدور قطعنامه علیه ایران در حین مذاکره» را اقدامی «غیرمسئولانه و ناقض روح مذاکره و توافق» خوانده، معتقد است این اقدام آمریکا و سه کشور اروپایی، «بیانگر تناقض رفتاری آنها است.» او البته در عین حال با اشاره به قدمت بیش از ۱۰۰ ساله روابط دو کشور ایران و سوئیس، گفت: «ایران آماده گسترش حداکثری روابط با همه کشورها از جمله سوئیس در عرصه‌های تجاری، اقتصادی و سیاسی است.» رئیسی همچنین با اشاره به نقش دیپلماتیک سفارت سوئیس در تهران افزود: «آمریکا و کشورهای اروپایی در قبال ایران گرفتار اشتباه محاسباتی هستند و امیدوارم شما واقعیات ایران را به دولت متبوع و دیگر کشورها منتقل کنید تا متوجه شوند که ایران به‌رغم دشمنی‌ها، به پیشرفت خود ادامه داده و سیاست‌های سلطه‌طلبانه آنها اثر معکوس گذاشته است.» این در حالی بود که سفیر جدید سوئیس نیز در این مراسم گفت: «ایران و سوئیس در بیش از ۱۰۰ سال سپری شده از برقراری روابط دیپلماتیک، همواره تعاملات و همکاری‌های مثبت و سازنده‌ای با یکدیگر داشته‌اند.» نادین اولیویری لوزانو با اشاره به نقشه راه روابط تهران و برن خاطرنشان کرد: «به‌عنوان سفیر سوئیس برنامه اصلی من تلاش برای گسترش روابط با جمهوری اسلامی ایران است.»

ابراهیم رئیسی گفته «آمریکا باید تصمیم بگیرد که به الزامات مذاکره و توافق پایبند باشد!» رئیس دولت سیزدهم که دیروز در آئین دریافت استوارنامه سفیر جدید سوئیس، «پیشنهاد صدور قطعنامه علیه ایران در حین مذاکره» را اقدامی «غیرمسئولانه و ناقض روح مذاکره و توافق» خوانده، معتقد است این اقدام آمریکا و سه کشور اروپایی، بیانگر تناقض رفتاری آنها است

اما رئیسی روز گذشته علاوه بر شرکت در آیین دریافت استوارنامه سفیر جدید سوئیس در تهران، در جلساتی با حضور سفیران اکرودیته لیتوانی و ویتنام نیز شرکت کرد و بر «لزوم اجرای تعهدات کشورهای غربی نسبت به ایران» تاکید کرد. رئیسی در دیدار سفیر آکرودیته لیتوانی اظهار با اشاره به ظرفیت‌های دو کشور برای ارتقای روابط و همکاری‌های اقتصادی و تجاری با یکدیگر، گفت: «جمهوری اسلامی ایران طبق تایید همه ناظران به تعهدات خود در توافق عمل کرده، اما در عوض آمریکا از این توافق خارج شده و کشورهای اروپای نیز از عمل به تعهدات خود تخطی کرده‌اند.» رئیسی بار دیگر اقدام آمریکا و کشورهای اروپایی برای پیگیری صدور قطعنامه علیه کشورمان از سوی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حین مذاکرات را وقیحانه و بر خلاف الزامات مذاکره و توافق توصیف و تصریح کرد: «رفع تحریم‌های ظالمانه علیه ایران زمینه توافق و همکاری را فراهم خواهد کرد.»
سفیر آکرودیته لیتوانی نیز در این مراسم خواستار گسترش روابط و ارتقای سطح همکاری‌های اقتصادی و تجاری ایران با کشورهای عضو اتحادیه اروپا و از جمله لیتوانی شد. ریکارداس دیگوتیس گفت: «به عنوان عضوی از اتحادیه اروپا تاکید می‌کنم که زمینه و فرصت مناسبی برای توسعه هر چه بیشتر روابط با جمهوری اسلامی ایران وجود دارد.» این در حالی بود که ابراهیم رئیسی در ادامه روز گذشته در آئین دریافت استوارنامه سفیر جدید ویتنام نیز گفت: «تاریخ هیچ‌گاه جنایت‌های آمریکا علیه ملت ویتنام را از یاد نخواهد برد.» رئیس دولت سیزدهم با اشاره به برگزاری منظم جلسات کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و ویتنام، گفت که این جلسات می‌تواند به یافتن راهکارهای به فعلیت رساندن ظرفیت‌های دو کشور در عرصه‌های کشاورزی، فناوری، حمل و نقل و دیگر عرصه‌ها کمک کند. ابراهیم رئیسی با اشاره به روابط دوستانه میان تهران – هانوی، با بیان اینکه ویتنامی‌ها را مردمی می‌شناسیم که در مقابل استعمار و سلطه‌طلبی ایستادگی کردند، گفت که ایران و ویتنام در این زمینه مواضع نزدیکی به یکدیگر دارند. سفیر جدید ویتنام نیز در این مراسم ایرانیان را مردمی صلح‌دوست با فرهنگ و تمدنی غنی و تاریخی توصیف کرد. لونگ کوک هویی با قدردانی از سیاست خارجی فعال جمهوری اسلامی ایران و اولویت قائل شدن برای توسعه روابط با همه کشورهای منطقه و جهان تصریح کرد: «ایران با وجود سال ها تحریم و فشار به پیشرفت‌ها و دستاوردهای بسیار درخشانی دست یافته است.»
اما در حالی که در 24 ساعت گذشته و در جریان آیین دریافت استوارنامه سفیران سوئیس، ویتنام و سفیر آکرودیته لیتوانی، رئیس دولت به مذاکرات احیای برجام اشاره کرد و خواهان پایبندی طرفین غربی به تعهداتشان شد، وزیر امور خارجه دولت سیزدهم نیز در گفت‌وگوی تلفنی با همتای فرانسوی خود گفت: «ارزیابی تهران از گفتگوهای اخیر دوحه مثبت است.» حسین امیرعبدالهیان که «مسیر دیپلماسی» را همچنان گشاده و فراخ می‌داند، در گفت‌وگو با کاترین کولونا در خصوص مهمترین موضوعات مورد اهتمام دو کشور در عرصه دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی به‌صورت تلفنی گفت‌وگو و تبادل نظر کردند. امیرعبدالهیان با تبریک انتصاب خانم کاترین کولونا به‌عنوان وزیر امور خارجه فرانسه، ابراز امیدواری کرد با تلاش دو طرف، شاهد توسعه مناسبات در عرصه های گوناگون باشیم. او بر آمادگی کشورمان برای ارتقای سطح همکاری ها بر اساس احترام و همکاری متقابل تاکید کرد. رئیس دستگاه دیپلماسی ایران با اشاره به گفتگوهای رفع تحریم‌ها در وین و دوحه اظهار کرد: «ارزیابی ما از گفتگوهای اخیر دوحه مثبت است. اما باید دید طرف آمریکایی چگونه می‌خواهد از فرصت دیپلماسی بهره گیرد. اکنون مسیر دیپلماسی باز است . ما برای رسیدن به نقطه نهایی توافقی خوب و پایدار ، جدی و صادق هستیم و همواره در مذاکرات، پیشنهادات و ایده های مثبت خود را مطرح کرده‌ایم.» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی همچنین در ادامه خاطرنشان کرد، که طرف آمریکایی‌ بدون رویکرد مبتنی بر ابتکار و پیشرفت در دوحه حضور یافت. معتقدیم نباید جای ابتکار سیاسی را ، تکرار مواضع قبلی پر کند. امیرعبداللهیان افزود: جمهوری اسلامی ایران همواره به تعهدات خود پایبند بوده و انتظار دارد طرف های مقابل نیز به تعهدات خود به درستی عمل کند. این در حالی بود که وزیر امور خارجه فرانسه نیز در این گفت‌وگوی تلفنی با اشاره به برگزاری مذاکرات لغو تحریم‌ها و احیای برجام گفت: «باید از فرصت گفتگو و مذاکره استفاده کنیم و برای رسیدن به توافقی که مورد رضایت همه طرف ها باشد، تلاش کنیم.» کاترین کولونا از وجود روابط خوب تهران و پاریس استقبال کرد و بر ضرورت تداوم مذاکرات هسته‌ای و لغو تحریم‌ها تأکید کرد. او گفت: «باید از فرصت گفتگو و مذاکره استفاده کنیم و برای رسیدن به توافقی که مورد رضایت همه طرف ها باشد، تلاش کنیم.» وزیر خارجه فرانسه همچنین گفت: «ما معتقدیم پنجره دیپلماسی همچنان باز است و باید از آن به بهترین شکل استفاده کنیم تا توافق حاصل شود. انجام توافق،بهتر از نداشتن توافق است.» او ابراز امیدواری کرد: «سفیران جدید دو کشور به زودی فعالیت خود را آغاز کنند تا روند توسعه همکاری ها و مناسبات دو کشور بیش از پیش تسریع شود.»
همزمان با گفت‌وگوی تلفنی وزیران خارجه ایران و فرانسه در گوشه‌ای دیگر از این کره خالی نیز وزیر خارجه استرالیا با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران و کره شمالی گفت‌وگو کرد. رافائل گروسی که سفر به استرالیا با پنی وُنگ، وزیر امور خارجه این کشور دیدار کرد با او درباره مسائل مختلفی از جمله خریداری زیردریایی‌های اتمی توسط استرالیا ذیل توافق تسلیحاتی AUKUS (استرالیا، انگلیس و آمریکا) و ایران گفت‌وگو کردند. این در حالی است که پیرو سفیر بدون اعلام قبلی مسئول تیم مذاکره‌کنندگان هسته‌ای ایران به مسکو بلافاصله پس از بازگشت از دوحه به تهران، انتقادهایی در این رابطه مطرح شد و حالا علی باقری‌کنی به بیان توضیحاتی در این رابطه ‍‍پرداخته است. او که در این رابطه با ایلنا به گفت‌وگو نشسته، در اظهاراتی مختصر در پاسخ به این سوال که هدف شما از سفر به روسیه بعد از پایان مذاکرات دوحه چه بود، گفت: «ما در طول دوران مذاکرات، با همه طرف‌های مذاکره از جمله چین و روسیه رایزنی و مشورت کردیم.» باقری‌کنی گفته است: «چین به دلیل وضعیت کرونا شرایط مناسبی برای سفر ندارد به این جهت ما با چینی‌ها از طریق سفارت ‌آنها در تهران و سفارت ما در پکن و از طریق تلفن رایزنی‌های مستمری داریم و به علت آنکه روس‌ها محدودیت کرونایی ندارند بعضی وقت‌ها یا آنها می‌آ‌یند یا ما می‌رویم‌.»

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

مرگ‌های تکراری

ظرف دو ماه گذشته ۴ کارگر در ۴ حادثه در معادن زغال سنگ کرمان جان‌باخته‌اند

مرگ‌های تکراری

نگاه‌‌های منتظر به معدن فروریخته

گفت‌وگوی «پیام ما» با بستگان کارگران مفقودشدۀ معدن شازند اراک

نگاه‌‌های منتظر به معدن فروریخته

صدای جمهور آمد

چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری با مشارکت ۴۰ درصدی برگزار شد

صدای جمهور آمد

واکاوی مسئلهٔ اقدام به خودکشی درمانگران

در نشست علمی «خودکشی درمانگران: نگاهی بین‌رشته‌ای» صورت گرفت

واکاوی مسئلهٔ اقدام به خودکشی درمانگران

معمای آتشفشان «تفتان»

کارشناسان و مسئولان در مورد احتمال همیشگی فوران تفتان اتفاق‌نظر دارند

معمای آتشفشان «تفتان»

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

۲۲ استان کشور تا پایان هفته بارش برف و باران سنگین را تجربه می‌کنند

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

گزارش «پیام ما» از نشست بررسی کاربرد فناوری‌های نوین در صنایع خلاق

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

مسافران قطار مرگ

گروهی از زنان مکزیک جان خود را برای رساندن غذا به مهاجران به خطر می‌اندازند

مسافران قطار مرگ

چتر سیاه بر آسمان اهواز

دود نیشکرهای سوخته هوای خوزستان را آلوده کرد

چتر سیاه بر آسمان اهواز

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر