پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | خانه‌های استیجاری با ملکیت شهرداری می‌سازیم

پس از رئیس جمهور، شهردار تهران هم وعده ساخت مسکن به مردم داد

خانه‌های استیجاری با ملکیت شهرداری می‌سازیم

متوسط قیمت خریدوفروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۳۹ میلیون و ۴۱۴ هزار تومان بود که از افزایش ۸,۴ درصدی نسبت به ماه قبل حکایت دارد





خانه‌های استیجاری با ملکیت شهرداری می‌سازیم

۱۱ تیر ۱۴۰۱، ۰:۰۰

شهردار تهران که تریبون نمازجمعه برای ارائه گزارش کاری دیگر از خود در اختیار داشت مدعی شد می‌خواهد تهران را بر مدار دیگری اداره کند و گفت:‌ بناداریم شهر را برمدار دیگر و برای آینده ۱۰ ساله بسازیم. جالب ‌اینجاست که او تأکید کرد می‌خواهد تهران را انسان‌محور اداره کند و بر پیاده‌راه‌سازی تأکید کرد. این در حالی است که یکی از طرح‌های پیاده‌راه‌سازی هم‌فکران زاکانی که در دوره قالیباف ساخته شده بود به تازگی برچیده شد.

 

سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه پایتخت، علیرضا زاکانی بود و او بحث خانه‌های استیجاری با ملکیت شهرداری را پیش کشید تا نوید آن دهد که اینگونه می‌خواهد قرارگان مسکن در شهرداری را به دامان ساخت ملک برای اجاره به مردم بیندازد. نامزد پوششی انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۰ هم چون «سید ابراهیم رئیسی» که وعده ساخت یک میلیون مسکن در سال را به مردم داد اینک از کمبود دستکم یک میلیون مسکن در تهران خبر داده است.

تونل شهید متوسلیان یکی از پروژه‌هایی است که در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و حتی شورای ترافیک که مجوز ساخت آن را داده تأکید کرده سرمایه‌گذاری غیر از شهرداری باید تأمین مالی این پروژه را برعهده بگیرد

پیش از این سیاست دولت به ویژه در دوره دولت نهم و دهم به آنجا رسید که همه سازمان‌ها و نهادهای دولتی خانه‌های سازمانی خود را به مردم واگذار کنند. شرکت ملی نفت، پتروشیمی‌ها، سازمان آب و برق خوزستان و نهادهایی از این دست خانه‌های سازمانی خود را به نیروهایشان واگذار کردند. موضوعی که شاید اگر محور انجام یک تحقیق و تفحص قرار گیرد شاید مشخص شود چه تاثیرات سوئی بر بازار مسکن داشته است. این به جز رویه‌ای است که دولت نهم و دهم با طرح‌هایی چون باغ‌ویلاها اجرا کردند و زمین‌های مربوط به منابع طبیعی را قطعه‌قطعه کرده و هزار متر، هزار متر به فروش گذاشتند. هیچ یک از آن سیاست‌ها به سرانجامی نرسید. وعده رئیس‌جمهور منتخب نیز در حدود یکسالی که بر مسند مسئولیت تکیه زده مبهم و نامشخص باقیست. این در حالی است که تأمین منابعی چون آب و برق برای اِسکان در این ساخته‌ها نیز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.
اوایل تیر امسال نیز خبری از مجلس منتشر شد که نشان از دست به کار شدن دولت و مجلس برای راه‌اندازی خانه‌های اجاره‌ای داشت. مطابق طرحی که مجلس و دولت تحت عنوان اجاره‌داری حرفه‌ای در دستور کار خود قرار داده‌اند شرکت‌هایی با خرید واحدهای مسکونی و اجاره دادن آنها یا ساخت واحدهای مسکونی با دو شیوه استفاده از اراضی شخصی و اراضی دولتی در حوزه اجاره‌داری حرفه‌ای فعالیت خواهند کرد.
چندی قبل عبدالجلال ایری، سخنگوی کمیسیون عمران مجلس درباره این طرح گفته بود که برای بهبود طرح ساماندهی و کنترل اجاره بها املاک مسکونی و افزایش اثر بخشی آن، مواردی به طرح اولیه اضافه شده که یکی از مهمترین آنها نظام جامع اجاره‌داری حرفه‌ای است.
شیوه و چگونگی اعطای زمین در همه طرح‌هایی که تا کنون اجرا شده بیش از آنکه کمکی به بهبود اوضاع بازار مسکن به ویژه اجاره کرده باشد به شیوه‌ای برای اعطای رانت تبدیل شده است. در چنین شرایطی علیرضا زاکانی به مناسبت روز شهرداری‌ها و دهیاری‌ها پشت تریبون نماز جمعه تهران ایستاد و گفت: بزرگترین مشکل امروز ما در تهران «مسکن» است. بالغ بر ۵۱ درصد تهرانی‌ها در مسکن استیجاری سکنی دارند و یک حقوق بگیر برای اجاره یک مسکن ۷۵ متری در تهران باید ۶۵ درصد حقوق خود را کنار بگذارد و تقریبا بعد از ۶۶ سال می‌تواند یک خانه محدود خریداری کند.
به گزارش ایسنا، علیرضا زاکانی در سخنرانی پیش از خطبه امروز نمازجمعه تهران، ضمن تبریک سالروز ازدواج حضرت زهرا(س) و امام علی (ع) افزود: در یک نگاه کلی انقلاب اسلامی اثرات جدی خودش را در سراسر جهان برجای گذاشت؛ دشمنان تلاش کردند که انقلاب را به زیر بکشند، اما ناکام ماندند.
او طی سخنانی افزوده است : شهر ما، شهری است که امروز از بُعد ایمنی در ضعف است. تهران بیش از ۱۲ هزار هکتار بافت ناپایدار دارد که ۴هزار و ۵۶۰ هکتار آن بافت فرسوده است. ناعدالتی به وضوح دیده می‌شود و فاصله میان شمال و جنوب تهران مشهود است.
شهردار تهران با بیان اینکه نابسامانی در حوزه ترافیک، ناسالم بودن هوا و شرایط مختلفی که در شهر مشاهده می‌شود موجب شده است که مردم تهران در آسایش لازم نباشند گفت: این در حالی است که مردم باید از آسایش، امنیت، رشد معنوی و پیشرفت مادی شهر متنعم باشند، اما عملا در سختی و مشکلات‌اند و مدیریت شهری هم با آسیب‌هایی روبه‌روست.
زاکانی همچنین توضیح داد : ۱۰ ماه قبل که بنده شهر را تحویل گرفتم، شهرداری بالغ بر ۷۵ هزار میلیارد تومان بدهی داشت و سال گذشته برای سه ماه حقوق پرسنلش، قرض گرفته بود و با تنش مالی ۲.۵ ساله مواجه بود. همچنین فرسودگی‌های مختلفی در امکانات و تجهیزات را شاهد بودیم. تهران در چنین شرایطی نیاز به تحول داشت لذا شورای شهر ششم و شهردار منتخب این شورا همت خود را مصروف به تحول کردند؛ تحول کالبدی و روحی، تحول در روح و در کالبد شهر، تحول در نرم‌افزار و سخت افزار شهر.
او با اشاره به درنظرگرفتن مشوق‌هایی برای ساخت و ساز که یکی از آنها آخر همین هفته ابلاغ شد گفت: بر این اساس در بافت فرسوده، یک تا دو طبقه تشویقی در جهت ساخت،توسعه و آبادانی شهر در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد که این کار را از مسیر قانونی کمیسیون ماده ۵ تصویب و ابلاغ کردیم و گره از زندگی مردم گشوده شد.
شهردار تهران ادامه داد: علاوه براین وعده داده بودیم صدور پروانه را به کمتر از ۶۰ روز برسانیم. اکنون بین ۵۰ تا ۱۵۰ روز در مناطق مختلف تهران، زمان صدور پروانه‌ها را کاهش دادیم.
زاکانی به کمک برای ساخت ۱۸۰ واحد مسکونی در ۲۲ منطقه تهران اشاره کرد و گفت: یک کار جدی را در این زمینه شاهدیم، بخشی از این کار امسال شروع شده، بخشی در حال قرارداد است و خبرهای خوشی را خواهیم داشت.
او با بیان اینکه یکی دیگر از عرصه‌های حضور ما، حوزه منازل استیجاری است گفت: شهرداری نمی‌تواند چشمش را بر نیاز مردم ببندد و اراده کرده است که به کمک مردم بیاید و خانه‌های استیجاری را با ملکیت شهرداری در خدمت شما مردم قرار بدهد.
شهردار تهران ادامه داد: بناداریم شهر را برمدار دیگر و برای آینده ۱۰ ساله بسازیم.
این سخنان شهردار تهران در حالی مطرح شد که او حاضران در نمازجمعه تهران را مخاطب قرار داده بود. کسانی که نمی‌توانستند از او بپرسند چگونه این پروژ‌ه‌ها را می‌خواهد عملی کند؟
برای نمونه زاکانی از آغاز فراهم شدن زیرساخت‌های لازم برای ساخت دو بزرگراه و یک مجموعه آزادراهی طی امسال خبر داد و گفت: نخست مجموعه یادگار امام و بعد از آن بروجردی تا جاده ساوه در غرب تهران و دوم تونل شهید متوسلیان است که هفته قبل مجوزش برای شروع کار صادر شد که از انتهای شهید صیاد تا آزادگان و بعد هم آزادراه شهید شوشتری از ادامه رستگار تا یاسینی؛ که خود همین شهید شوشتری ۵.۵ درصد از بار ترافیکی شرق و ۱.۵ درصد از بارترافیکی کل تهران را کاهش خواهد داد.
تونل شهید متوسلیان یکی از پروژه‌هایی است که در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و حتی شورای ترافیک که مجوز ساخت آن را داده تأکید کرده سرمایه‌گذاری غیر از شهرداری باید تأمین مالی این پروژه را برعهده بگیرد.
او همچنین تصریح کرد که اگر امروز از هوای ناپاک و ترافیک بیزاریم راه برون رفت از آن سرمایه‌گذاری در حمل و نقل عمومی است.
زاکانی افزود: ۹۸ تقاطع بزرگراهی را از سال گذشته در دستور اصلاح قرار دادیم که طی سه سال ۷۸۰ کیلومتر راه درون شهری را برای مردم نزدیک کنیم که سه مورد افتتاح شده، امسال بالغ بر ۲۰ مورد، سال آینده ۴۵ و سال سوم تا ۹۸ مورد را اصلاح خواهیم کرد. توسعه فضای سبز نیز در دستورکار است. سال گذشته ظرف سه ماه هزار و ۲۵۰ هکتار فضای سبز را در ۱۰ نقطه پیرامون شهر تهران افزایش دادیم. امسال ۱۵۰۰ هکتار در دستورکار است و توسعه پارک‌های موضوعی و کلان پارک‌ها را مدنظر داریم.
زاکانی همچنین درباره موضوعی دیگر نیز افزود: توسعه خدمات در میادین میوه و تهران را نیز دنبال می‌کنیم که شمار آن ۲۶۰ بود، سال گذشته با بازارگاه‌ها به ۳۰۰ و امسال به ۴۰۰ مورد می‌رسد و سال آینده به ۵۰۰ مورد خواهد رسید. موضوعات دیگر از قبلی گردشگری، معیشت مردم و مسائل مخلتف همگی در دستورکار است. برای تمام این موارد به لطف الهی کار جدی و اساسی در حال انجام است و هفته پیش رو به صورت مفصل ابعاد آن را برای رسانه‌ها تشریح خواهد شد. آینده کاملا مملو از امید است.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *