پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | ادعای رشد ۴ برابری حجم آب «دریاچۀ ارومیه»

پس از انتشار خبر کاهش دوبارۀ سطح تراز آب این تالاب در خرداد امسال دوباره مطرح شد

ادعای رشد ۴ برابری حجم آب «دریاچۀ ارومیه»

خرداد امسال ستاد احیاء دریاچۀ ارومیه، خبر کاهش ۶۲ سانتی‌متری سطح تراز آب را اعلام کرده بود





ادعای رشد ۴ برابری حجم آب «دریاچۀ ارومیه»

۱۶ تیر ۱۴۰۳، ۰:۵۱

|پیام ما| خرداد گذشته خبر کاهش ۶۲ سانتی‌متری سطح تراز آب «دریاچۀ ارومیه» از سوی ستاد احیاء دریاچۀ ارومیه، یعنی استانداری آذربایجان غربی در وب‍سایت رسمی این ستاد منتشر و آمار نیز توسط دفتر مطالعات پایۀ منابع آب شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی تولید شد؛ بااین‌حال رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور آن را رد کرد. این‌بار و در فاصلۀ کمتر از یک ماه، وزارت نیرو ادعا کرده است که حجم آب دریاچۀ ارومیه ۴ برابر شده و نوبت گام‌های دیگر اجراست.

وزیر نیـرو اعلام کـرده اسـت که حـجم آب دریـاچـۀ ارومیه ۴ برابر شـده است و ابزار امیدواری کرد که با اجرای پروژه‌های احیاء دریاچۀ ارومیه، هرسال شاهد افزایش تراز و احیـاء دریـاچـۀ ارومـیه باشـیم. به‌گفتۀ «علی‌اکبر محرابیان» پـس از این، اقدامات موجود نرم‌افزاری خـواهد بود و در مـدیریت منـابع آب بـه‌ویـژه مصـرف آن در بخش کشاورزی و دیگر اقدامات، باید طوری عمل کرد که احیاء تکمیل شود.

 پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو(پاون)، به نقل از محرابیان که در گفت‌وگو با بخش خبر نیمروزی، مـسئلۀ دریاچـۀ ارومـیه را مطرح کرده بود، نوشت: «موضوع احـیاء دریاچۀ ارومیه از موضوعات مهمی بود که از ابتدای شروع دولت با تأکیدهای رئیس‌جمهور شهید در دستور کار قرار گرفت. در اولین سفر «حضرت آیت‌الله رئیسی» و طی بازدیدی که از منطقه انجام شد، طرح‌های بسیاری در این زمینه پیش‌بینی شده بود؛ در نتیجه تکمیل‌ آن‌ها در دستور کار قرار گرفت. وزیر نیرو ادامه داد: مرحلۀ اول طرح‌های انتقال آب در اسفند ۱۴۰۱ با حضور آیت‌الله رئیسی به بهره‌برداری رسید و در همان سفر بر تکمیل این طرح‌ها تأکید شد.»

ستاد احیاء دریاچۀ ارومیه می‌گوید: سطح تراز آب دریاچه کاهش داشته است؛ رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست آن را رد می‌کند؛ وزارت نیرو حتی می‌گوید حجم آب چهار برابر شده است

به‌گفتۀ او، یکی از طرح‌های باقی‌مانده، طرح بند و تونل بادین‌آباد بود که زمان تقریبی برای تکمیل این طرح سه سال پیش‌بینی می‌شد؛ ولی باتوجه‌به شرایط دریاچه، اعتبار مـناسبی از جـانب رئـیس‌جـمهـور عـزیز تخصیص داده شد؛ پـس با سرعـت بسیار خـوب و همـکاری قـرارگاه خاتم‌الانبیاء در حداقل زمان ممکن این پروژه تکمیل و امروز بهره‌برداری شد: «این بخش از اجزای احیاء دریاچۀ ارومیه، آخرین بخش است و بعد از اجرای آن، اقدامات موجود نرم‌افزاری خواهد بود. بدون شک در مدیریت منابع آب به‌ویژه مصـرف آن در بـخـش کـشـاورزی و دیـگر اقدامات، باید طـوری عـمل کـرد کـه احـیاء تکمیل شود. در نتیجه طبیعـی است که تراز دریاچۀ ارومیه هرسال مثبت و بالاتر خواهد رفت و شاهد احیاء خواهیم بود. در مقایسه با شرایط گـذشته، باید گفـت که حجم آب دریاچه نسـبت به مهرماه، ۴ برابر افزایش را تجـربه کـرده و مساحت آن هـم ۳ برابر شده است. امیدواریم با اجرای ایـن پروژه‌ها که امـروز به بـهره‌بـرداری کـامل رسیـده است، هرسال شاهد افزایش تراز و حرکت سریع‌تر به سمت احیاء دریاچۀ ارومیه باشیم.»

 

گفته‌های وزیر نیرو درحالی بیان شده است کـه خـردادماه، پـس از انتـشار افزایش آب سـطح تراز در ایـن دریاچـه، از سـوی رئیس سـازمان حفاظت محیط‌زیست کشور خبری منتشر شد که از کاهش سـطح تراز آب خبر می‌داد. بااین‌حال «علی سـلاجقه»، بـدون انتشار سند یا اعداد و ارقام، این موضوع را رد کرده و گفته بود: «برخی اخبار مبنی بر آمار منتسب به ستاد احیاء دریاچۀ ارومیه دربارۀ تراز دریاچۀ ارومیه، کذب محض است.»

با شرایط گـذشته، باید گفـت که حجم آب دریاچه نسـبت به مهرماه، ۴ برابر افزایش را تجـربه کـرده و مساحت آن هـم ۳ برابر شده است. امیدواریم با اجرای ایـن پروژه‌ها که امـروز به بـهره‌بـرداری کـامل رسیـده است، هرسال شاهد افزایش تراز و حرکت سریع‌تر به سمت احیاء دریاچۀ ارومیه باشیم

خبرگزاری «تسنیم» به نقل از سلاجقه نوشته بود: «آماری که در فضای مجازی توسط مدعیان حامی محیط‌زیست پخش می‌شود، کذب محض بوده و آخرین آماری که اعلام شده، نشان می‌دهد تراز دریاچه نسبت به ۱۶ خردادماه سال ۱۴۰۰ افزایش یافته است. درحال‌حاضر مردم از ظرفیت‌های گردشگری این دریاچه استفاده می‌کنند. دریاچۀ ارومیه علاوه‌بر اینـکه از آب نزولات جوی استفاده می‌کند، خـود سازمان نیز در آنجا مدیریت کرده و برای اولین‌بار باتوجه‌به ارتباطی که با وزارت نیـرو‌ وجـود داشـته، خـوش‌بختانه رهاسازی‌ها انجام شـده و این رهاسـازی‌ها همچنان ادامه خواهد داشت.»

 

به‌گفتۀ او، تا تاریخ ۲۴ خرداد ۱۴۰۳، ۲.۵ میلیارد مترمکعب رهاسازی آب انجام شده است: «ولی من‌بعد باتوجه‌به کاهش نزولات جوی و گرمای هوا و  تبخیر بالای آب دریاچه که امری اجتناب‌ناپذیر بوده و چرخۀ تبخیر چیزی عادی است، سطح تراز فعلاً نسبت به سال ۱۴۰۰ بسیار مناسب است. سطح تراز دریاچۀ ارومیه در سال ۱۳۹۸ که سیلاب‌های ناگهانی زیادی رخ داد، به ۳.۵ تا ۴ میلیارد مکعب رسیده بود. وضعیت فعلی دریاچۀ ارومیه مناسب و قابل‌قبول مـی‌باشد و آن روند قهقرایی جلویش گرفته شـده است و این امـر بیشـتر مدیـون کارهای عملیاتی همـکاران در مجـموعۀ سازمـان بالاخص مـعاونت دریایی و امـور تالاب‌هـا اعم از لای‌روبی، رهاسازی حقـابه‌ها و اسـتفاده از تصفیه‌خانه‌های شهرستان‌های ارومـیه و تبریز بوده که امیدواریم وضعـیت از این نیز بهتر خواهد شد.»

او همچنین تأکید کرده بود: «حتماً باید داده‌ها و آمارها را از مراکز درست بگیرید که راستی‌آزمایی‌ شده باشد. این آماری که در فضای مجازی پخش می‌شود و مدعیان محیط‌زیست این کار را انجام می‌دهند، کذب محض است.»

 

سلاجقه این اخبار را کذب اعلام کرده بود که کاهش سطح  تراز آب از سوی متولی جدید ستاد احیاء دریاچۀ ارومیه یعنی استانداری آذربایجان غربی، در وب‌سایت رسمی این ستاد منتشر و آمار نیز توسط دفتر مطالعات پـایۀ منـابع آب شـرکت آب منـطقه‌ای آذربایجان غربی تولید شد. بنابراین آمار از مراکز درست دریـافت شده و صرفاً آماری نبوده که در فضـای مجازی منتشر شده باشد. به نظر می‌رسد، کاهش ۶۲ سانتی‌متر تراز دریاچۀ ارومیه نسبت به سال ۱۴۰۰، نه یک «کذب محض»، بلکه یک «حقیقت» است که حالا وزارت نیرو هم نمی‌خواهد آن را بپذیرد.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر