پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | سوگ همسایه

بر اثر وقوع زلزله 6.1 ریشتری و بر اساس آمار اولیه هزار تن در افغانستان جان باختند

سوگ همسایه

مسئولان ایران برای اعزام تیم‌های امدادی به افغانستان اعلام آمادگی کردند





سوگ همسایه

۲ تیر ۱۴۰۱، ۰:۰۰

|پیام ما| مردم افغانستان دوباره داغدار شدند. بامداد چهارشنبه بود که زلزله‌ای به بزرگی ۶.۱ ریشتر مناطقی از جنوب شرق افغانستان و همچنین بخش‌هایی از پاکستان را لرزاند. تا عصر دیروز و بر اساس آمار اعلام شده از سوی منابع محلی شمار قربانیان این زلزله هزار تن برآورد شده است.

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در پی حادثه تلخ و اندوه‌بار زلزله در جنوب شرق افغانستان که به جان باختن و مجروح شدن تعداد زیادی از مردم شریف افغانستان و همچنین خسارات مادی منجر شد، مراتب تاسف و اندوه فراوان دولت و مردم جمهوری اسلامی ایران به ملت دوست و برادر افغانستان اعلام کرد

شواهد و اخبار اعلامی از سوی منابع محلی نشان می‌دهد زلزله‌ای که با قدرت ۶.۱ درجه در مقیاس امواج درونی زمین ولایات «پکتیا» و «خوست» را به لرزه درآورد، ابعاد گسترده‌ای دارد. این زلزله در ۴۴ کیلومتری شهر خوست و در عمق ۵۱ کیلومتری زمین رخ داده است. به گزارش فارس، «شرف‌الدین مسلم» معاون وزارت دولت طالبان در امور رسیدگی به حوادث طبیعی در یک نشست خبری اعلام کرد که تلفات زلزله بامداد گذشته در شرق افغانستان به بیش از 1000 کشته و 1500 زخمی افزایش یافته است. همچنان احتمال بالا رفتن آمار تلفات وجود دارد. به گفته مقامات محلی در این حادثه بیش از ۶۰۰ نفر نیز مصدوم شده‌اند. رهبر طالبان افغانستان دیروز (چهارشنبه) از سازمان‌های بشردوستانه و جامعه بین‌الملل برای کمک به افغانستان پس از وقوع زمین‌لرزه مهیب امروز در این کشور درخواست کمک کرد. «هبت‌الله آخوندزاده» رهبر طالبان افغانستان گفت، حدود ۳۰۰ تن در جریان این زمین لرزه که دو ولایت افغانستان را لرزاند، کشته و بیش از ۵۰۰ تن دیگر نیز زخمی شده‌اند. او در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما از جامعه بین‌الملل، سازمان‌های خیریه و بشردوست می‌خواهیم تا به مردم افغانستان که در این زمین لرزه آسیب دیده‌اند، کمک کنند. در همین حال مقامات ایران از آمادگی برای امدادرسانی به زلزله‌زدگان گفتند. سفارت ایران در کابل امروز در توئیتی نوشت: «مع الاسف وقوع زلزله در افغانستان تلفات سنگینی را بجای گذاشته و منجر به کشته و زخمی شدن تعداد زیادی از شهروندان این کشور گردیده است. این سفارت ضمن ابراز تسلیت و همدردی با ملت شریف افغانستان، اقدامات کمکی لازم از جمله ارسال دو هواپیما حاوی کمکهای اولیه را به عمل آورده است.» همچنین سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در پی حادثه تلخ و اندوه‌بار زلزله در جنوب شرق افغانستان که به جان باختن و مجروح شدن تعداد زیادی از مردم شریف افغانستان و همچنین خسارات مادی منجر شد، مراتب تاسف و اندوه فراوان دولت و مردم جمهوری اسلامی ایران را به ملت دوست و برادر افغانستان اعلام کرد. به گزارش خبرآنلاین، سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن طلب آمرزش برای جانباختگان این حادثه تلخ طبیعی، با بازماندگان قربانیان ابراز همدردی کرد و برای مجروحان سلامتی مسئلت کرد. خطیب‌زاده همچنین آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای هرگونه کمک به زلزله‌زدگان را اعلام کرد. رییس سازمان مدیریت بحران کشور از اعلام آمادگی کامل این سازمان برای کمک رسانی به زلزله‌زدگان افغانستانی خبر داد. محمدحسن نامی با اشاره به وقوع زمین زلزله ۶.۱ ریشتری در شرق افغانستان و جان باختن تعدادی از شهروندان افغانستانی به ایرنا گفت: طبق دستور وزیر کشور تیم‌های مدیریت بحران کشور در آماده‌باش کامل بسر می‌برند که در صورت نیاز تیم‌هایی به کشور افغانستان اعزام شوند.

او با اشاره به برگزاری نشست تمرین آمادگی در برابر زلزله که با همکاری دفتر هماهنگ‌کننده مقیم سازمان ملل در ایران و سازمان مدیریت بحران برگزار شد، افزود: همکاری‌های بشر‌دوستانه در مواقع بحران‌ها و مخاطرات طبیعی یک موضوع دو طرفه خواهد بود و جمهوری اسلامی ایران نیز برای کمک رسانی به کشورهای آسیب دیده دیگر اعلام آمادگی می‌کند. او خاطرنشان کرد: تیم های مدیریت بحران با تمامی امکانات آماده رفتن به کشور دوست و همسایه افغانستان هستند. امروز پنجشنبه با افزایش تیم های امدادی در مناطق زلزله زده باید منتظر انتشار آمار جدیدی از شمار قربانیان و آسیب‌دیدگان باشیم.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *