پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | از نرخ‌های نجومی هتل‌ها متعجبم

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در دیدار با هتل‌داران

از نرخ‌های نجومی هتل‌ها متعجبم

نباید به گونه‌ای باشد که مردم بروند به هتل و خدمات با کیفیت نامناسب دریافت کنند بعد این طور تلقی شود که در مملکت مدیریت و نظارتی بر امور نیست





از نرخ‌های نجومی هتل‌ها متعجبم

۲۸ خرداد ۱۴۰۱، ۰:۰۰

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: «گاهی نرخ‌های نجومی از هتل‌ها می‌شنویم که باعث تعجب است، من به حساب این می‌گذارم که حتماً اشتباهی شده است. نباید از مسافر جدا از قیمت تعیین شده، قیمت دیگر هم گرفته شود.» عزت‌الله ضرغامی در نشستی با جوامع هتل‌داران استان‌ها و مناطق آزاد کشور در هتل بزرگ فردوسی تهران از نرخ‌گذاری بعضی‌ هتل‌ها گلایه کرد و بر این تاکید داشت که «باید سطح کیفیت خدمات در هتل‌ها به گونه‌ای رعایت شود که مردم نظارت تشکل‌های صنفی و مدیران هتل را کاملا احساس کنند. نباید قیمت‌های زیرمیزی باعث رنجش گردشگران و مردم شود. مردم باید کاملا احساس کنند هتل‌داری قانون و ضوابط دارد».

 

عزت‌‌الله ضرغامی در این نشست تاکید کرد: «نباید گفته شود چون تقاضا زیاد بوده از مسافر جدا از قیمت تابلو یک قیمت دیگر هم گرفته شود. برخی از اوقات نرخ‌های نجومی از هتل‌ها می‌شنویم من به حساب این می‌گذارم که حتماً اشتباهی شده است. جامعه هتلداران باید به این موضوع نظارت کند. نباید به گونه‌ای باشد که مردم بروند به هتل و خدمات با کیفیت نامناسب دریافت کنند بعد اینطور تلقی شود که در مملکت مدیریت و نظارتی بر امور نیست.»
اینطور که ایرنا گزارش داده است، او اضافه کرد: «جامعه هتل‌داران وظیفه نظارت بر کیفیت هتل را دارد و نباید اجازه دهد مردم به چنین دیدگاهی برسند، گاهی یک مشکل کوچک اگر رسیدگی نشود و مدیریت نشود، کل صنف را زیر سوال می‌برد. فرقی نمی‌کند وزیر گردشگری چه کسی باشد هر آنچه را که برای توسعه صنعت گردشگری اعلام نیاز کند باید تامین شود وگر نه چرخ این صنعت راه نمی‌افتد.»

ضرغامی: در محورهای گردشگری مردم به سرویس بهداشتی مناسب دسترسی ندارند به همین دلیل موضوع را حتی در دولت هم مطرح کردم دستگاه‌های مرتبط را همراه کردم. برای حل این مسأله مدیریت مستقل ایجاد کردیم به شرکت مادر تخصصی گردشگری سپرده شده تا مسأله را پیگیری کند

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: «همه را باید به سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری تشویق کنیم. اگر قرار است گردشگری به عنوان بخش مهم اقتصادی فرهنگی درآمدزا و اشتغال‌زا ارتقا یابد همه باید کمک کنند و هر چه لازم است باید مهیا شود و مسائل و تعارض‌ها حل شود.»
ضرغامی گفت: «حوزه گردشگری عاقبت و آینده دارد. باید همه از دولت و وزارتخانه تا اصناف این حوزه به گونه‌ای عمل کنند که پنج سال آینده شرایط متفاوت‌تر و بهتر از امروز باشد.»
او به برخی دغدغه‌های فعالان حوزه هتل‌داری اشاره کرد و گفت: «هر آنچه که میان فعالان و اصناف و وزارتخانه وجود دارد مسأله و چالش نیست و قطعا قابل حل است.»
ضرغامی همچنین گفت: «هتل فقط تاسیسات مهندسی و اقتصادی نیست، بلکه محل فرهنگی و اجتماعی است، علاوه بر کیفیت خدمات باید سلامت و بهداشت و همچنین مسایل فرهنگی در آن رعایت شود زیرا محل اقامت خانواده‌ها است. مدیران هتل‌ها و جامعه هتل‌داران باید بر فضای فرهنگ هتل‌ها در سراسر کشور نظارت داشته باشند.»
او خطاب به معاون گردشگری وزارتخانه گفت: «برای برخی امور و تصمیمات در کنار دقت باید کمی ریسک هم کرد، برای تصدی‌گری‌ها باید جلسات بیشتری بگذاریم.»
ضرغامی هتلداری را فعالیتی عاشقانه دانست و گفت: «اگر این عشق نباشد هیچ کس هتلدار نمی‌شود. هتلداران مسائل زیادی دارند حتی همین موضوع عرضه قلیان در رستوران هتل‌ها که در جلسه مطرح شده می‌تواند مهم باشد.»
او تاکید کرد که باید نرخ اقامت برای گردشگر داخلی و خارجی بر اساس شرایط اقتصادی و اجتماعی منطقی باشد، هرچند برای رسیدن به نقطه مشترک و تصمیم‌گیری برای نرخ‌گذاری اقامت، همه اجزا و ارکان زنجیره صنعت گردشگری و هتل‌داری باید با هم گفت‌وگو کنند.
ضرغامی از سوی دیگر به افزایش قیمت کالاهای مورد نیاز هتل‌ها و پذیرایی از مهمان‌ها اشاره کرد و گفت: «به هر حال قیمت اقلام و کالاها گران شده و به خیلی از حوزه‌ها نیز تعمیم داده می‌شود. اگر غفلت شود و تصمیم‌ها منطقی نباشد، این صنعت که تازه از کرونا رهایی یافته دچار خسارت می‌شود.»
او به نیازهای زیرساختی صنعت گردشگری اشاره کرد و گفت: «در محورهای گردشگری مردم به سرویس بهداشتی مناسب دسترسی ندارند به همین دلیل موضوع را حتی در دولت هم مطرح کردم و دستگاه‌های مرتبط را همراه کردم. برای حل این مسأله مدیریت مستقل ایجاد کردیم به شرکت مادر تخصصی گردشگری سپرده شده تا مسأله را پیگیری کند.»
او تاکید کرد: «هتل قانون دارد و باید به مسافر اعلام شود. بحث ما توصیه اخلاقی نیست اما هر کسی که وارد هتل می‌شود ضوابطی را می‌پذیرد.»
نرخ‌گذاری هتل‌ها را به ما بسپارید
رئیس جامعه هتلداران ایران نیز در این نشست گفت: «تعرفه گاز برای هتلداران هفت و نیم برابر شده بود که درباره آن جلساتی برگزار شد و پیگیری‌های مختلف انجام گرفت در نهایت این مشکل در قانون بودجه ۱۴۰۱ حل شد و تعرفه گاز از صنعتی به تجاری و خدماتی تغییر کرد. موارد دیگر نیز در حال پیگیری است.»
جمشید حمزه‌زاده افزود: «یکی از مشکلات هتل‌داران تعرفه‌های مالیاتی است. البته الان هتل‌داران ۵۰ درصد معافیت مالیاتی دارند که زمانش تا پایان برنامه ششم است، اگر پیگیری نشود در برنامه هفتم به مشکل برمی‌خوریم.»
او ادامه داد: «هتل‌های ۱ تا ۳ ستاره در مورد مالیات بر ارزش افزوده معافیت صد درصدی دارند ولی هیچ معافیتی برای هتل‌های ۴ ستاره و ۵ ستاره لحاظ نشده است چون مسئولان امر معتقدند کالای لوکس است و معافیت به آن تعلق نمی‌گیرد. در صورتی که این هتل‌ها ارزآوری دارند.»

شالبافیان: وزارت نیرو و نفت مکلف هستند که در همکاری با وزارت گردشگری برای آب و فاضلاب، برق و گاز تعرفه‌ای با رویکردهای حمایتی ویژه گردشگری تعریف کند، دستورالعملی در این حوزه در دست تهیه است که اگر پیگیری نشود در نیمه دوم سال به مشکل برمی‌خوریم‌

حمزه‌زاده درباره حامل‌های انرژی نیز گفت: «هزینه‌های سنگینی برای هتلداران تحمیل شده و هر اندازه پول آب می‌دهیم برای آن باید پول فاضلاب هم بدهیم. شرکت برق هم تعرفه برق را سه‌زمانه کرده است. در هتل‌ها روز بیشتر انرژی مصرف می‌شود.»
حمزه‌زاده بیان کرد: «آئین‌نامه مشخص و معین برای تشکل‌ها نداریم، آئین‌نامه تشکل‌ها کاملاً نگاه دولتی و محدودکننده دارد، در حوزه تشکل‌ها پیشنهاد می‌کنیم دستورالعمل مربوط به آن با حمایت از بخش خصوصی بازنگری شود.»
او بیان کرد: «در صورت تقویت تشکل‌ها خیلی از مشکلات وزارت میراث فرهنگی حل می‌شود و به عنوان بازوی گردشگری فعالیت خواهد کرد. از زمانی که سامانه «جانا» تشکیل شده قفل محکمی به روی فعالیت‌های بخش خصوصی زده شد.»
رئیس جامعه هتلداران ایران گفت: «با توجه به افزایش هزینه‌ها توقع داریم نرخ ارزی از مسافران خارجی بگیریم. هتل‌ها سرمایه‌های ملی هستند. هزینه‌ها به گونه‌ای باید باشد که سرمایه‌گذاران برای انجام فعالیت در این زمینه تشویق شوند. باید به سمت آزادسازی نرخ برویم. همچنین مثل همه صنوف دیگر تعیین نرخ به تشکل‌ها و جامعه هتل‌ها واگذار شود.»
حمزه‌زاده افزود: «الان برای تأمین مرغ و روغن برای پذیرایی از میهمان‌ها به مشکل برخورد کرده‌ایم. تلاش کنید سهمیه‌ای برای هتل‌ها در نظر گرفته شود. همچنین جامعه ملی هتلداران با کمک دوستان اداره می‌شود دستور دهید یک خانه قدیمی برای استقرار تشکل به جامعه هتلداران بدهند تا با وام کم‌بهره بازسازی کنیم.»
پیگیری معافیت مالیات مستقیم از طریق شورای سران سه قوه
معاون‌ گردشگری وزارت میراث فرهنگی هم در این نشست با اشاره به اتمام مهلت معافیت مالیات‌های مستقیم تا پایان سال۱۴۰۰ بیان کرد: «این معافیت از سال ۹۵ تا ۱۴۰۰ مهلت داشت که به دلیل شیوع کرونا سه سال از آن مورد استفاده قرار نگرفت. در آذرماه جلسه‌ای با سازمان امور مالیاتی داشتیم که تمدید آن به اصلاح قانون نیاز داشت و امکان اصلاح وجود نداشت، به همین دلیل موضوع را از طریق شورای سران سه قوه پیش بردیم و در حال پیگیری هستیم.»
علی اصغر شالبافیان همچنین به پیگیری موضوع مالیات بر ارزش افزوده از طریق سازمان مالیاتی اشاره کرد و افزود: «برخی بندهای مرتبط به حوزه گردشگری ایرادات اساسی دارد که رفع آن به عهده مجلس است.»
معاون گردشگری کشور همچنین در ارتباط با تعرفه خاص حامل‌های انرژی برای حوزه گردشگری بیان کرد: «دراین‌باره مصوبه‌ای از دولت گرفته‌ایم که بسیار مهم است که بر اساس آن در وزارت نیرو و نفت برای آب، فاضلاب، برق، گاز تعرفه‌ای مخصوص گردشگری تعریف شود و در تلاشیم که نیمه اول امسال نهایی شود.»
شالبافیان به طرح تشکیل تشکل‌های صنفی تخصصی در مجلس اشاره کرد و افزود: «این طرح در مجلس مطرح شده که باید به گونه‌ای اصلاح و تبصره‌ای الحاق شود که تشکل‌های مربوط به حوزه‌ گردشگری را شامل نشود و در حال پیگیری این موضوع هستیم.»
او ادامه داد: «موضوع دیگر اینکه برنامه ششم توسعه رو به پایان است نگاه این است که دوباره اتحادیه‌ها احیا شوند، این نگاه در مجلس دنبال می‌شود، اتاق اصناف هم ممکن است به آن علاقه‌مند باشد طرحی با عنوان قانون نظام صنفی در کمیسیون اقتصادی مجلس در حال بررسی است به این معنی که اگر اتحادیه‌ها مجدد احیا شوند همه مشکلات سابق برمی‌گردد و تشتتی که وجود داشت مضاعف خواهد شد لازم است درباره این موضوعات همفکری شود.»
شالبافیان درباره بخشنامه نرخ تاسیسات گردشگری گفت: «اختیار خوبی برای تعیین نرخ با مشارکت تشکل‌ها داده شده و ابلاغ هم شد. اختیاراتی که اتحادیه‌ها داشته‌اند باید به تشکل‌های قانونی داده شود.»
شالبافیان گفت: «وزارت نیرو و نفت مکلف هستند که در همکاری با وزارت گردشگری برای آب و فاضلاب، برق و گاز تعرفه‌ای با رویکردهای حمایتی ویژه گردشگری تعریف کند، دستورالعملی در این حوزه در دست تهیه است که اگر پیگیری نشود در نیمه دوم سال به مشکل برمی‌خوریم‌.»

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *