پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | صنایع‌دستی به بازخوانی در حوزه کسب ‌وکار نیاز دارد

معاون صنایع‌دستی و هنرهای‌ سنتی وزارت میراث‌ فرهنگی:

صنایع‌دستی به بازخوانی در حوزه کسب ‌وکار نیاز دارد

مریم جلالی: در آینده نزدیک به استان‌های مختلف می‌روم تا نظام مسائل صنایع دستی استان‌ها را تجمیع کنم





صنایع‌دستی به بازخوانی در حوزه کسب ‌وکار نیاز دارد

۲۲ خرداد ۱۴۰۱، ۰:۱۰

معاون صنایع‌دستی و هنرهای ‌سنتی وزارت میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: «صنایع دستی و هنرهای سنتی احتیاج به یک بازخوانی معنایی در حوزه کسب و کار دارد، سیاست‌گذاری‌ها در حوزه صنایع‌دستی باید به نقشه‌ راه و عملیات تبدیل شود.» او این موضوع را در دومین روز از هفته صنایع دستی در کنفرانسی با مدیران کل و معاونان صنایع دستی استان‌ها عنوان کرد و بر این موضوع تاکید کرد که نامگذاری‌هایی چون هفته صنایع دستی بهانه‌ای برای همگرایی است.

 

مریم جلالی، معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی در این نشست گفت که نامگذاری‌هایی مثل هفته صنایع‌دستی بهانه‌ای برای همگرایی است. او با اشاره به اینکه صنایع دستی و هنرهای سنتی احتیاج به یک بازخوانی معنایی در حوزه کسب و کار دارد، وعده تازه‌ای درباره این حوزه داد: «قرار است بر اساس اهداف تعریف شده از سوی وزیر در حوزه مردمی‌سازی و رونق اقتصادی، زنجیره ارزش صنایع‌دستی را ارتقا ببخشیم». اینطور که روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گزارش داده، معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی در این ارتباط توضیح داد: «برنامه‌ ما بازخوانی مثبت شناسایی نقاط قوت و ضعف، خلق محصول، تا مصرف آن و مطالعات بازار و شناسایی نیاز مخاطب و… هر مولفه و کلیدواژه‌ای که در حوزه معیشت مرتبط با صنایع‌دستی است. این کلیدواژه‌ها سه زمینه تحولی را مبنا قرار داده است. تحول در محتوا، که می‌تواند شامل محصول و معنا و مصداق باشد. این مفاهیم باید در اتاق‌های فکر استان‌های مختلف بررسی شود و با ارزش‌ها و فرهنگ آن‌ها مطابقت داده شود تا ما به یک شبکه واحد از موضوعات حوزه صنایع‌دستی برسیم. به این ترتیب حرکات ما بر اساس آن نظام مسئله‌محور پیش می‌رود.»
معاون صنایع‌دستی کشور افزود: «رویکرد تحولی دوم ما به این صورت است که بتوانیم ارتباطات سازمانی خودمان را سامان‌دهی کنیم، نهادهای هم‌عرض را شناسایی کنیم و زاویه دید دستگاه‌ها، نهادها و ذی‌نفعان را مطابق با عزت و منزلت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی تغییر دهیم.»
به گفته جلالی سومین زمینه تحولی این است که بتوان تحولی در سازوکار صنایع‌دستی ایجاد کرد. او در این ارتباط توضیح داد: «ما می‌دانیم که همه دوستان در سراسر کشور و اداره‌کل‌ها با انسدادهای سازوکاری و قوانین دست‌وپا گیر مواجه هستند. موانعی که انجام بعضی از امور را برای آن‌ها سخت می‌کند. این انسدادها در حوزه‌ نیروی انسانی، حوزه مجوزها و رویه‌های قانونی و … وجود دارد که با احصا و نگاه کارشناسان در ادارات کل استانی می‌توان یک شبکه مویرگی از ستاد به صف و کوچک‌ترین روستاها و بازارچه‌های صنایع‌دستی و میز تولیدکننده صنایع فرهنگی ایجاد کرد.»
او با بیان این موارد تاکید کرد: «سیاست‌گذاری‌ها در ستاد باید به نقشه راه و راهبرد و در انتها به عملیات تبدیل شود. فعالیت‌های ما زیاد است، اما باید یک مغناطیس ایجاد کنیم تا بتوانیم فرآیند طرح‌ریزی‌ها را به شکلی متوازن به عملیات متصل کنیم.»
معاون صنایع‌دستی کشور تصریح کرد: «با تجربه کارشناسان، علاقه‌مندان و دلدادگان این حوزه و کسانی که تجربه عملی و علمی دارند بتوانیم این فرآیند اتصال خط مشی به برنامه و برنامه به عملیات را تبیین کنیم. همچنین باید ببینیم اگر انسدادی وجود دارد به سرعت آن را رفع کنیم و یک آسیب‌شناسی داشته باشیم تا در صحنه، مسائل را رفع کنیم، که لازمه آن ایجاد نظام مسائل در عرصه صنایع‌دستی است.»
او در ادامه اضافه کرد که باید سه وجه مخاطبان و مشتریان، از یک سو، کارشناسان و متخصصان از سوی دیگر و سیاست‌گذاران از سوی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مد نظر قرار بگیرد و در خلق زنجیره ارزش از شناسایی تا مصرف و کسب درآمد یک سلسله مراتب در نظر گرفته شود. جلالی با اشاره به این موضوعات تاکید کرد که نقدها و پیشنهادها را به چشم مثبت نگاه می‌کنیم و از آن‌ها به بهترین شکل استفاده می‌کنیم تا حوزه صنایع‌دستی را ارتقا ببخشیم.
معاون صنایع‌دستی کشور در بخش دیگری از سخنان خود افزود: «چشم تولیدکنندگان و فعالان عرصه اقتصادی به ماست تا بتوانیم صنایع‌دستی را در حوزه اقتصاد و فرهنگ اعتلا ببخشیم. پیوند بین فرهنگ و اقتصاد همیشه سخت بوده است، این وظیفه ماست که این دو حوزه را به هم پیوند دهیم و اقتصاد را بر اساس اقتضائات هر استان فرهنگ‌بنیان و هویت‌بنیان کنیم.»
او در پایان گفته‌های خود وعده داد که به زودی به استان‌ها سفر می‌کند و به سراغ فعالان صنایع دستی در هر استان می‌رود تا در آینده نزدیک نظام مسائل صنایع‌دستی استان‌ها را تجمیع کند.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *