پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | کسری 13 هزار مگاواتی برق

وزارت نیرو برای جلوگیری از خاموشی‌ در تابستان برنامه‌های جدیدی را اجرایی کرده است

کسری 13 هزار مگاواتی برق

مدیرعامل توانیر: تابستان امسال مصرف برق به 66 هزار مگاوات ساعت می‌رسد





کسری 13 هزار مگاواتی برق

۱۶ خرداد ۱۴۰۱، ۰:۱۴

| پیام ما | قطعی برق و خاموشی‌های گسترده سال 1400 آن هم زمانی که کشور در پیک مصرف به سر می‌برد،‌ حتی اگر از خاطر بسیاری از مردم برود،‌ از یاد کسانی که به واسطه همین خاموشی‌ها عزیزی را از دست داده‌اند از یاد نمی‌رود. قطع شدن برق بیمارستان‌ها در این سال برای برخی لطمات جانی به همراه داشت که گوشه‌ای از آن را دکتر هاشمیان، پزشک متخصص ICU بیمارستان مسیح دانشوری در ویدیویی که در صفحه اینستاگرامش منتشر کرد نشان داد. علاوه بر آن در صنعت هم این خاموشی‌ها به تعطیلی برخی واحدها منجر شد. ساعات طولانی قطع برق و خاموشی دستگاه‌ها،‌عملا حضور کارگران را در کارگاه‌ها را بی‌معنا کرد و باعث شد کارفرمایان آن‌ها را به خانه بفرستند. در موضوع برق خانگی نیز با آنکه جدول خاموشی‌ها منتشر شد،‌ اما در عمل قطعی برق مصرف‌کنندگان خانگی مطابق با این جدول نبود،‌ به این معنا که یا قطعی برق در ساعات دیگری اتفاق می‌افتاد و یا در مواردی بیش از 5 ساعت قطعی برق را شاهد بودیم که در ترکیب با گرمای هوای تابستان به موجی از نارضایتی‌ها به ویژه در شهرهایی که تابستان‌های گرم و شرجی را تجربه ‌می‌کنند دامن زد.

 

دلایل خاموشی‌های گسترده سال 1400 به گفته علیرضا اسدی، معاون پژوهش و برنامه ریزی سندیکای صنعت برق ایران در گفت‌وگو با «آناتولی» به نرخ رشد ظرفیت نیروگاهی کشور برمی‌گشت که از 1389 تا 1399 به طور کلی نزولی بوده و از 8.8 درصد در سال 1389 به 2.2 درصد در سال 1399 کاهش یافته و متوسط رشد سالانه در 10 سال گذشته 3 درصد بوده است.
سال 1400 همچنین از جمله‌ سال‌هایی بود که ما خشکسالی را تجربه کردیم. در همین رابطه اسدی بخشی از این خاموشی‌ها را هم به این پدیده مرتبط دانست. او با اشاره به اینکه در حوزه صنعت برق میزان 14 درصد ظرفیت تولید برق ایران متعلق به نیروگاه‌های برق‌ آبی است، گفته بود: بین تولید برق‌ آبی‌ها و میزان بارش ارتباط مستقیم وجود دارد و متناسب با رشد یا کاهش بارش، میزان تولید برق نیز نوسان می‌یابد.

مشترکان حوزه کشاورزی می‌توانند در صورت استفاده نکردن از برق چاه‌های کشاورزی به مدت 5 ساعت در بازه زمانی 11 تا 18 و انتقال زمان آبیاری به ساعات دیگر، از برق رایگان استفاده کنند

ساعت کار ادارات تغییر می‌کند
سال 1401 همچنان ایران با کمبود بارش روبه‌رو است و ذخیره آب سدها نسبت به سال گذشته کمتر شده. به گفته وزیر نیرو در سال جاری کشور با 13 هزار مگاوات ناترازی تولید و مصرف در برق مواجه است. «علی اکبر محرابیان» در نشستی که چند روز پیش با استانداران سراسر کشور در یازدهم خرداد داشت برنامه‌های وزرات نیرو برای تامین برق در فصل گرم سال را تشریح کرد و تجربه تامین برق در زمستان را هم موفقیت‌آمیز ارزیابی کرد. او گفت: طی این مدت ما یک دقیقه خاموشی ندادیم و دو ماه پایانی، صنعت فولاد بیشترین رشد تولید فولاد جهان را به خود اختصاص داد. به گفته محرابیان در راستای مدیریت مصرف برق در بخش اداری، ساعت شروع کار ادارات در تیرماه و مردادماه تغییر کرده و به صبح زود منتقل می‌شود تا زودتر تعطیل ‌شوند و برق صرفه‌جویی شده به بخش‌های دیگر به خصوص بخش خانگی اختصاص یابد.
وزیر نیرو همچنین با اشاره به مصوبه دولت مبنی بر الزام ادارات مبنی بر کاهش ۳۰ درصدی مصرف در ساعات اداری و کاهش ۶۰ درصدی مصرف در ساعات غیراداری گفته است: دستگاه‌ها به کنتور هوشمند مجهز شده‌اند و مصرفشان مورد پایش قرار می‌گیرد و گزارش عملکرد آن‌ها به‌صورت دوره‌ای اعلام می‌شود.
قطع برق مشترکان پرمصرف
آرش کردی مدیرعامل توانیر نیز در یک گفت‌وگوی زنده تلویزیونی دیروز 15 خرداد مصرف برق در هفته‌ جاری را 57 تا 58 هزار مگاوات در ساعت ارزیابی و گفت که حتی برخی پیش‌بینی‌ها تا 59 هزار مگاوات را هم مطرح کرده‌اند. به گفته او مصرف برق در روزهای گرم به عدد بالای 65 و 66 هزار مگاوات ساعت هم می‌رسد. کردی در تشریح برنامه شرکت توانیر برای مدیریت ناترازی تولید و مصرف برق، گفت: «مجموعه‌ای از برنامه‌های تشویق‌محور را در نظر گرفته‌ایم و در کنار آن با نصب کنتورهای از راه ‌دور مشترکان پرمصرف را رصد کرده و پس از اخطار احتمال قطع برق آن‌ها هم وجود دارد».
او همچنین در گفت‌وگو با پایگاه خبری توانیر با اشاره به این که از صنایع خواسته شده است تا برنامه های تعطیلات و تعمیرات خود را در فصل پیک مصرف برق به اجرا بگذارند، از امضای تفاهم‌نامه‌ها با صنایع از ماه‌های گذشته خبر داد و گفت: طرح‌های مدیریت بار زودتر آغاز و به صنایع نیز قبل از اجرا اعلام شد تا خللی در کار تولید و مدیریت بازار ایجاد نشود و صنایع تنها برنامه‌های تعطیلات و تعمیرات سالانه خود را در زمان‌هایی که صنعت برق اعلام می‌کند، به اجرا بگذارند. مدیرعامل توانیر همچنین با اشاره به مصوبه هیات وزیران درباره مشترکان صنعتی همکار با برق در فصل اوج مصرف عنوان کرد: براساس این مصوبه، مشترکانی که با برنامه‌های مدیریت بار برق همکاری داشته و در ماه‌های بعد تجاوز از دیماند داشته باشند، جریمه نمی‌شوند. همچنین ما مشوق‌های تعریف شده و برنامه‌های تدوین شده در حوزه کشاورزی داریم و مشترکان این حوزه می‌توانند در صورت عدم استفاده از برق چاه‌های کشاورزی به مدت 5 ساعت در بازه زمانی 11 تا 18 و انتقال زمان آبیاری به ساعات دیگر، از برق رایگان استفاده کنند.

ساعت شروع کار ادارات در تیرماه و مردادماه تغییر کرده و به صبح زود منتقل می‌شود تا زودتر تعطیل ‌شوند و برق صرفه‌جویی شده به بخش‌های دیگر به خصوص بخش خانگی اختصاص یابد

خلل در برنامه یک استان باعث فشار به سایر استان‌ها می‌شود
حمیدرضا پیرپیران معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر نیز در نشستی که در روزهای اخیر به همین منظور برگزار شده بود با اشاره به این که هر گونه خلل در اجرای درست برنامه‌های مدیریت بار در یک استان، باعث ایجاد فشار به سایر استان‌ها می‌شود، عنوان کرد: در حال حاضر، ظرفیت و تاسیسات قابل قبولی در کشور وجود دارد که می توان با استفاده از راهکارهای خلاق و ارتباط موثر تمامی شرکت های توزیع برق کشور با یکدیگر از این تاسیسات، حداکثر استفاده را برد.
‌گرم‌ترین روزهای 1401 را در هفته‌های آتی تجربه می‌کنیم. امسال ایران با تبعات خشکسالی حتی بیش از سال گذشته مواجه است و در کنار آن مراکز غیرقانونی استخراج رمز ارز به عنوان یکی از مصرف‌کنندگان برق، همچنان فعال هستند. در سال 1401 گرچه مصائب مرتبط با کرونا کمتر شده اما تورم فزاینده بسیاری از واحدهای تولیدی را با چالش مواجه کرده و توان اقتصادی مردم را به شدت تحلیل برده است. باید دید وزارت نیرو می‌تواند ناترازی 13هزار مگاواتی را مدیریت کند یا باز هم با قطع برق گسترده در بخش صنعتی و خانگی روبه‌رو می‌شویم.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

۲۲ استان کشور تا پایان هفته بارش برف و باران سنگین را تجربه می‌کنند

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

گزارش «پیام ما» از نشست بررسی کاربرد فناوری‌های نوین در صنایع خلاق

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

مسافران قطار مرگ

گروهی از زنان مکزیک جان خود را برای رساندن غذا به مهاجران به خطر می‌اندازند

مسافران قطار مرگ

چتر سیاه بر آسمان اهواز

دود نیشکرهای سوخته هوای خوزستان را آلوده کرد

چتر سیاه بر آسمان اهواز

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

کشمکش‌ بین ارگان‌های دولتی و تولیدکنندگان کمبود شیرخشک را تشدید کرد

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

موضع‌گیری دوگانه  دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

وزیر نیرو و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با معاون رئیس‌الوزرای طالبان دیدار کردند

موضع‌گیری دوگانه دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

میراث «غزه» زیر بمباران

فعالان جهانی هشدار می‌دهند

میراث «غزه» زیر بمباران

فصل انارچینی

پیگیری برای ثبت یک میراث ناملموس ادامه دارد

فصل انارچینی

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

بیماران «آتروفی عضلانی نخاعی» معطل پاس‌کاری وزارت بهداشت برای تدوین پروتکل‌های توزیع دارو هستند

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *