سایت خبری پیام ما آنلاین | بی عملی کشورها در برابر عواقب تغییر اقلیم

حوادثی چون سیل خسارت بار برزیل بار دیگر زنگ هشدار را درباره پیامدهای تغییر اقلیم به صدا در آورد

بی عملی کشورها در برابر عواقب تغییر اقلیم

کاترین هی‌هو،‌دانشمند اقلیم هشدار می‌دهد: «دنیا به سمت خطراتی می‌رود که در عمر ۱۰هزار ساله تمدن بشر دیده نشده است»





بی عملی کشورها در برابر عواقب تغییر اقلیم

۱۲ خرداد ۱۴۰۱، ۰:۰۰

تعداد کشته‌شدگان سیل در شمال شرق برزیل تاکنون به ۹۱ نفر رسیده و عده بسیاری همچنان مفقودند. مقامات ایالت پرنومبوکو اعلام کرده‌اند که صدها نفر از امدادگران ایالتی و فدرالی برای پیدا کردن ۲۶ نفر اعزام شده‌اند. بارش سنگین هفته گذشته ایالت پرنومبوکو را در هم کوبید. روز جمعه رانش زمین خانه‌های مناطق فقیرنشین را زیر آب برد؛ خانه‌های گلی که در برابر این دسته از بلایای طبیعی آسیب‌پذیرند.

 

چهارمین سیل در ۵ ماه گذشته
بارش‌های شدید باعث شدند تا در عرض ۵ ماه، ۴ سیل عظیم در این کشور آمریکای جنوبی رخ دهد. بولسونارو در پاسخ به خبرنگاران گفت: «متاسفانه این فجایع در کشوری به پهناوری یک قاره رخ می‌دهد». بولسونارو اعلام کرد که دولت ۲۱۰ میلیون دلار به کمک به قربانیان اختصاص داده است. تعداد شهرهایی که در ایالت پورنامبوکو اعلام شرایط اضطرارای کرده‌اند روز سه‌شنبه به ۲۴ شهر رسید. بلایی طبیعی که ۶هزار و ۲۰۰ نفر را از خانه‌هایشان رانده است.
خطر رانش زمین
ژائیر بولسونارو، رئیس‌جمهور برزیل، پس از بازدید از مناطق آسیب‌دیده به خبرنگاران گفت که خیس بودن خاک روی زمین، فرود آمدن هلیکوپتر را مشکل کرده بود. بولسونارو تاکید کرد که بلایای طبیعی مشابهی در کوه‌های ریو دوژانیرو، جنوب ایالت باهیا و ایالت مناز ژرایس رخدادها است.
کارشناسان می‌گویند تغییر اقلیم باعث تشدید بارش‌های سنگین می‌شود و هیات بین‌دولتی تغییر اقلیم شهر رسیفی در ایالت پرنومبوکو را به عنوان یکی از شهرهای آسیب‌پذیر رتبه‌بندی می‌کند. به گزارش گاردین، این منطقه با ۴ میلیون نفر جمعیت در دلتای سه رودخانه واقع شده که دارای دشت‌های سیلابی و شبکه‌ای از ده‌ها کانال است.
یکی از مقامات دفاع مدنی ایالتی می‌گوید که همچنان خطر رانش زمین وجود دارد. بارش باران همچنان ادامه دارد اما با شدت کمتری.

برخی کشورها سعی می‌کنند با تبعات آن سازگار شوند. دیوار دریایی و سیل‌بند می‌سازند. زیرساخت‌های خود را در برابر رخدادهای آب و هوایی شدید مقاوم‌تر می‌کنند. اگر گرمایش جهانی ادامه پیدا کند خیلی سریع از نقطه سازگاری ما رد می‌شود

حذف گازهای گلخانه‌ای فورا باید انجام شود
روزنامه گاردین در گزارش دیگری به نقل از یک دانشمند اقلیم می‌نویسد که دنیا نمی‌تواند خود را با راه‌های خروج از بحران اقلیم وفق دهد. کاترین هی‌هو، دانشمند ارشد سازمان جهانی محیط زیستی «حفاظت از طبیعت» در آمریکا و استاد دانشگاه تگزاس‌تک می‌گوید که حتی اگر روی سازگاری با بحران اقلیم حساب باز کنید باز هم جایگزین حذف فوری گازهای گلخانه‌ای نمی‌شود. هی‌هو می‌گوید که دنیا به سمت خطراتی می‌رود که در عمر ۱۰هزار ساله تمدن بشر دیده نشده است. به گفته هی‌هو با اینکه دنیا نیاز دارد مقاوم‌تر شود اما به خودی خود نمی‌تواند از شدت عواقب آن کم کند.
سازگاری با تبعات تغییر اقلیم امکان‌پذیر نیست
کاترین هی‌هو می‌گوید: «مردم شدت اتفاقی را که دارد رخ می‌دهد، درک نمی‌کنند». او در ادامه می‌گوید: «بزرگتر از هر آن‌چیزی است که تاکنون دیده‌ایم. بی‌سابقه است. روی هر موجود زنده‌ای تاثیر می‌گذارد».
برخی کشورها سعی می‌کنند با تبعات آن سازگار شوند. دیوار دریایی و سیل‌بند می‌سازند. زیرساخت‌های خود را در برابر رخدادهای آب و هوایی شدید مقاوم‌تر می‌کنند. اگر گرمایش جهانی ادامه پیدا کند خیلی سریع از نقطه سازگاری ما رد می‌شود. هی‌هو در گفت‌وگو با گاردین تاکید می‌کند: «اگر به انتشار گازهای گلخانه مثل گذشته ادامه دهیم، هیچ سازگاری امکان‌پذیر نیست».
اقلیم پایدار تمدن بشر را تضمین می‌کند
هی‌هو همچنین هشدار می‌دهد که اثرات بحران اقلیم در سراسر دنیا احساس می‌شود. او می‌گوید: «زیرساخت‌های ما، هزاران میلیارد دلار ارزش دارند، ساخت آن‌ها سال‌ها طول کشیده و برای دنیای ساخته شده که دیگر وجود ندارد». تغییر زیرساخت‌ها هزاران میلیارد هزینه بیشتری می‌برد پس اگر به انتشار گازهای گلخانه‌ای ادامه دهیم داریم هزینه‌ها و اثرات آن را بیشتر می‌کنیم.
هی‌هو می‌گوید که زندگی مدرن کاملا در معرض خطر است. او می‌گوید: «تمدن بشر بر اساس فرضیه اقلیم پایدار است. اما ما بسیار فراتر از محدوده پایدار حرکت می‌کنیم».
دانشمندان اقلیم برجسته و هیئت بین‌دولتی تغییر اقلیم اوایل امسال هشدار دادند که ادامه‌دار شدن گرمایش جهان و فراتر رفتن آن از ۱.۵ درجه سانتی‌گراد نسبت به دوران ماقبل از صنعتی شدن جهان در سراسر جهان ویرانی به بار می‌آرود. این ویرانی به شکل سیل، خشکسالی، موج گرما و دیگر فجایع آب و هوایی است. بخش‌هایی از کره زمین برای کشاورزی نامناسب و غیرقابل زندگی می‌شود و آسیب‌های شدیدی را به جامعه بشری در بسیاری از نقاط وارد می‌کند.
هی‌مو معتقد است که خیلی‌ها یافته‌های هیئت بین‌دولتی تغییر اقلیم را کاملا درک نکرده‌اند. او می‌گوید: «این تجربه بی‌سابقه‌ای با اقلیم است». هی‌هو تاکید می‌کند که اگر به بحران اقلیم رسیدگی نشود هر چیزی که برایمان ارزش دارد از بین می‌رود.
اوایل ماه آوریل، اظهارات استوارت کرک، رئیس سرمایه‌گذاری مسئول‌پذیر در بانک جهانی HSBC خبرساز شد. کرک پیشنهاد داده بود که موسسات مالی باید برای خطرات تغییر اقلیم تخفیف اعمال کنند تا دنیا به عواقب آن سازگار شود. کرک تاکید می‌کند که آمستردام پایین‌تر از سطح دریا ساخته شده و پیشنهاد داد مناطقی مانند میامی که در برابر سیل آسیب‌پذیرند با خطرات آن سازگار شوند. HSBC اظهارات کرک را نظر شخصی او دانست و او را تعلیق کرد. مدیر اجرایی مدیریت دارایی این بانک اعلام کرد که همچنان به تعهدات رسیدن به انتشار کربن صفر خالص تا سال ۲۰۵۰ پایبند است. هی‌هو میگوید که بیانات کرک نشان‌دهنده افکار «انکارکنندگان اقلیم» است که سعی می‌کنند خطرات ناشی از تغییر اقلیم را تقلیل کنند و بگویند که می‌توان عواقب آن را مدیریت کرد.
سازمان محیط زیستی World Wild life در وب‌سایت خود می‌نویسد تاثیر شما (انسان) در تغییر اقلیم عمدتا از آنچه شما می‌خورید، تامین برق مورد نیاز خانه و تلفن همراه شیوه سفر کردن شما از یک نقطه به نقطه دیگر است. به گفته این وب‌سایت هر شهروند آمریکایی به طور میانگین ۲۰ تن در سال گاز گلخانه‌ای بر اثر همین فعالیت‌ها وارد جو زمین می‌کند.
گزارش اخیر هیئت بین‌دولتی تغییر اقلیم هشدار داده بود که انتشار گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۲۵ و قبل از افزایش میانگین دما به ۱.۵ درجه سانتی‌گراد باید کاهش پیدا کند. آن‌ها در این گزارش تاکید کردند که اگر انتشار آلاینده‌ها در تمام بخش‌ها فورا و عمیقا کاهش پیدا نکند، محدود کردن گرمایش زمین به ۱.۵ درجه سانتی‌گراد اتفاق نمی‌افتد.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *