پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | بلاتکلیفی خانواده‌ها و کاسب‌ها

مدیریت بحران در آبادان هنوز هم نمی‌داند چند نفر ممکن است مفقود شده باشند

بلاتکلیفی خانواده‌ها و کاسب‌ها





بلاتکلیفی خانواده‌ها  و کاسب‌ها

۹ خرداد ۱۴۰۱، ۰:۰۰

پیام‌ما | امروز که این مطلب را می‌خوانید یک هفته از وقوع ریزش ساختمان متروپل در آبادان سپری شده و این در حالی است که هنوز هیچ برآوردی از تعداد مفقودان این حادثه به دست نیامده است. محمدحسن نامی رئیس سازمان مدیریت بحران کشور ۶ روز پس از وقوع حادثه گفت: آمار دقیقی از حضور افراد در متروپل نیست و تا زمانی که مطمئن شویم جان‌باختگانی در لایه‌های مختلف ساختمان وجود ندارند، عملیات آواربرداری ادامه دارد.
این در حالی است که روزنامه پیام‌ما در دومین گزارش خود از حادثه متروپل آبادان با عنوان «فهرست مفقودان احتمالی تهیه نشده است» بر تهیه اسامی افرادی که احتمال می‌رود در این حادثه مفقود شده‌اند تأکید کرد.

بازار امیری در مرکز شهر آبادان در کنار بازار کویتی‌ها و بازار امام و مرکزی از محوری‌ترین بازارهای آبادان است. در این بازار اغلبِ اصناف خصوصاً صنفِ پزشکان حضور دارند. بعد از این سانحه دستور صادر شد که به شعاع ۳۰۰ متر از مجتمع متروپل همه کسبه باید تعطیل کنند

ساده‌ترین کار برای تخمین افرادی که در ممکن بود در متروپل گرفتار شده باشند این بود که با کمک پلیس فراخوانی داده شود تا خانواده‌هایی که از سرنوشت فرزندان خود اطلاعاتی نداشتند یا دستکم می‌دانستند که فرزندشان در این ساختمان کار می‌کرده نام و مشخصات و عکس عزیز خود را اعلام کرده و تحویل دهند تا تیم‌های عملیات برآوردی از تعداد مفقودان داشته باشند. با این حال و براساس گزارشی که خبرگزاری مهر منتشر کرده محمدحسن نامی ظهر یکشنبه در جمع خبرنگاران درباره آواربرداری از متروپل توضیح داد: هنوز هیچ آمار دقیقی از حضور افراد در ساختمان متروپل وجود ندارد و تا زمانی که مطمئن باشیم جان‌باختگانی در لایه‌های مختلف ساختمان وجود ندارد، عملیات آواربرداری ادامه دارد؛ البته ما به دنبال سرعت نیستیم و بعد از خروج پیکرها حتماً سرعت کار آواربرداری افزایش پیدا می‌کند.
این مقام مسئول تأکید کرد : وجود دو ساختمان در محل آواربرداری از ساختمان متروپل (یکی از ساختمان‌ها کنار است و دیگری روبه‌رو قرار دارد) یکی از موانعی است که در ۶ روز گذشته مانع از سرعت در انجام کار شده بود.
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با تاکید بر اینکه به طور مرتب گزارش دوربین‌های نقشه برداری و تغییرات دریافت می‌شوند، افزود: اگر تغییرات بیشتر از حد مجاز باشد، مجبور هستیم عملیات را متوقف می‌کنیم تا پایه‌ها و مبناها تقویت شوند و سپس دوباره کار آواربرداری را شروع می‌کنیم.رئیس سازمان مدیریت بحران کشور عنوان کرد: امکان ریزش دوباره ساختمان متروپل با دوربین‌های نقشه‌برداری پیش‌بینی شده است و در صورت هشدار نیز کار را متوقف می‌کنیم و پس از مقاوم سازی نیز انجام عملیات را ادامه می‌دهیم.
او یادآور شد: شب گذشته یکی از ستون‌های ساختمان را چند بار مقاوم‌سازی کردیم؛ بنابراین با جوش دادن فلز و تیرآهن در طبقه پایین و سوم، مقاوم سازی برای اجرای عملیات آواربرداری انجام شد.
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور اضافه کرد: آوارهای موجود در طبقه سوم را به سمت پایین انتقال دادیم تا حجم آوار کنونی کاهش پیدا کند؛ بنابراین عملیات جست‌وجو تا زمانی که سازه ریزش نکند، ادامه خواهد داشت.
نامی با اشاره به اینکه همه تجهیزات از جمله بیل‌های مکانیکی و چرخ‌دار، زنجیردار، لودر، کمپرسی و انواع جرثقیل به میزان کافی در دسترس است، خبر داد: برخی از تجهیزاتی که پای کار آمده در کشور منحصر به فرد است؛ مثلاً دستگاه برش پلاسکو که بتن را می‌بُرد.
در همین حال صادق خلیلیان استاندار خوزستان ظهر یک‌شنبه ( دیروز) در جمع خبرنگاران گفت :
تاکنون پیکر ۲۹ نفر از شهروندان را از زیر آوار متروپل آبادان کشف کردیم که سه نفر آنها مجهول‌الهویه هستند. بر اساس آمار اولیه ۳۸ نفر آمار مفقودان توسط خانواده‌ها اعلام شد که تاکنون پیکر ۲۹ نفر از شهروندان را از زیر آوار کشف کردیم که سه نفر آنها مجهول‌الهویه هستند.
او گفت: همه تلاش‌ها و امکانات به کار گرفته می‌شوند تا آخرین فردی که زیر آوار وجود دارد از زیر آوار بیرون بیاید.
بلاتکلیفی کسبه
قلب اقتصادی آبادان در همان خیابان امیری و خیابان‌های اطراف آن می‌تپد اما اینک یک هفته است که این قلب نتپیده است. فارغ از شوک بروز این حادثه به دلیل کم‌عرض بودن معابر به ویژه خیابان امیری که ساختمان متروپل در آن واقع شده بود اگر قرار به فعالیت آواربرداری و تردد نیروهای امدادی باشد با وجود فعالیت بازار ممکن نمی‌شد. در این شرایط که شب‌ها عزاداری و گله‌مندی‌های مردم هم در همان محدوده جریان دارد عملاً قلب اقتصادی آبادان یک هفته است که از کار افتاده. در همین حال خبرگزاری مهر دراین‌باره نوشته است : بازار امیری در مرکز شهر آبادان در کنار بازار کویتی‌ها و بازار امام و مرکزی از محوری‌ترین بازارهای آبادان است. در این بازار اغلبِ اصناف خصوصاً صنفِ پزشکان حضور دارند. بعد از این سانحه دستور صادر شد که به شعاع ۳۰۰ متر از مجتمع متروپل همه کسبه باید تعطیل کنند. بعد از چهار روز به علت ناپایدار بودنِ باقی مانده ساختمان، دستور تخلیه نیز صادر شد و اکنون هزاران نفر از کسبه و ساکنان خیابان امیری در بلاتکلیفی به سر می‌برند که از تبعات اقتصادی این سانحه ناگوار است.محمد خانچی، معاون عمرانی استانداری خوزستان و مدیر میدانِ آواربرداری متروپل در این باره به خبرگزاری مهر گفت: اماکنی که ممکن است در عملیاتِ ما دچار مشکل شوند را نیز دولت تماماً با آنها حساب و کتاب خواهد کرد.
اما مشخص نیست ضرر و زیان کاسب‌ها و بازاریان آبادان از این تعطیلی را چگونه باید محاسبه کرد.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *