پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | 35 کشته در بارش‌های مرگ‌بار برزیل

پس از هند و بنگلادش، برزیل گرفتار سیل و رانش زمین شد

35 کشته در بارش‌های مرگ‌بار برزیل

سازمان ملل: جهان به اندازه کافی برای مقابله با بلایا هزینه نمی‌کند





35 کشته در بارش‌های مرگ‌بار برزیل

۹ خرداد ۱۴۰۱، ۰:۰۰

|پیام ما| سیل و رانش زمین در شمال شرق برزیل تا کنون دست کم جان 35 نفر را گرفته و هزاران نفر را مجبور به ترک خانه‌هایشان کرده است. بارش‌های مرگبار در حالی این پریشانی را در برزیل رقم زده که 5 روز پیش از این اتفاق، در گوشه‌ای دیگر از زمین سیل و رانش زمین 25 نفر از اهالی شمال شرق هند را کشت و در بنگلادش نیز ده‌ها قربانی گرفت و میلیون‌ها نفر را آواره کرد. جهان در حالی با بلایای طبیعی دست و پنجه نرم می‌کند که سازمان ملل در آخرین واکنش‌ها اعلام کرده که هزینه‌ای که کشورها برای مقابله با بلایا صرف می‌کنند، کافی نیست و تا پایان دهه، جهان هر روز 1.5 فاجعه متوسط تا بزرگ را تجربه خواهد کرد.

 

تصاویر منتشر شده از برزیل، خیابان‌ها را پوشیده از سیلی عظیم و خانه‌ها را سوار بر آبی گل‌آلود نشان می‌دهد. آتش‌نشانان و نیروهای کمکی مختلف در ایالت پرنامبوکو سخت مشغول این حادثه‌اند. الجزیره نوشته است که در 24 ساعت منتهی به دیروز دست کم 28 نفر در پرنامبوکو جان خود را بر اثر بارش‌های سنگین و رانش زمین از دست داده‌اند. همچنین روز جمعه در آلاگواس، یکی دیگر از ایالت‌های منطقه، دو نفر بر اثر طغیان رودخانه جان خود را از دست دادند. مسئولان محلی گفته‌اند که حدود 32000 خانواده در مناطق در معرض خطر رانش زمین یا سیل در این ایالت زندگی می‌کنند. ویدئوهایی که در شبکه‌های اجتماعی اینترنتی منتشر شده، نشان می‌دهد خیابان‌ها پوشیده از سیل‌اند، خانه‌ها آوار شده و زمین از هم شکافته است. بر اساس اعلام دفتر شهردار، در فاصله جمعه شب تا صبح شنبه، حجم بارندگی در برخی بخش‌های پایتخت پرنامبوکو به 236 میلی‌لیتر (9 اینچ) رسیده؛ این میزان بارش معادل بیش از 70 درصد بارش برای تمام ماه می در این شهر است.

مواجهه با بلایای طبیعی در کشورهای مختلف، به ویژه کشورهای در حال توسعه در حالی است که سازمان ملل اعلام کرده که جهان به اندازه کافی برای مقابله با بلایا هزینه نمی‌کند

در همین حال آژانس آب و هوای پرنامبوکو می‌گوید وضعیت ممکن است بدتر از این شود چرا که تا 24 ساعت آینده بارش باران در این ایالت ادامه خواهد داشت.
آماری که از تلفات این حادثه آمده متفاوت است اما گاردین در گزارشی از مرگ 35 نفر در برزیل خبر داده است. بر اساس این گزارش به دنبال بارندگی شدید در شمال شرقی برزیل در روزهای جمعه و شنبه، دست کم 35 نفر جان خود را از دست داده‌اند. بارش سنگین باران دو شهر بزرگ در سواحل اقیانوس اطلس را درنوردیده و به چهارمین رویداد بزرگ سیل در آمریکای جنوبی در پنج ماه گذشته تبدیل شده است.
وقوع این سیل در حالی است که پیش از این نیز در اواخر دسامبر و اوایل ژانویه، به دنبال بارش باران در ایالت باهیا، در شمال شرقی برزیل، ده‌ها نفر کشته و ده‌ها هزار نفر آواره شدند. همچنین اواخر ژانویه حداقل 18 نفر در جریان سیل در ایالت سائوپائولو در جنوب شرقی این کشور جان خود را از دست دادند. در ماه فوریه نیز، باران‌های سیل‌آسا در ریودوژانیرو بیش از 230 کشته بر جای گذاشت.
در حالی که بخش اعظم برزیل بیشتر سال 2021 را در خشکسالی شدید سپری کرد، باران‌های شدید غیرمعمول در ماه‌های پایانی سال باریدن گرفت؛ سیل اغلب مرگباری که به وقوع پیوسته، بحث‌هایی را در مورد نقش بالقوه بحران آب و هوایی در الگوی ناپایداری آب و هوای برزیل برانگیخت و توجه را بر برنامه‌ریزی برای مقابله با بلایا بیشتر کرده است.
بودجه ناکافی کشورهای در حال توسعه برای مقابله با بلایا
مواجهه با بلایای طبیعی در کشورهای مختلف، به ویژه کشورهای در حال توسعه در حالی است که سازمان ملل اعلام کرده که جهان به اندازه کافی برای مقابله با بلایا هزینه نمی‌کند. اینطور که بلومبرگ نوشته است، از سیل در آفریقای جنوبی گرفته تا موج گرمای بی‌سابقه در هند؛ کشورها در مواجهه با فجایع فزاینده جهانی و برای جلوگیری از بلایا هزینه بسیار کمی را در نظر می‌گیرند. این در حالی است که بهبود آمادگی در برابر بلایا خسارات اقتصادی را کاهش می‌دهد.
مامی میزوتوری، رئیس دفتر سازمان ملل برای کاهش خطر بلایا در مصاحبه‌ای گفته است: «از 133 میلیارد دلار بودجه موجود در ارتباط با بلایا از سال 2010 تا 2019، فقط 4 درصد به کاهش خطرات اختصاص یافت و مابقی صرف واکنش‌های پرهزینه پس از فاجعه شد.» میزوتوری پیش از مجمع جهانی کاهش ریسک بلایا در بالی گفت: «این چشم‌انداز جدید خطر بلایا است.» او اضافه کرد: «ما در دنیایی چند خطر با اثرات مرکب زندگی می‌کنیم و به همین دلیل باید بیشتر در زمینه پیشگیری از بلایا سرمایه‌گذاری کنیم.»
به گفته او این کمبود بودجه زمانی اتفاق می‌افتد که کشورها پس از سال‌ها مبارزه با همه‌گیری باید با بلایای طبیعی و درگیری‌های ژئوپلیتیکی مقابله کنند. کشورهای در حال توسعه بیشترین زیان ناشی از بلایا را به میزان 1 درصد از تولید ناخالص داخلی در سال متحمل می‌شوند که تهدیدی برای خنثی کردن دستاوردهای اقتصادی آنهاست. این در حالی است که این رقم برای کشورهای توسعه یافته به تنهایی 0.1 تا 0.3 است.

مسئولان محلی گفته‌اند که حدود 32000 خانواده در مناطق در معرض خطر رانش زمین یا سیل در این ایالت زندگی می‌کنند. ویدئوهایی که در شبکه‌های اجتماعی اینترنتی منتشر شده، نشان می‌دهد خیابان‌ها پوشیده از سیل‌اند، خانه‌ها آوار شده و زمین از هم شکافته است

رئیس دفتر سازمان ملل با اشاره به اینکه گرمای مرگبار در هند هشداری برای فجایع جهانی است، گفت که آژانس سازمان ملل با وام‌دهندگان و اهداکنندگان درباره اختصاص بودجه بیشتر به پیشگیری از بلایا از جمله برای زیرساخت‌ها صحبت می‌کند. به گفته او این موضوع برای کشورهای ذی‌نفع که با نیازهای کوتاه‌مدت توسعه دست و پنجه نرم می‌کنند و در صورت وقوع فاجعه با زیان‌های بالقوه بزرگ‌تری مواجه می‌شوند، یک مبادله دشوار است. میزوتوری همچنین گفت: «ما باید از نگاه کردن به مسائل از نظر تعداد دست برداریم و کیفیت را هم در نظر بگیریم. این روند به جرات جامعه اهداکننده و جامعه دریافت‌کننده نیاز دارد.»
امینه محمد، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد نیز در روزهای گذشته در بالی، اندونزی، گفت که پایان دهه جهان تا هر روز 1.5 فاجعه متوسط تا بزرگ را تجربه خواهد کرد، مگر اینکه کشورها اقدامات خود را برای پیشگیری و کاهش خطر افزایش دهند. او که در افتتاحیه هفتمین پلتفرم جهانی برای کاهش خطر بلایا سخن می‌گفت، عنوان کرد: «وقوع بلایا در حال حاضر تلاش‌های جهانی برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار را مختل کرده است.» امینه محمد به کشورهای کمترتوسعه‌یافته و کشورهای در حال توسعه اشاره کرد که به‌طور نامتناسبی در طول بلایا متضرر می‌شوند و گفت: «وقوع بلایا در این کشورها می‌تواند چندین دهه پیشرفت توسعه و رشد اقتصادی را با پیامدهای اقتصادی و اجتماعی بسیار جدی درازمدت از بین ببرد. ما فوراً باید همکاری بین‌المللی را برای پیشگیری و کاهش خطر بلایا در آسیب‌پذیرترین کشورها و آسیب‌پذیرترین جوامع، از جمله برای زنان و دختران، افراد دارای معلولیت، فقرا و حاشیه‌نشینان افزایش دهیم.»

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *