پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | امضای 12 سند همکاری و شلیک 21 گلوله توپ

رئیس‌جمهوری به‌دعوت سلطان عمان، در راس هیات عالی‌رتبه سیاسی و اقتصادی به مسقط رفت

امضای 12 سند همکاری و شلیک 21 گلوله توپ





امضای 12 سند همکاری و شلیک 21 گلوله توپ

۳ خرداد ۱۴۰۱، ۰:۰۰

ابراهیم رئیسی مرد سفرهای استانی و به‌تعبیری «رئیس‌جمهوری ایران گرد» است. اما چنان‌که با نگاهی به سفرهایش از آغاز دوران رسمی ریاست‌جمهوری‌اش تاکنون به نظر می‌رسد، چندان میل و رغبتی به سفر به آن‌سوی مرزها ندارد و در حالی که در این حدود 10 ماهی که ریاست دولت را برعهده دارد، 21 بار به سفر استانی رفته و در هر ماه، بیش از 2 بار، پایتخت را به قصد مراکز یکی از استان‌های کشور ترک کرده و یکی، دو روزی را در آن استان گذرانده، تعداد سفرهای خارجی‌اش از انگشتان یک دست هم تجاوز نمی‌کند.
ابراهیم رئیسی که روز گذشته در پی دعوت رسمی هیثم بن طارق آل سعید سلطان عمان، در راس هیاتی بلندپایه، تهران را به مقصد مسقط ترک کرد تا پنجمین سفر خارجی‌اش را در قامت ریاست‌جمهوری به انجام برساند، پیش از این تنها 4 سفر خارجی را به انجام رسانده و جالب آن‌که تمامی این سفرها به کشورهای منطقه بوده است. رئیسی ابتدا به دوشنبه پایتخت تاجیکستان که اواخر شهریورماه 1400 و به‌منظور شرکت در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای انجام گرفت، سپس در ششمین روز آذرماه سالی که گذشت، راهی عشق‌آباد پایتخت ترکمنستان شد تا در اجلاس ‌سران سازمان همکاری‌ اقتصادی (اکو) شرکت کند، پس از آن، با فرا رسیدن روزهای پایانی دی‌ماه 1400 نوبت به آن سفر پرماجرا و پرحاشیه به مسکو و دیدار با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه رسید و در نهایت آخرین سفر سال گذشته رئیسی به یک کشور خارجی که در روزهای نخست اسفندماه 1400 و به مقصد دوحه پایتخت قطر و با هدف شرکت در ششمین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز انجام شد.

رئیسی در نخستین سفر خود در سال 1401، راهی مسقط شده و این درحالی است که بسیاری از ناظران معتقدند با توجه به نقشی که عمان همواره در راستای میانجیگری و برقراری تعامل میان جمهوری اسلامی با ایالات متحده و دیگر کشورهای غربی ایفا کرده، این سفر می‌تواند تکانی به مذاکرات احیای برجام نیز بدهد. مذاکراتی که حالا بیش از 3 ماه است که کاملاً متوقف شده است.

حالا رئیسی در نخستین سفر خود در سال 1401، راهی مسقط شده و این درحالی است که بسیاری از ناظران معتقدند با توجه به نقشی که عمان همواره در راستای میانجیگری و برقراری تعامل میان جمهوری اسلامی با ایالات متحده و دیگر کشورهای غربی ایفا کرده، این سفر می‌تواند تکانی به مذاکرات احیای برجام نیز بدهد. مذاکراتی که حالا بیش از 3 ماه است که کاملاً متوقف شده است.
اما رئیسی که دیروز با بدرقه حجت‌الاسلام محسن قمی معاون بین‌الملل دفتر رهبری، محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهوری و جمعی از اعضای کابینه، تهران را به مقصد مسقط پایتخت عمان ترک کرد، پس از رسیدن به مسقط در مراسم استقبال رسمی در قصر العلم حاضر شد و در ادامه نیز در دیدار دوجانبه با هیثم بن طارق آل سعید سلطان عمان، 12 سند همکاری را با سلطان عمان به امضا رساند.
این در حالی بود که رئیس دولت سیزدهم در سخنانی تاکید کرده بود که این سفر، «در راستای توسعه روابط همسایگی دولت مردمی با کشورهای همسایه و منطقه اهمیت زیادی دارد و در مذاکرات خود توسعه روابط دوجانبه و منطقه‌ای را پیگیری خواهیم کرد.» ابراهیم رئیسی همچنین در حالی تاکید کرد «روابط خوبی بین جمهوری اسلامی ایران و کشور دوست، برادر و همسایه عمان وجود دارد» که در ادامه تصریح کرد که «اراده ایران و عمان ارتقای سطح روابط در حوزه‌های مختلف است» و ابراز امیدواری کرد که «این سفر گامی موثر در راستای تحقق سیاست‌ها و اهداف دولت مردمی برای تقویت و تعمیق روابط سازنده با همسایگان باشد.»
اما در حالی که در جریان مراسم استقبال رسمی، به افتخار رئیس دولت جمهوری اسلامی و هیئت عالی‌رتبه همراهش، ۲۱ گلوله توپ شلیک شد، ۱۲ سند همکاری میان مقامات ارشد دو کشور ایران و عمان در حوزه‌های انرژی، سیاسی، حمل‌و‌نقل، همکاری‌های دیپلماتیک، روابط تجاری و اقتصادی، علمی، محیط زیست و ورزشی به امضا رسید. اسنادی که توسط وزیران امور خارجه، صنعت، معدن و تجارت، نفت، راه و شهرسازی و رئیس سازمان توسعه تجارت کشورمان و همتایان عمانی آنها به امضا رسید.




به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *