پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | مرجعیت تنوع زیستی باید به سازمان محیط زیست برگردد

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست:

مرجعیت تنوع زیستی باید به سازمان محیط زیست برگردد





مرجعیت تنوع زیستی باید به سازمان محیط زیست برگردد

۲ خرداد ۱۴۰۱، ۰:۰۰

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بر لزوم بازگشت مرجع ملی کنوانسیون تنوع زیستی به سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد. علی سلاجقه در همایش روز جهانی تنوع زیستی که دیروز در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد با اشاره به لزوم توجه به راهکارهای حفاظت از تنوع زیستی کشور گفت: در روز تنوع زیستی همواره موضوعاتی مطرح شده درباره چالش‌ها و مشکلات موجود است این در حالیست که باید راهکارها نیز بیان شود. اگر سازمان حفاظت محیط زیست نیز روی چالش‌ها تمرکز کند، پذیرفتنی نیست.
مرجعیت کنوانسیون تنوع زیستی در دوره ریاست عیسی کلانتری بر سازمان حفاظت محیط زیست به وزارت جهاد کشاورزی منتقل شده بود. اما دیروز سلاجقه بر لزوم قرارگیری مرجعیت تنوع زیستی در ساختار سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد. به گزارش ایسنا او گفت: دبیرخانه تنوع زیستی با دکتر اسکندر زند روزهای خوبی را می‌گذراند اما تنوع زیستی در خطر است و مسئول این موضوع سازمان حفاظت محیط زیست است. قرار گرفتن دبیرخانه کنوانسیون تنوع زیستی در وزارت جهاد کشاورزی اشتباه است. به‌نظر می‌رسد که برخی امور در کشور ما به جای تحقق در جهت منافع ملی، در راستای تحقق اهداف دستگاهی انجام می‌شود. جایگاه دبیرخانه تنوع زیستی در معاونت طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست است. لذا از دولت می‌خواهیم به این موضوع رسیدگی شود. رسالت وزارت جهاد کشاورزی در حوزه محصولات مصنوعی است و محصولات طبیعی محیط زیست باید در سازمان حفاظت محیط زیست مدیریت شوند.

سلاجقه: قرار گرفتن دبیرخانه تنوع زیستی در وزارت جهاد کشاورزی اشتباه است. به‌نظر می‌رسد که برخی امور در کشور ما به جای تحقق در جهت منافع ملی، در راستای تحقق اهداف دستگاهی انجام می‌شود. جایگاه دبیرخانه تنوع زیستی در معاونت طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست است

سلاجقه افزود: در کتاب آسمانی ما قرآن کریم نیز درباره تنوع زیستی حرف‌های زیادی زده شده است. تنوع از خود انسان‌ها شروع شده است. یکی از فاکتورهای تقوا نوع برخورد با محیط زیست است که باید هر انسانی آن‌ را ارزیابی کند. بدون شک در صورت از دست رفتن امنیت حیاتی، امنیت غذایی نیز با مشکل مواجه خواهد شد.
او ادامه داد: سازمان حفاظت محیط زیست تلاش می‌کند تا وظیفه خود را در قبال تنوع زیستی انجام دهد و از ظرفیت‌ها به نحو احسن استفاده کند. در کشور ما تنوع زیستی منبعث از همه چیز است. همه ظرفیت‌های تنوع به ایران داده شده است و باید همه ارکان حکمرانی و دولت دست به دست هم دهند تا از این ظرفیت استفاده شود و از آن حفاظت کنند. در جلسه عصر دیروز هیئت دولت نیز ۱۵ دقیقه به موضوع تنوع زیستی اختصاص داده شده همچنین تلاش ما استفاده از ظرفیت‌های فناورانه و دانش بنیان است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به طرح تکثیر در اسارت یوز گفت: در طرح تکثیر یوز ایرانی با استفاده از همه ظرفیت‌ها اقدامات لازم انجام شد. متاسفانه بحث اعتبارات همه‌جا مطرح است و این مشکل همیشه وجود دارد. تکلیف ما این است که از همه هوشیارتر باشیم و از ظرفیت‌های داخلی و اندیشمندان بین‌المللی و داخلی استفاده کنیم. ما در شرایطی هستیم که ناچاریم تکثیر در اسارت را حتما در دستور کار قرار دهیم. باید در فضای اسارت کار علمی انجام دهیم. این کار علمی لزوما دستاوردی که می‌خواهیم را ندارد. نباید نقاط ضعف طرح نفس این کار را تحت‌الشعاع قرار دهد.
اضافه کرد: فرایندی که برای تولد توله‌ها طی شد از نظر رفتارشناسی حیات وحش قابل مطالعه بود. کل طرح از نظر علمی ارزشمند است. امیدواریم توله سوم حفظ شود تا نتیجه طرح نیز مثبت باشد. در این طرح همزمان از ظرفیت‌های بین‌المللی نیز استفاده شد و با دامپزشکان افریقایی نیز همکاری کردیم. در کنار آن نیز پایش آنلاین توسط متخصصان خارج از کشور انجام شد.
سلاجقه در پایان گفت: سازمان حفاظت محیط زیست تلاش می‌کند تا اطلاعات این طرح را به صورت مستند در اختیار مردم قرار دهد همچنین نقاط ضعف و قوت طرح نیز توسط هیات حقیقت‌یاب بررسی می‌شود.




به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مطالب مرتبط

تغییر اقلیم؛ بحران جدید بناهای تاریخی

در سمینار بین‌المللی تأثیر بحران‌های طبیعی بر بناهای تاریخی مطرح شد

تغییر اقلیم؛ بحران جدید بناهای تاریخی

اهمیت تاثیر تغییر اقلیم بر سلامت و ایمنی کارگران

رئیس انجمن متخصصین بهداشت حرفه‌ای مطرح کرد

اهمیت تاثیر تغییر اقلیم بر سلامت و ایمنی کارگران

تامین ۲۰ درصد برق مصرفی ادارات از نیروگاه‌های تجدیدپذیر

معاون استاندار تهران خبر داد

تامین ۲۰ درصد برق مصرفی ادارات از نیروگاه‌های تجدیدپذیر

وقوع رگبار باران در مناطق نیمه شرقی کشور

وقوع رگبار باران در مناطق نیمه شرقی کشور

بند خاکی روستای «سالک‌آباد» شکسته شد

مدیرعامل هلال‌احمر خراسان‌جنوبی

بند خاکی روستای «سالک‌آباد» شکسته شد

پساب‌ها، مشکل اصلی شهرهای ساحلی است

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان «نور»:

پساب‌ها، مشکل اصلی شهرهای ساحلی است

عکاسی به قیمت جان پرندگان

«پیام ما» باید و نبایدهای فعالیت عکاسان و تصویربرداران در فصل زادآوری پرندگان را بررسی می‌کند

عکاسی به قیمت جان پرندگان

صدای ما را بشنوید

فعالان محیط‌زیست در «دادگاه بین‌ آمریکایی» از تأثیر تغییراقلیم بر زندگی مردم می‌گویند

صدای ما را بشنوید

پلاستیک، آفتی برای حیات

شعار امسال روز زمین «متحد شدن برای آینده‌ای بدون پلاستیک» است

پلاستیک، آفتی برای حیات

نسخه پایداری در «کندوان»

معماری سنتی ایران چگونه به اقلیم توجه می‌کرد؟

نسخه پایداری در «کندوان»

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *