پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | بیش از ده هزار گونه از مهره‌داران در معرض تهدید انقراض

بیش از ده هزار گونه از مهره‌داران در معرض تهدید انقراض





بیش از ده هزار گونه از مهره‌داران در معرض تهدید انقراض

۱ خرداد ۱۴۰۱، ۰:۰۹

بر اساس داده‌های فهرست قرمز اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) از گونه‌های در معرض تهدید، بیش از ده هزار گونه از مهره‌داران در معرض تهدید انقراض هستند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، تداوم روند انقراض و از دست دادن گونه‌ها، زیستگاه‌ها و اکوسیستم‌ها نیز تمام حیات روی زمین از جمله انسان‌ها را تهدید می‌کند.
مردم در همه جا برای برآوردن همه نیازهای خود از غذا گرفته تا سوخت، دارو، مسکن و پوشاک به منابع مبتنی بر تنوع زیستی و حیات وحش متکی هستند. میلیون‌ها نفر نیز به طبیعت به عنوان منبع امرار معاش و فرصت‌های اقتصادی خود متکی هستند. بنابراین، ضروری برای معکوس کردن سرنوشت حیاتی‌ترین گونه‌های در خطر انقراض، حمایت از احیای زیستگاه‌ها و اکوسیستم‌های آنها و ترویج استفاده پایدار از آنها توسط بشر به شدت موردنیاز است.در حال حاضر بیش از 41 درصد از دوزیستان، 26 درصد از پستانداران، 21 درصد از خزندگان و 13 درصد از پرندگان جهان در معرض تهدید انقراض هستند. در جدیدترین آمار تعداد گونه‌های در معرض تهدید کشورمان نیز 75 گونه مهره‌دار (پستانداران 18 گونه، پرندگان 29 گونه، دوزیستان 4 گونه و خزندگان 16 گونه) در فهرست سرخ اتحادیه جهانی حفاظت به ثبت رسیده است.
تعداد مهره‌داران ایران در رده‌های پستانداران 198 گونه، پرندگان 559 گونه، خزندگان 242 گونه و دوزیستان 25 گونه (مجموعاً 1023 گونه)، 274 گونه تائیدشده ماهیان آب‌های داخلی و 975 گونه ماهیان آب‌های دریایی (ماهی‌ها، کوسه‌ها و سفره‌ماهیان) به ثبت رسیده است. البته این فهرست با توجه به مطالعات ژنتیکی و میدانی دستخوش تغییرات است.
امروزه گونه‌ها و زیستگاه‌های آنها تحت تاثیر عوامل تهدیدکننده متعددی قرار دارند که به‌صورت انفرادی و تجمعی بر گونه‌ها و زیستگاه‌های آنها تاثیر گذاشته و روند جمعیتی بسیاری از گونه‌ها را کاهشی کرده است. بر اساس اعلام صندوق جهانی حیات وحش (WWF) در سال 2020، تغییر کاربری اراضی شامل تخریب و از بین رفتن زیستگاه‌ها، برداشت بیش از حد از گونه‌ها، معرفی گونه‌های بیگانه، انواع آلودگی‌ها و تغییر اقلیم، مهم‌ترین عوامل محرکه این تهدیدات در آسیا شناخته می‌شوند.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *