پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | خوزستان بدون برنج یا خوزستان بدون آب؟

خوزستان بدون برنج یا خوزستان بدون آب؟





خوزستان بدون برنج  یا خوزستان بدون آب؟

۵ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۰:۰۰

خوزستان را با نام جلگه خوزستان می‌شناسند، آب چندان در این استان فراوان بوده که از گذشته برنج در آن می کاشتند. این روزها خوزستان با وجود اینکه ۳۰ درصد منابع آبی ایران را در خود جای‌ داده ۷۰۰ روستایش با تنش آبی مواجه هستند. درباره چرایی این وضعیت، فشار بیش‌ازحد به منابع آب و بهره‌گیری از آن را عنوان می کنند که سبب شده است چند سالی کشت برنج در این استان ممنوع شود. خشک شدن بخش‌هایی از هورالعظیم و مرگ گاومیش‌ها، بی آبی روستاها، قطع مداوم برق در تابستان و.. در سال های اخیر هم به بحران‌های اجتماعی و تجمعات در این استان دامن زده است، حوادث تلخی که با مدیریت صحیح منابع آبی می‌توانست هرگز شکل نگیرد. به عنوان مثال سال گذشته بعد از خشک شدن هورالعظیم، علی شهبازی معاون وقت مطالعات جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان مهم‌ترین دلیل خشک شدن هورالعظیم را برداشت حق‌آبه این تالاب در جهت مصارف غیرمجاز ذکر کرد.
در چنین شرایطی در همین زمان یعنی سال 1400 در خوزستان ۹۰ هزار هکتار کشت شلتوک انجام شد که نیاز به 3.5 میلیارد مترمکعب آب معادل 2.5 برابر مصرف صنعتی در کشور داشت. امسال هم علی‌رغم اینکه خدارحم امیری‌زاده رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان، کشت تابستانه برنج را در این استان ممنوع اعلام کرده بود شاهد افزایش اقبال مردم به کاشت این محصول آب‌بر بودیم تا جایی که مزارع کشاورزی استان توسط افراد غیربومی اجاره و شالی‌کاری شد. به نظر می‌رسد امسال با توجه به قیمت برنج هرکس بیشترین تلاش را می‌کند تا یک کیلوگرم بیشتر برنج کشت کند.
از طرفی سد کرخه در شرایط مطلوبی قرار ندارد تا جایی که در اسفندماه سال گذشته تنها 4 متر با بدترین شرایط خود قرار داشت به‌عبارتی‌دیگر در اسفندماه تراز سد کرخه به ۱۸۰.۲۷ متر از سطح دریا رسید که این تراز با بدترین تراز ثبت‌شده در سد کرخه کمتر از ۴ متر فاصله دارد.
در گزارش‌هایی که از وزارت نیرو رسیده تنها 56 درصد از 10 سد استان خوزستان پر است که نسبت به سال گذشته 10 درصد کاهش داشته است با یک حساب‌وکتاب سرانگشتی می‌توان نتیجه گرفت که امسال نیز مانند سال گذشته اولین موضوعی که می‌توانند تهدیدکننده باشد موضوع آب است، همه ما به خاطر داریم که در سال گذشته همین آبی که به‌راحتی در مزارع کشت برنج برای عده‌ای سوداگر استفاده می‌شود موضوع اول امنیت ملی کشور بود.
امروز بحران آب در کشور به موضوع اول امنیت کشور تبدیل ‌شده است. فقدان آب به معنای بحران زنجیره غذایی است و بحران زنجیره غذایی اقتصاد ناپایدار را به همراه دارد. از این روست که مدیران استان خوزستان می‌توانند با جلوگیری از کشت برنج در بهار امسال از شکل گیری اعتراضاتی به‌مراتب سهمگین‌تر از اعتراضات سال گذشته جلوگیری کنند.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *