سایت خبری پیام ما آنلاین | سایه شوم افراطی‌گری برسر افغانستان

۳ انفجار همزمان با شروع اردیبهشت افغانستان را بار دیگر ملتهب کرد

سایه شوم افراطی‌گری برسر افغانستان





سایه شوم افراطی‌گری برسر افغانستان

۴ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۰:۰۰

به نظر می‌رسد طالبان که روزی عمده انفجارهای افغانستان را تدارک می‌دید و خواب آسوده را از مردم این دیار ربوده بود خود اینک گرفتار آشفتگی حاصل از انفجارهای متعدد شده است. این در حالی است که پس از انفجار مکتب عبدالرحمن شهید دستکم ۷۰ شهروند افغانستانی در پی انفجارهای قندوز و هرات کشته شده‌اند.

اردیبهشت برای افغانستانی‌ها چون فروردین سال جدید از سده جدید خونبار آغاز شد. نخستین روز از اردیبهشت ۱۴۰۱ با وقوع دو انفجار در دو نقطه از افغانستان بار دیگر صدای آه و فغان مردم این دیار را روی خط خبری کشاند. انفجار نخست در مسجد«سه‌دکان»، بزرگترین مسجد شیعیان مزار شریف رخ داد و انفجار دیگر مربوط به ایالت قندوز بود.انفجار صورت گرفته در قندوز در مسجد خانقاه مولوی سکندر در شهرستان امام‌صاحب ولایت این ولایت موجب شهادت نمازگزاران شد. همچنین انفجار خودروی بمب‌گذاری شده در نزدیکی فرودگاه قندوز نیز از جمله عملیات‌های تروریستی روز پنج‌شنبه نخستین روز اردی‌بهشت در افغانستان بود.
یک روز پس از این انفجارها داعش مسئولیت این اقدام‌های تروریستی را عهده‌دار شد. پس از انفجار در مدرسه عبدالرحیم شهید در کابل که در منطقه شیعه‌نشین روی داد دو انفجار دیگر نیز در مسجد شیعیان آن هم در ماه مبارک رمضان روی داده است.
خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، به نقل از سایت النشره، گزارش داد برخی منابع اعلام کردند که تعداد شهدای انفجار مسجد «سه‌دکان»، بزرگترین مسجد شیعیان مزار شریف به ۴۵ تن رسیده است.
در همین حال یک منبع امنیتی افغانستان روز پنج‌شنبه گذشته در گفت‌وگو با شبکه خبری الجزیره قطر اعلام کرده بود، در انفجار مسجدی در شهر مزار شریف افغانستان ۳۱ تن به شهادت رسیده و ۸۷ تن دیگر زخمی شدند.
در بیانیه‌ای که روز جمعه منتشر شد، داعش گفت که وسیله انفجاری که مسجد مزار شریف را ویران کرد، در کیسه‌ای که در داخل آن در میان تعداد زیادی از نمازگزاران رها شده بود، پنهان شده بود.در بیانیه داعش با ادعای زخمی شدن ۱۰۰ نفر آمده است:وقتی مسجد پر از نمازگزار شد، مواد منفجره از راه دور منفجر شدند.
در همین حال ایرنا نوشت‌: ذبیح‌الله مجاهد معاون وزارت اطلاعات و فرهنگ و سخنگوی طالبان این حمله را جنایت توصیف کرده و گفته است که نیروهای ویژه طالبان به منطقه رسیده و موضوع را بررسی می‌کنند.
این در حالی است که ایسنا گزارش داد گروه طالبان با انتشار عکس فردی از بازداشت «مغز متفکر» انفجار در مسجد شیعیان «مزارشریف» در افغانستان خبر داده‌است.
براساس این گزارش طالبان با انتشار پیامی در صفحه خود در توییتر اعلام کرد:نیروهای ویژه «امارت اسلامی» مغز متفکر انفجار جنایتکارانه مزار شریف را بازداشت کردند.
واکنش‌های ایران به انفجارهای افغانستان
در پی تکرار وقوع انفجارهای تروریستی جنایت‌بار در مدارس و مساجد مناطق مختلف افغانستان که به شهادت و مجروحیت شمار قابل توجهی از مردم این کشور انجامیده است، رئیس‌جمهور در پیامی نسبت به گسترش تهدیدها علیه ملت افغانستان و ملت‌های منطقه هشدار داد.
سید ابراهیم رئیسی ضمن محکومیت شدید انفجارهای تروریستی اخیر در افغانستان، بر ضرورت تامین امنیت همه مردم افغانستان به‌خصوص امنیت کامل آنها در مدارس، مساجد و مراکز مذهبی تاکید کرد.
رئیس شورای عالی امنیت ملی همچنین با تاکید بر مسئولیت حاکمان افغانستان در شناسایی و مجازات تروریست‌‎های عامل حملات اخیر، اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران آمادگی همکاری و بکارگیری همه امکانات خود برای مقابله با تهدید تروریسم تکفیری و جلوگیری از تکرار این فجایع را دارد و همچنین آماده است که در حوزه درمانی نیز به مجروحان این حملات تروریستی کمک های برادرانه خود را ارائه دهد.
همچنین سعیدخطیب‌زاده در پی دو انفجار افغانستان یکی در قندوز و دیگری در مزارشریف دو پیام جداگانه داد.سخنگوی وزارت خارجه با محکوم کردن اقدام تروریستی در مسجدی در قندوز افغانستان، با خانواده قربانیان ابراز همدردی و بهبودی مجروحان را از درگاه الهی مسئلت کرد.او با محکوم کردن این واقعه تروریستی با خانواده قربانیان این رویداد تلخ ابراز همدردی کرد و بهبودی مجروحان را از درگاه الهی مسئلت کرد.سخنگوی وزارت خارجه، اقدامات تروریستی در هر شکل و توسط هر طرفی را محکوم کرد.
خطیب زاده همچنین با توجه به اخبار منتشر شده درباره تکرار وقوع انفجارهای متعدد در شهرهای مختلف افغانستان، مراتب نگرانی کشورمان از این حوادث تلخ را ابراز کرد.
خطیب‌زاده با اشاره به وقوع این اقدامات تروریستی و کوردلانه در ماه مبارک رمضان که با حضور گسترده تر مردم در مساجد نیز همزمان است، هدف قرار دادن نمازگزاران روزه دار در نتیجه این اقدامات تروریستی را منزجر کننده دانست.
اما به جز وزارت امورخارجه مدیرحوزه‌های علمیه نیز با صدور بیانیه ای ضمن با محکوم کردن جنایت هولناک در مزار شریف افغانستان بر شناسایی و مجازات عاملان آن تاکید کرد.
به گزارش ایرنا در بیانیه آیت‌الله اعرافی آمده است: جنایت هولناک و فاجعه‌جانگداز و تأسف‌باری که به شهادت و جراحت جمع کثیری از مردم مظلوم، مسلمانان، شیعیان و نمازگزاران مسجد «سه دکان» در مزار شریف افغانستان انجامید بدون شک مایه‌ خشم علمای عظام، حوزه‌های علمیه، مسلمانان جهان و آزادگان شده است.اقدامی تروریستی که وقوع آن از سوی دواعش و گروه‌های تکفیری در آستان لیالی قدر و در ماه‌ مبارک رمضان، نشان از عمق کینه و نفرت ایشان از اصل اسلام و عزت مسلمانان و نهایت سبعیت و درنده‌خویی آنها دارد.
در همین حال مجمع جهانی بیداری اسلامی نیز با محکومیت جنایات مسلمانان در مسجد شیعیان افغانستان، حکومت کنونی این کشور را مسئول ایجاد امنیت برای همه دانست و خواستار حفظ اتحاد و همدلی مسلمانان مقابل دشمنان شد.
به گزارش ایرنا، در این بیانیه آمده است:بار دیگر دست‌های ناپاک و جنایتکار تروریست های تکفیری از آستین افراطیون متوحش بیرون آمد و در ماه مبارک رمضان آغشته به خون مسلمانان و روزه داران افغانستانی شد.این اقدام تروریستی هتک حرمت به ماه مبارک رمضان، خانه خدا و ادامه کشتار بی گناهان است که دور از ارزش‌های انسانی، اخلاقی و مذهبی است و از سوی جنایتکاران و تروریست‌ها با پشتیبانی آمریکا در جهت ایجاد بحران در منطقه به وقوع می پیوندد، هر چند طبل رسوایی آنان پیش از این در سوریه و عراق به صدا در آمد.
در این بیانیه تصریح شده است: مجمع جهانی بیداری اسلامی این اعمال و جنایات بزدلانه را به شدت محکوم می‌کند و تاکید می‌کند حکومت کنونی افغانستان مسئول ایجاد امنیت برای همه مسلمانی است که در حال انجام فرایض دینی هستند و می‌بایست در این زمینه پاسخگو باشد.
خواب آشفته طالبان با اقداماتی مشابه کارهای خودشان
فرزاد رمضانی بونش، پژوهشگر ارشد مسائل منطقه با تشریح چالش‌های موجود در افغانستان اعم از مشکلات اقتصادی، سیاسی و نظامی، افزایش مهاجرت ها، فقر و نظایر آن گفت:در کنار این چالش‌ها که طالبان با آنها مواجه است در صورتی که گفت‌وگوهای جدی بین‌الافغانی صورت نگیرد شاهد تداوم بحران در افغانستان خواهیم بود و با حضور جریان‌های مختلف و فعال شدن آنها طبیعتا طالبان نمی تواند همزمان در چندین جبهه مشغول به مدیریت باشد.
رمضانی‌ بونش در گفت‌وگو با ایسنا درباره تحولات اخیر افغانستان به ویژه انفجارهای رخ داده در این کشور اظهار داشت: اگر نگاهی به روند تحولات داشته باشیم اصولا در سالیان گذشته هم این گونه بوده که در فصل بهار و با توجه به نوع جغرافیایی مناطق سردسیر و شمالی افغانستان دوران جدیدی از درگیری‌های داخلی در این کشور به وقوع پیوسته است. البته در سال های گذشته طالبان تلاش می کرد تا عملیات بهاره را علیه دولت وقت گسترش دهد.
او تصریح کرد: در حال حاضر که طالبان خود را حکومت مشروع می داند مخالفان به نظر می رسد این عملیات را آغاز کرده اند و آغاز بهار نقطه عطفی برای عملیات ها و مباحث سیاسی-نظامی در افغانستان است.بسیاری از گروه ها در تحولات افغانستان نقش‌آفرینی می‌کنند که مهمترین آن‌ها جبهه مقاومت ملی افغانستان به فرماندهی احمد مسعود است که به نوعی بیشتر نیروهای امنیتی-نظامی دولت افغانستان در داخل این جبهه قرار دارند.
این پژوهشگر مسائل منطقه همچنین بیان کرد: از سوی دیگر شاهد افزایش جبهه‌های گوناگون در افغانستان هستیم مانند چریک‌های شورای عالی مقاومت ملی که در چند استان اعلام موجودیت کردند و یا چریک‌های آزادی بخش و همچنین جبهه ملی آزادی در غرب افغانستان و برخی نیروهای دیگر که در مجموع حدود هشت جبهه نظامی و سیاسی را تشکیل می دهند و تلاش می کنند که طالبان را به چالش بکشند.
رمضانی بونش ادامه داد: در چنین وضعیتی طالبان با چالش داخلی روبه‌رو است و نوعی شکاف هم از سوی دو جناح شکل گرفته است و به نظر می‌رسد نوع نگرش ها در داخل افغانستان تا حدودی تغییر کرده در میان رهبران طالبان هم دیده می شود.
این کارشناس مسائل منطقه خاطر نشان کرد:تحولات گوناگونی در افغانستان رخ داده از جمله مهاجرت، فقر غذایی، ناتوانی طالبان در تأمین امنیت غذایی مردم و بحران های دیگری که در داخل افغانستان تلنبار شده ضمن اینکه عدم شناسایی طالبان از سوی جامعه جهانی به عنوان یک متغیر بسیار مهم به شمار می رود که فشار زیادی به آن ها می آورد.
او تأکید کرد: به‌رغم اینکه طالبان تلاش کرده مدیریت بهتری را به انجام برساند اما نتوانسته به مشابه یک دولت روند تحولات گوناگون و امنیت را به ارمغان آورد.
این تحلیلگر مسائل منطقه همچنین اظهار داشت:بسیاری از تحلیلگران نسبت به نوع نگاه طالبان و عدم عقب نشینی و گسترش این جریان را به نوعی خودکامگی و اصرار بر مواضع خودشان تلقی می کنند آن هم با عدم پذیرش سایر جریان ها و اقوام دیگر.این مسئله می‌تواند جنگ داخلی را در افغانستان رقم بزند.
رمضانی بونش در ادامه ابراز داشت با این وضعیت به نظر می رسد اگر طالبان وارد عقب نشینی و پذیرش گفت‌وگوهای جدی بین‌الفغانی نشود می‌توانیم شاهد تداوم و تجمیع بحران های گوناگون در داخل افغانستان باشیم و با ضعف بیشتر طالبان گروه های دیگری مانند داعش و القاعده حضور خواهند داشت و روند ناامنی افزایش پیدا می‌کند.
واکنش ایران در سازمان ملل
زهرا ارشادی سفیر و معاون نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران عمیقا نگران رویدادهای غم انگیز در افغانستان است، اظهار داشت: حضور داعش در افغانستان باعث تشدید فعالیت های تروریستی در منطقه شده است.
به گزارش ایرنا، زهرا ارشادی سفیر و معاون نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل روز جمعه به وقت محلی در نشست عالی‌رتبه با عنوان “استراتژی ملی و برنامه اقدام جمهوری تاجیکستان برای مقابله با تروریسم و افراط گرایی ۲۰۲۱ -۲۰۲۵”افزود:بر کسی پوشیده نیست که حضور داعش در افغانستان باعث تشدید فعالیت‌های تروریستی در منطقه شده است.
او در این‌زمینه تصریح کرد:در همین راستا جمهوری اسلامی ایران حملات تروریستی اخیر در افغانستان را که منجر به کشته شدن ده‌ها انسان بیگناه به ویژه کودکان شده است، محکوم می‌کند.
معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل تاکید کرد:جمهوری اسلامی ایران عمیقاً نگران این رویدادهای غم انگیز در افغانستان است و از مقامات افغانستان می‌خواهیم که برای شناسایی عاملان این جنایات شنیع و محاکمه آنها اقدام فوری انجام دهد.
او در ادامه بیان مواضع ایران گفت : در این رابطه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری تاجیکستان دو معاهده دوجانبه مهم و مرتبط را، در میان سایر معاهدات و تفاهم نامه ها، منعقد کرده‌اند.موافقت نامه همکاری های امنیتی و انتظامی در سال ۲۰۱۴ که از جمله بر همکاری دو کشور در زمینه مقابله با تروریسم تاکید می کند و نیز معاهده استرداد محکومان و مجرمان در سال ۲۰۱۰ از آن جمله هستند.
او تاکید کرد جمهوری اسلامی ایران ضمن حمایت همه جانبه از جمهوری تاجیکستان در تلاش‌های این کشور برای مبارزه با تروریسم، آمادگی خود را برای تقویت همکاری‌های موجود بین دو کشور در تلاش‌های مشترک خود برای مبارزه با تروریسم اعلام می‌کند.
نشست عالی‌رتبه با عنوان”استراتژی ملی و برنامه اقدام جمهوری تاجیکستان برای مقابله با تروریسم و افراط گرایی ۲۰۲۱ -۲۰۲۵”که با حضور معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور مبارزه با تروریسم، دادستان کل تاجیکستان، سفیر و نماینده دائم این کشور نزد سازمان ملل متحد، دیگر سفرا و نمایندگان کشورها در تاریخ ۲۲ آوریل ۲۰۲۲ (۲ اردیبهشت ۱۴۰۱) برگزار شد.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *