سایت خبری پیام ما آنلاین | ارتش: مجوز داشتیم

توضیحات معاون هماهنگ ارتش درباره ساخت و ساز در جوار باغ گیاه‌شناسی

ارتش: مجوز داشتیم

عباسی، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در گفت‌وگو با «پیام ما»: پروانه به صورت دستی صادر شد و اعتبار پروانه تقریبا برقرار است سه طرف یعنی باغ گیاه‌شناسی و ارتش و شهرداری برای حل موضوع اعلام آمادگی کردند





ارتش: مجوز داشتیم

۳۱ فروردین ۱۴۰۱، ۰:۰۰

| پیام ما | کامیون‌ها خروار خروار خاک جابه‌جا کرده‌اند، سروصدای لودرها منطقه ۲۲ را پر کرده و این یعنی ساخت و ساز در جوار باغ ملی گیاه‌شناسی تهران آغاز شده است. تصاویری که فعالان حوزه محیط زیست حدود یک ماه پیش منتشر کرده‌ بودند، حکایت از آغاز یکی از پرسروصداترین پروژه‌های ساختمانی در تهران داشت. قرار است در اطراف باغ گیاه‌شناسی ۲۲ برج ۲۷ طبقه ساخته شود. ۲۲ برجی که به گفته فعالان محیط زیست، سبز شدنشان بیش از ۴ هزار گونه گیاهی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. شهرداری می‌گوید توافقات صورت گرفته با ارتش مربوط به دوره قبل است. یکی از اعضای شورا هم گفته بود که براساس طرح تفصیلی منطقه ۲۲ این زمین در پهنه مسکونی قرار دارد و ساخت و ساز منطبق بر پهنه است. با این حال ارتش تاکنون درباره این پروژه سکوت کرده بود. دیروز سی‌ام فروردین، دریادار سیاری، معاون هماهنگ کننده ارتش که به جلسه علنی شورای شهر تهران دعوت شده بود، درباره این موضوع توضیحاتی داد.

پارلمان شهری تهران، دیروز سی‌ام فروردین، به مناسبت روز ارتش، میزبان حبیب‌الله سیاری، معاون هماهنگ کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران بود. در خلال این نشست یکی از اعضای شورای شهر تهران درباره پرونده ساخت و ساز در جوار باغ ملی گیاه‌شناسی تهران پرسید. پروژه‌ای پر سروصدا که کنشگران شهری برای توقف آن چند کارزار به راه انداختند. در یکی از این کارزارها که خطاب به رئیس جمهوری و شهردار تهران نوشته شده بود، بیش از ۷ هزار امضا جمع شد. شهرسازان و جامعه مهندسان مشاور ایران نیز، پیش از سال در دو نامه خواستار تشکیل کمیته‌ای متشکل از کارشناسان شورای شهر، شهرداری، محیط زیست و جامعه دانشگاهی برای بررسی نتایج ساخت و ساز در جوار باغ ملی گیاه‌شناسی شدند. این ساخت و سازها به گفته عادل جلیلی در پایین آمدن سطح آب چاه باغ موثر است. او گفته بود که اگر این ساختمان‌ها در محدوده باغ گیاه‌شناسی ساخته شوند باید فاتحه ۹۰لیتر آب باقی مانده را بخوانیم. غیر از کاهش آب زیرزمینی، ایجاد آلودگی صوتی و هوایی نیز می‌تواند در سلامت گونه‌های باغ گیاهشناسی موثر باشد.
دیروز، ناصر امانی، در جلسه علنی شورای شهر از معاون هماهنگ کننده ارتش درباره پروژه پرسروصدای باغ گیاه‌شناسی پرسید. او گفت: این پروژه براساس توافق دوره قبل بوده اما حالا دوستداران محیط زیست نسبت به ساخت‌وسازهای اطراف این باغ ارزشمند نگران هستند و از ما به عنوان نمایندگان مردم مطالبه می‌کنند و فشار می‌آورند که تجدیدنظر شود و لازم است ارتش در تعامل با شهرداری مشکلات این سه نقطه را حل کند.
سیاری در پاسخ به امانی اعلام کرد که تمام اقدامات صورت گرفته در چیتگر مجوز داشته است. او تاکید کرد: گزارش به ما هم رسیده است. هرکاری در پروژه چیتگر انجام دادیم مجوز از شهرداری منطقه داشتیم اگر مشکل است که چرا مجوز دادند دوباره پای حساب و کتاب بیایند و بگویند چرا مجوز دادند. هیچ علاقه‌مند نیستیم که به این باغ آسیبی وارد شود. البته برخی از حرف‌ها در بررسی‌های که کردیم از جمله نور آفتاب غیرمنطقی است.
او در ادامه نیز گفت: ما بدون مجوز که نمی‌توانیم کلنگ بزنیم بررسی کنند علت چه بوده ما بررسی کردیم و آمادگی و هماهنگی داریم کار را جلو ببریم و هیچ مخالفتی در این کار نداریم.
براساس گفته‌های سیاری، شهرداری منطقه مجوز ساخت و ساز را صادر کرده است اما اگر حرف فعالان محیط زیست را مبنا قرار دهیم، آیا می‌توان گفت که شهرداری تخلف کرده است؟ مهدی عباسی، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در اینباره توضیحاتی به «پیام ما» می‌دهد. او می‌گوید: مجوز را شهرداری داده است اما اکنون موضوعی که مطرح است این است که شهرداری باید کمیته‌ای با حضور باغ گیاه‌شناسی و ارتش تشکیل دهد و به موضوع رسیدگی کند و حل کنند اگر لازم است که بلوک‌های ارتش جابه‌جا شود، کمک کنند و به صورت تفاهمی حل کنند.
او که پیشتر گفته بود برای ساخت و ساز در این محدوده پروانه ساختمانی به صورت دستی صادر شده نه سیستمی در پاسخ به این پرسش که آیا این پروانه همچنان اعتبار دارد یا نه نیز گفت: پروانه که صادر شده است، عملیات ساختمانی هم آغاز شده است و این موضوع آن زمان به منزله آغاز کار ساختمان بود. یعنی اعتبار پروانه تقریبا برقرار است.
اما آیا بعد از آغاز فرآیند ساخت و ساز می‌توان همچنان به ایجاد تفاهم‌ میان ارتش و شهرداری و باغ گیاه‌شناسی امیدوار بود؟ عباسی می‌گوید: ارتش هم اعلام آمادگی کرد. اکنون سه طرف یعنی باغ گیاه‌شناسی و ارتش و شهرداری برای حل موضوع اعلام آمادگی کردند. به نظرم باید بگذاریم مسیر گفت‌وگو پیش برود.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *