پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | مخالفت با پتروشیمی میانکاله پرده از دعوای سیاسی برمی‌دارد

مروری بر موضع‌گیری‌های رسانه‌های حامی دولت و مجلس نشان می‌دهد

مخالفت با پتروشیمی میانکاله پرده از دعوای سیاسی برمی‌دارد





مخالفت با پتروشیمی میانکاله پرده از دعوای سیاسی برمی‌دارد

۲۸ فروردین ۱۴۰۱، ۰:۰۰

مخالفت با احداث پتروشیمی در میانکاله پس از دستور دولت و قوه‌قضائیه و ادامه فعالیت مجری این طرح پرسش‌های مختلفی را در اذهان مطرح کرده بود اما با موضع‌گیری رئیس‌مجلس، استاندار مازندران و نماینده آمل در مجلس شورای اسلامی و سپس خائن خواندن مخالفان توسط امام‌جمعه بهشهر وارد موقعیت جدیدی شد.

رسانه‌های دولت و مجلس حالا بر سر ماجرای احداث پتروشیمی میانکاله روبه‌روی هم ایستاده‌اند و پیکان انتقاد به سوی یکدیگر کشانده‌اند. این موضع‌گیری‌ها در کنار موضع‌گیری امام‌جمعه بهشهر، استاندار مازندران و نماینده آمل که اساساً میانکاله در حوزه انتخابیه‌اش واقع نشده! ولی رئیس مجمع نمایندگان استان مازندران است نشان از وضعیتی دارد که دیگر موضوع مخالفت با احداث پتروشیمی میانکاله نیست و پای روابط سیاسی در میان است.
دیروز خبرگزاری خانه ملت به گزارشی از روزنامه ایران که با عنوان «همه مقصران میانکاله»منتشر شده بود پاسخ داده بود. این در حالی است که روز جمعه خبرگزاری برنا که یک رسانه دولتی است به رابطه مستقیم فردی به نام «عبدالله عبدی»به عنوان یک ابربدهکار بانکی و پروژه ساخت پتروشیمی میانکاله پرداخت.
این خبر در حالی منتشر شد که محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی نتوانست در مواجهه با اقدام دولت و قوه قضائیه در توقف پروژه احداث پتروشیمی میانکاله صبوری از خود بروز دهد و پشت تریبون در صحن لب به انتقاد گشود.او روز چهارشنبه در جلسه علنی گفت:در بیست روز گذشته در یک سرمایه گذاری که مسیر اداری حل شده و تا بالاترین سطوح رفته و در دولت مجوز گرفته و زمین به او واگذار شده و چند ده میلیارد سرمایه گذاری کرده، بعد یکی پیدا می‌شود و می گوید که فلان موضوع دوباره بررسی شود و کار متوقف می‌شود.این چه معنی دارد؟ کدام سرمایه گذار در چنین شرایطی می آید همه مراحل را طی می کند و بعد بگوییم کار متوقف شود؟ اگر مشکلی بوده چرا زمین پروژه را به نام او کرده اید؟ چرا سند به او دادید؟ جریان هایی بحث را به صورت سیاسی دنبال می کنند.
چیزی پس از این اظهارنظر نبود که نماینده آمل و رئیس مجمع نمایندگان استان مازندران، استاندار مازندران و امام‌جمعه بهشهر هم به انتقاد از مخالفت با احداث پتروشیمی میانکاله پرداختند.این در حالی بود که روز جمعه ۲۶ فروردین در محل برگزاری نماز جمعه بهشهر برای حمایت از احداث پتروشیمی یاد شده از نمازگزاران امضا جمع می‌شد.
رضاحاجی‌پور نماینده آمل و لاریجان با انتقاد از آنچه بر سر راه احداث پتروشیمی میانکاله قرار گرفت گفت: اگر بحث ساخت پتروشیمی به هر دلیل مدیریت نشود این پیام را برای دیگر سرمایه گذاران دارد که مازندران استان مناسبی برای کارآفرینی نیست.
او با بیان اینکه پتروشیمی از جمله صنایعی است که زنجیره تولید ایجاد می‌کنند این فرصت را باید غنیمت بشماریم و آن را به راحتی از دست ندهیم.
پس از این امام جمعه بهشهر در حالی که قوه قضائیه برغیرقانونی بودن این پروژه تأکید کرده بود و دولت نیز جلوی اجرای آن را گرفته بود پا را فراتر نهاد و گفت:مخالفان پتروشیمی میانکاله «خائن و مخالف رهبری»هستند.
حجه‌الاسلام جباری پتروشیمی را یک «صنعت سبز» خواند و تأکید کرد: «این صنعت آلودگی ندارد»اما «مخالفان به‌صورت مخفیانه مانند شب‌پره در فضاهای مجازی باب مخالفت گذاشتند.همه کشور به این پروژه امید بستند.این‌ها با حرف ولی امر مسلمین مخالفند.»
اما مجلسی‌هایی که از استان مازندران با اجرای پتروشیمی میانکاله موافقند محدود به حاجی‌پور یا قالیباف نمی‌شود. علی بابایی کارنامی نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس نیز در حساب توئیتری خود در حمایت از ساخت مجتمع پتروشیمی میانکاله نوشت: موضوع محیط‌ زیست قطعا حائز اهمیت است، اما معیشت و اقتصاد استان‌های شمالی نباید فراموش شود و راه‌حل، توقف توسعه و اشتغال نیست.
سخنان استاندار و واکنش هنرمندان
موضع‌گیری سیدمحمود حسینی‌پور استاندار مازندران که با خبرنگار صدا‌وسیما سخن گفته بود در شبکه‌های اجتماعی واکنش‌های مختلفی را به همراه داشت. اما دو بازیگر کنشگر یعنی «رضا کیانیان» و «پرویز پرستویی»با انتشار متنی در حساب اینستاگرامی خود نسبت به اظهارنظر این مدیر عالی دولت در مازندران انتقاد کردند.
استاندار مازندران با دفاع از پروژه پتروشیمی میانکاله گفته بود:هنرمندان در مساله پتروشیمی میانکاله اصلا اطلاع ندارند. سند داریم که محیط زیست مجوز داده است.محیط زیست می‌گوید تحت فشار قرار گرفته؛ تحت فشار چه کسی هستید؟ پشت صحنه برخی سلبریتی‌ها وNGO‌ها، فساد، رانت و پول است.
پرویز پرستویی در صفحه اینستاگرام خود پستی منتشر کرده و در آن به انتقاد از موضع‌گیری استاندار مازندران و امام‌جمعه بهشهر پرداخته است .او در ابتدای نوشته‌اش خطاب به استاندار مازندران آورده : «صحبت از تخصص کردید دستمریزاد به شما. ما هنرمندیم و تخصص در خصوص محیط زیست نداریم و به قول شما در حرفه خودمان تا سناریویی را نخوانیم انتخاب نمی‌کنیم، کاملا فرمایشات شما درست، ولی وقتی سناریویی را هم می‌پذیریم حتما مطالعه می‌کنیم، تحقیق می‌کنیم و تلاش می‌کنیم و حتی اگر لازم باشد، مابه ازای عینی نقش را هم پیدا کنیم و سعی می‌کنیم تا نقش را باور پذیر کنیم.ما عروسک خیمه‌شب‌بازی نیستیم.بنده به رزومه شما مراجعه کردم‌، فوق لیسانس حقوق عمومی با ۲۵ ماه سابقه حضور در جبهه و ۲۳ جابجایی در استانداری مازندران داشتید ولی در هیچ جا قید تخصص شما در محیط زیست عنوان نشده است».
او سپس نوشته است : «وقتی رئیس‌جمهور مملکت شما را به سمت استانداری انتخاب کردند و در میانکاله حضور پیدا کرده و تاکید بر این داشتند که بایستی جلوی این‌کار گرفته شود،وقتی قوه قضائیه تاکید بر، برچیده شدن این بساط دارند وقتی رهبر مملکت تاکید بر حفظ محیط زیست دارند، شما چرا تافته جدا بافته شدید؟ دستور از که میگیرید؟»
دیگر هنرمندی که به سخنان استاندار مازندران واکنش نشان داده «رضا کیانیان»است که او نیز در حساب اینستاگرامی خود نوشت: «شما سؤال کردید آیا سلبریتی‌ها در مورد محیط زیست تخصص دارند؟ من به شما پاسخ می دهم خیر . تخصص نداریم. ولی به آن‌ها که تخصص دارند و دلشان به حال سرزمینمان می‌سوزد اعتماد داریم. ما طی سال‌ها کوشش‌های متخصصان مورد نظر شما را دیده‌ایم .تقریباً تمام دریاچه‌های ایران خشک شده‌اند. رودخانه‌ها یا خشک شدند و یا به شکل حقیری درآمده‌اند.آب‌های زیرزمینی نابود شده و باعث فرونشست‌های حیرت انگیز در شهرهای بزرگ و صحرا ها شدند.
او پس از مرور بخش دیگری از معضلاتی که برای محیط زیست رقم خورده در متن خود آورده است : «آقای استاندار حالا دوست دارید با این پتروشیمی زیستگاه بسیاری از پرندگان بومی و مهاجر را به خطر بیاندازند؟ آیا پساب‌های شیمیایی را می‌خواهند دفن کنند یا به دریا بفرستند؟»

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

مطالب مرتبط

معرفی تورهای خارجی ارزان

معرفی تورهای خارجی ارزان

محققی که سینما مدیون او است

«دیوید بوردول»، درگذشت

محققی که سینما مدیون او است

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

۲۲ استان کشور تا پایان هفته بارش برف و باران سنگین را تجربه می‌کنند

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

باز می‌خواهند رقیب نامزد اصلی انتخاب آرای باطله باشد؟

حسن روحانی در مراسم هفتمین سالگرد درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی مطرح کرد:

باز می‌خواهند رقیب نامزد اصلی انتخاب آرای باطله باشد؟

بم این‌بار پیش از زلزله فروریخت

«ملیکا محمدی» ملی‌پوش فوتبال زنان و بازیکن تیم خاتون بم در سانحهٔ تصادف جان باخت

بم این‌بار پیش از زلزله فروریخت

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

گزارش «پیام ما» از نشست بررسی کاربرد فناوری‌های نوین در صنایع خلاق

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

مسافران قطار مرگ

گروهی از زنان مکزیک جان خود را برای رساندن غذا به مهاجران به خطر می‌اندازند

مسافران قطار مرگ

چتر سیاه بر آسمان اهواز

دود نیشکرهای سوخته هوای خوزستان را آلوده کرد

چتر سیاه بر آسمان اهواز

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

کشمکش‌ بین ارگان‌های دولتی و تولیدکنندگان کمبود شیرخشک را تشدید کرد

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *