پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | تشدید پدیده گردوغبار در ۳ماه آینده

معاون اداره هواشناسی استان اصفهان خبرداد

تشدید پدیده گردوغبار در ۳ماه آینده





تشدید پدیده گردوغبار در ۳ماه آینده

۲۷ فروردین ۱۴۰۱، ۰:۰۰

معاون توسعه و پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان گفت: بهاری گرم و کم‌بارش در انتظار این استان و به ویژه سرچشمه‌های آبی زاینده‌رود است.
نوید حاجی‌بابایی با بیان اینکه بسیاری از مناطق استان اصفهان در فروردین‌ ۱۴۰۱ تاکنون بارشی دریافت نکردند، به مهر گفت: در روزهای پایانی فروردین و در ماه اردیبهشت بهبود نسبی بارش‌ها را انتظار داریم. بارش‌ها در نیمه شرق و شمال استان مطلوب پیش‌بینی می‌شود و رگبار و رعد و برق شدید به ویژه در اردستان، کاشان، نطنز و نائین، خروش سیلاب‌های محلی را به همراه خواهد داشت.
او در عین حال گفت: به‌رغم بهبود بارش‌های استان در اردیبهشت نسبت به ماه فروردین اما میزان بارندگی‌ها کمتر از شرایط طبیعی خواهد بود.
حاجی‌بابایی ادامه داد: بر پایه آخرین الگوهای هواشناسی بهار کم‌بارشی را در استان اصفهان و به ویژه سرچشمه‌های آبی زاینده‌رود پیش‌بینی می‌کنیم که این شرایط تشدید خشکسالی استان را به دنبال خواهد داشت.‌
او با بیان اینکه میانگین دمایی استان در بهار امسال بین یک تا سه درجه سانتی‌گراد بالاتر از شرایط طبیعی این فصل خواهد بود، ابراز داشت: این امر سبب افزایش تبخیر فراتر از شرایط عادی در استان خواهد شد و این در حالی است که طبق تصاویر ماهواره‌ای، استان ذخیره و پوشش برف مناسبی نیز ندارد.
حاجی‌بابایی میانگین بارشی استان اصفهان را از ابتدای سال آبی (مهر ماه ۱۴۰۰) تاکنون را ۹۸ میلی‌متر اعلام کرد و افزود: این میزان بارندگی در مقایسه با سال گذشته تغییری نشان نمی‌دهد اما اصفهان نسبت به بلند‌مدت ۲۶ درصد کاهش بارندگی دارد.
او با بیان اینکه میزان بارش‌ها در کوهرنگ سرچشمه اصلی حوضه زاینده‌رود از ابتدای سال آبی تاکنون 1153 میلیمتر بوده است، اضافه کرد: بارش‌ها در سرشاخه حوضه زاینده‌رود نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۰ درصد افزایش و در مقایسه با بلندمدت حدود پنج درصد کاهش نشان می‌دهد.
حاجی‌بابایی عنوان کرد: به‌رغم بارش‌های مطلوب در اسفند ماه سال گذشته در منابع آبی استان به ویژه کوهرنگ، اما باید توجه داشت که سال آبی ۱۳۹۹- ۱۴۰۰ سال بسیار بسیار بدی به لحاظ بارشی بود و بارندگی زمستان پارسال نتوانست کمبود منابع آبی را جبران کند.
او با اشاره به اینکه شرق و مرکز استان اصفهان بیش از ۵۰ درصد کاهش بارندگی دارد، تصریح کرد: ۹۵ درصد از پهنه استان همچنان درگیر خشکسالی کوتاه‌مدت تا بلند‌مدت است.
حاجی‌بابایی ادامه داد: اصفهان از جمله استان‌هایی است که در مقایسه با خوزستان، خرم آباد، ایلام و کرمانشاه کمتر درگیر ریزگردها با منشأ خارجی شده است. عمده درگیری استان با ریزگردها از منشأ کانون‌های داخلی است و با توجه به شرایط امسال نواحی شرقی بسیار مستعد است و احتمال خیزش گردوخاک در اصفهان در سه ماه پیش رو بسیار زیاد است.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *