پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | تعرض دوباره به حریم منظر آرامگاه دانیال نبی(ع)

تعرض دوباره به حریم منظر آرامگاه دانیال نبی(ع)





تعرض دوباره به حریم منظر آرامگاه دانیال نبی(ع)

۱۲ اسفند ۱۴۰۰، ۰:۰۰

شهر شوش به دلایل تاریخی، حضور آرامگاه دانیال نبی(ع) و نقش مهمی که در هشت سال دفاع مقدس داشت از اهمیت فراوانی برخوردار است. در چنین شهرهایی اهمیت تناسب معماری و مبلمان شهری با هویت تاریخی آن دو چندان می‌شود.
متاسفانه شورای شهر و به طبع آن شهرداری چه در دوره قبل و چه در حال حاضر کمترین توجه‌ای به پیشینه شهر شوش ندارند. شهرداری شوش یک المان انتزاعی برای میدان هفتم تیر ارایه کرده که از نظر ما نامناسب است. این مکان از به دلیل شهادت اولین نماینده مجلس شهرستان در حادثه هفتم تیر از اهمیت ویژه‌ای برای شهروندان برخودار است. المان مورد اشاره فارغ از شکل و فرم نامناسب، ارتفاعش به بیش از شانزده متر می‌رسد. با اجرای این المان در آن فضای محدود عملا به حریم محوطه باستانی و آرامگاه دانیال نبی تعرض می‌شود‌.

جای تاسف است که چرا مسئولان و مدیران میراث فرهنگی شهر درباره این اقدام غلط و تعرض به حریم مصوب سکوت اختیار کرده یا موافقت خود را اعلام کرده‌اند؟ ارتفاع این المان دقیقا برخلاف ضوابط و قوانین حاکم بر عرصه و حریم محوطه میراث فرهنگی است. آنجا طبق ضوابط مصوب هفت و نیم متر ارتفاع شاملش می‌شود. در چندین مورد شاهد نقض اجرای و چشم پوشی از ضوابط تعیین عرصه و حرایم محوطه باستانی شوش اخیرا هستیم. این المان بی هویت که هیچ نشان بارز و مشهودی از شهدای هفتم تیر و نام میدان ندارد. به هیچ وجه با هویت تاریخی و ارزش‌های مذهبی شهر هم سازگار نیست.
متاسفانه شورای شهر و شهرداری بدون توجه و درک صحیح شرایط و مقتضیات شهر از دید مسائل تاریخی ، مذهبی و دفاع مقدس و… همچنان گویا بر احداث میدان با همان فرم و المان نامناسب تاکید دارند.
حتی جدای از بحث تعرض به سبب بلندی ارتفاع و حجم آن ، این المان با فضای مورد نظر میدان هیچ تناسبی به لحاظ ابعاد و اندازه ندارد. در خصوص فرم انتزاعی المان طبق آنچه از قول شورای شهر و به نقل از طراح آن اعلام شده گویا تمام موارد آفرینش از آغاز تا ابد در شوش را شامل می‌شود‌. از شهدای هفتم تیر تا حضرت دانیال ع ، از گندم و ذرت گرفته تا چغازنبیل و… این نحوه توجیه به باور بسیاری از کارشناسان و صاحب نظران نوعی عدم شناخت از مفهوم انتزاعی و ناتوانی در بیان هدف طراح است. متاسفانه باید بگوییم توجیه آن چیزی جز نادیده گرفتن افکار عمومی نیست.
علاوه بر فرم المان، مشکل تعرض آشکار به حریم محوطه باستانی و ارتفاع غیر مجازی جای هیچ توجیهی را باز نمی‌گذارد. از طرف دیگر چیزی که برای ما و همه شهروندان شوش اهمیت دارد، گنبد حرم مقدس دانیال نبی (ع) است. که این ارتفاع نامناسب سبب مخدوش شدن چشم‌انداز و دید منظری گنبد آرامگاه حضرت دانیال (ع) است. از مقامات و مسئولان شهرستان خواستاریم ضمن توجه و رعایت تمام جوانب نسبت به جلوگیری و اتخاذ چنین تصمیم اشتباهی تجدید نظر کنند. همچنین مراتب اعتراض خود را به دفتر یونسکو، وزارت میراث فرهنگی و استانداری خوزستان اعلام خواهیم کرد. باید روشن شود که چرا مدام حرایم محوطه باستانی شوش به دلیل سهل انگاری و رعایت نشدن ضوابط و سلیقه‌ای برخورد کردن در اجرای آن مدام مورد تعرض قرار می‌گیرد‌؟

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

مطالبهٔ اقلیمی باید وارد ادبیات عمومی شود

عضو هیئت‌علمی آب و هواشناسی دانشگاه خوارزمی مطرح کرد:

مطالبهٔ اقلیمی باید وارد ادبیات عمومی شود

چراغ سبز به معدن‌کاوان در غیاب کارشناسان

شورای‌عالی محیط‌زیست مجوز معدن‌کاوی در پارک ملی ساریگل و منطقهٔ حفاظت‌شدهٔ انگوران را صادر کرد

چراغ سبز به معدن‌کاوان در غیاب کارشناسان

شورای‌عالی؛ منهای متخصصان محیط زیست

شورای‌عالی؛ منهای متخصصان محیط زیست

نمی‌توانم بدوم

افزایش دمای کره زمین و آلودگی‌ها در حال تهدید ورزش و جان ورزشکاران در نقاط مختلف دنیا است

نمی‌توانم بدوم

صیانت از تالاب صالحیه

سازمان بازرسی به مسائل محیط زیستی تالاب صالحیه ورود کرد

صیانت از تالاب صالحیه

تهدید تغییر اقلیم برای میراث فرهنگی

«بهلول علیجانی»، اقلیم‌شناس، در گفت‌وگو با «پیام ما» تشریح کرد

تهدید تغییر اقلیم برای میراث فرهنگی

یک سال مذاکرهٔ نفس‌گیر برای حفاظت

آشنایی با «منوچهر ریاحی» رئیس کانون شکار که در کتاب «سراب زندگی، گوشه‌های مکتومی از تاریخ معاصر ایران» تاریخ محیط‌زیست را روایت کرده است

یک سال مذاکرهٔ نفس‌گیر برای حفاظت

احیای دیم‌زارها با فناوری‌های نوین

احیای دیم‌زارها با فناوری‌های نوین

«پاشدان» علیه «خراسان»

یک سد جدید بر روی هریرود از سوی طالبان با حضور «ملا عبدالغنی» افتتاح شد

«پاشدان» علیه «خراسان»

زاگرس، قربانی درآمدزا نبودن

«رحیم ملک‌نیا»، استاد دانشگاه لرستان، در گفت‌وگو با «پیام ما» از وضیت بغرنج جنگل‌های زاگرس گفت

زاگرس، قربانی درآمدزا نبودن

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *