پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | کشاورزان را آزرده نکنیم

کشاورزان را آزرده نکنیم





کشاورزان را آزرده نکنیم

۱۲ اسفند ۱۴۰۰، ۰:۰۰

تشدید کم آبی در کشور میتواند پیامدهای متفاوتی از آنچه تاکنون رخ داده در پی داشته باشد. دیگر پوشیده نیست کشاورزان خوزستانی جز زراعت راهی برای امرار معاش در سختی های روزگار ندارند. کم‌توجهی به توانمند‌سازی جوامع روستایی به هر شکل در بزنگاهایی اینچنین پیامدهای خود را نشان می‌دهد. اعلام محدودیت و ممنوعیت کشت از هم اکنون در برخی مناطق بدون تردید برای این کشاورزان صبور و اغلب کم برخوردار خوزستانی خبری خوشایند نیست.
اگرچه به نظر می‌رسد اقلیم و کم بارشی به ناچار چنین تصمیمی را تحمیل کرده است اما گاه زمزمه هایی شنیده می‌شود که نمکی بر زخم این زراعین مظلوم است‌. تحریک کشاورزان به نپذیرفتن برخی تصمیمات و یا ایجاد شک و شبهه در دل آنها متاسفانه جز تشدید ناراحتی چیزی برای آنها به همراه ندارد.

منصفانه نیست که در این شرایط سخت و نامعلوم که دو سال آبی است آنها را درگیر کرده، به‌گونه‌ای بنویسیم و بگوییم که هم امید واهی در دلشان بکاریم و هم تنش و درگیری ایجاد کنیم. باید بپذیریم کسی خواهان کوتاه شدن دست کشاورزان از آب و کشت نیست ولی گاه مجموع شرایط راهی باقی نمی‌گذارد. خشکسالی و کم بارشی که تداوم یافته است برای مناطق مختلف مشکلاتی ایجاد کرده که برای عبور از آن جزصبوری و انتظار آشتی طبیعت، نمی‌شود کاری کرد‌. البته این حرف معنایش عدم انجام برخی اقدامات برای تعدیل پیامدهای منفی نیست‌. سازمان ها و ادارات و نهادهای مسئول موظفند هر کاری که درد و رنج کشاورزان را کاهش می‌دهد به انجام رسانند‌. در این بین برخی شواهد نیز گویای تلاش این سازمانها است. اما در برهه‌ای از زمان آرامش و خویشتنداری در کنار رعایت برنامه‌ها و همراهی با آن تنها وسیله عبور ممکن است .
باید از بعضی جریانات و رسانه‌ها و یا اشخاص تمنا کنیم با گفته‌های خود ذهن کشاورزان استان را بیش از اندازه دچار تشویش و نگرانی نکنند.
رسانه‌ها به‌خصوص آنها که در فضای مجازی فعالیت دارند نقش مهمی در شکل‌دهی فضای عمومی خواهند داشت‌. کاهش التهاب جامعه حداقل انتظاری است که از این عزیزان می‌رود . بین مطالبه‌گری و پرسشهای هوشمندانه و هیاهو و شانتاژ تفاوت عمیقی وجود دارد. رسانه‌ها ضمن پیگیری امور و پاسخگو کردن مقامات و سازمان‌ها باید به آگاه‌سازی جامعه هم کمک کنند. مچ‌گیری، تسویه حساب‌های شخصی یا جناحی، انتشار اخبار بی‌پشتوانه و یا گزارش‌هایی که منتج به رویایی مردم می‌شود نتیجه خوبی در این شرایط برای استان ندارد. باران و ابرها با چنین راه‌حل‌هایی با ما آشتی نخواهند کرد. ما بیش از همیشه نیازمند آرامش و همدلی در گذر از بحران هستیم. تجربه ثابت کرده که تصمیمات و اقدامات در شرایط آرام، شانس بیشتری برای موفقیت دارند . پس اگر انتظار داریم مشکلات مردم و کشاورزان کاهش یابد این نکته را قبل از هر نوشته و کلامی مد نظر قرار دهیم. سخن آخر آنکه عزیزان مسئول آرامش و صبر کشاورزان و مردم معنایش آسودگی برای شما نخواهد بود. پیام این کنش اجتماعی و همراهی با شما برای آن است که دیگر بهانه‌ای نباشد‌. آنچه که از دست مردم بر می‌آید این حمایت و همراهی ازسیاست‌های تعدیل کم آبی است لیکن شما باید هر آنچه در توان دارید انجام داده و قدرت تدبیر و مدیریت خویش را نشان دهید. اگر چنانچه الان نتوانید این سیاست را پیش ببرید؛ دیگر باور کنید بین بودن و نبودنتان فرقی نیست‌!

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

۲۲ استان کشور تا پایان هفته بارش برف و باران سنگین را تجربه می‌کنند

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

گزارش «پیام ما» از نشست بررسی کاربرد فناوری‌های نوین در صنایع خلاق

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

مسافران قطار مرگ

گروهی از زنان مکزیک جان خود را برای رساندن غذا به مهاجران به خطر می‌اندازند

مسافران قطار مرگ

چتر سیاه بر آسمان اهواز

دود نیشکرهای سوخته هوای خوزستان را آلوده کرد

چتر سیاه بر آسمان اهواز

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

کشمکش‌ بین ارگان‌های دولتی و تولیدکنندگان کمبود شیرخشک را تشدید کرد

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

موضع‌گیری دوگانه  دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

وزیر نیرو و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با معاون رئیس‌الوزرای طالبان دیدار کردند

موضع‌گیری دوگانه دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

میراث «غزه» زیر بمباران

فعالان جهانی هشدار می‌دهند

میراث «غزه» زیر بمباران

فصل انارچینی

پیگیری برای ثبت یک میراث ناملموس ادامه دارد

فصل انارچینی

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

بیماران «آتروفی عضلانی نخاعی» معطل پاس‌کاری وزارت بهداشت برای تدوین پروتکل‌های توزیع دارو هستند

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *