پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | پروژه‌های آبی تعطیل‌شده راه‌اندازی می‌شوند

وزیر نیرو

پروژه‌های آبی تعطیل‌شده راه‌اندازی می‌شوند

شورای نگهبان طرح انتقال آب از دریای عمان به استان سیستان و بلوچستان را تایید کرد





پروژه‌های آبی تعطیل‌شده راه‌اندازی می‌شوند

۸ اسفند ۱۴۰۰، ۰:۰۰

«طرح انتقال آب از دریای عمان به استان سیستان و بلوچستان در جلسه شورای نگهبان پس از رفع ابهامات مغایر شرع و قانون اساسی شناخته نشد» این خبر را هادی طحان‌نظیف سخنگوی شورای نگهبان دیروز در نشست خبری خود با رسانه‌ها اعلام کرد. طرحی جنجالی و پرحاشیه که علاوه بر ابهاماتی که دارد مورد انتقاد بسیاری از صاحب‌نظران حوزه آب است، ابتدا در مجلس و حالا از سوی شورای نگهبان تایید شده است. هر چند در عنوان طرح انتقال آب عمان با هدف تامین آب شرب استان سیستان‌و‌بلوچستان عنوان شده، اما برخی اظهارات نشان می‌دهد که این طرح بنا دارد آب مورد نیاز صنایع استانهای شرق را تامین کند. به هر حال این طرح حالا با تصویب شورای نگهبان اجرایی می‌شود و باید دید در زمان اجرا تا چه اندازه به مفاد ذکر شده در متن تایید شده وفادار است. این طرح که در دولت‌های پیشین مطرح شده در دولت سیزدهم به‌طور جدی و از سوی نهادهای مختلف به ویژه وزارت نیرو پیگیری شد تا به هر قیمتی به نتیجه برسد.
دیروز وزیر نیرو هم در بازدیدی که از موسسه تحقیقات آب داشت، نکات و اظهاراتی را مطرح کرد که تا حد زیادی قابل تامل و سوال برانگیز است. علی‌اکبر محرابیان دیروز اعلام کرده است: «ما دو برنامه محوری در دستور کار داریم یکی اصلاح و تقویت نظام حکمرانی آب است که منابعی که مدیریت می‌شود به نحو مطلوب استفاده شود. اقدامات زیادی باید در این زمینه انجام شود در همین راستا طی شش ماه گذشته جلسات زیادی با مدیران متخصصان بخش آب برگزار کردیم. برنامه تحول را در راستای اصلاح و تقویت حکمرانی در دستور کار داریم. یکی از محورهای اساسی حضور و مشارکت ذی‌نفعان در مدیریت منابع و شفافیت این حوزه است. منابع باید برای همه مصرف‌کنندگان آب مشخص شود. محور دوم برنامه سرعت دادن به طرح‌های آبی کشور است که متاسفانه شاهد رکود و توقف بسیاری از طرح‌های ضروری در سال‌های گذشته بودیم در این چند ماه پروژه‌های ضروری شناسایی شده و بودجه خوبی برای آنها پیش‌بینی شده است که امیدواریم با تخصیص آنها بخش خوبی از مشکلات چه در حوزه شرب چه در حوزه کشاورزی مرتفع شود. سدهای مهم پروژه‌های انتقال آب و پایاب آب برای بحث کشاورزی متوقف شده بود که ضروری است منابع کشور چه در بودجه چه استفاده از منابع بخش خصوصی صندوق توسعه ملی به این پروژه اختصاص یابد»
محرابیان در رابطه با تخصیص آب از سدهای کشور گفت: «در ۶ ماه گذشته در چارچوب حکم اصلاح حکمرانی آب مدیریت سدها متحول شده است است و به طور مثال در موضوع تولید برق از سدهای برق‌آبی صرفه‌جویی خیلی خوبی شد در زمستان با وجود اینکه ما محدودیت تولید برق داشتیم در عمده سدها آب برای فصول کشت ذخیره شد و البته برای برخی حوزه‌ها کاهش بارندگی داشتیم که در روزهای آینده درباره آنها صحبت خواهیم کرد» اما محرابیان نه تنها مصادیق مربوط به اصلاح حکمرانی آب را ذکر نکرده و اشاره‌ای نداشته که این امر در چه سطحی و به چه شیوه‌ای انجام می‌شود. ذکر کلیات در بحرانی به گستردگی بحران آب در ایران تنها چنته رسانه‌ها را پر می‌کند و عایدی چندانی برای مردمی که در تابستان پیش رو باز هم قرار است با بحرانی جدی دست و پنجه نرم کنند، نخواهد داشت. وزیر نیرو در بخش دیگری از اظهارات خود اشاره به سرعت بخشیدن به طرح‌های آبی کشور کرده و باز هم از این نکته مهم عبور کرده که منظور او از طرح‌های ضروری چه طرح‌هایی است؟ طرح حفر هفت چاه ژرف جدید در سیستان و ایجاد نگرانی دوباره برای سرنوشت آب‌های استراتژیک کشور؟ یا پروژه‌های شیرین‌سازی و انتقال آب از دریا به فلات مرکزی؟ او در جایی دیگر به توقف پروژه‌های سدسازی در انتقال آب اشاره کرده و باز هم از ذکر مصادیق آن و نام پروژه‌ها سر باز زده است و کسی نمی‌داند سدهایی که او از تخصیص بودجه برای ادامه ساخت آنها سخن گفته همان سدهایی است که در پروژه احیای دریاچه ارومیه ساختشان متوقف شده بود؟ یا سدهای دیگری که به دلایل فنی و محیط زیستی ساختشان متوقف شده است؟ او با ذکر کلیاتی درباره سیاستگذاری‌های آبی وزارتخانه متبوعش بر سیاست‌های پیشین خود مهر تایید زده است اما اینطور القا کرده است که با اصلاح حکمرانی که یکی از سیاست‌های مهمی است که او دنبال می‌کند، قرار است مسئله آب در ایران را حل کند. اما او در ماه‌های گذشته که بحرانی‌ترین روزهای آبی از سر مردم ایران گذشت، نشان داد که تمایلی به اتخاذ تصمیمات اثرگذار و اصولی در زمینه مدیریت منابع آب ندارد و ترجیح او پافشاری بر همان سیاست‌هایی است که بسیاری از صاحبنظران حوزه آب او را از آن منع می‌کنند و در مورد آن هشدار می‌دهند.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر